ETF’er til barn for frie midler

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Indlæg
  • #217834
    ElkHornForfatter

    Selvfølgelig ejer barnet midlerne. Dette er dog en nødvendig, men ikke tilstrækkelig forudsætning. Der kan, som nævnt tidligere, være tilfælde hvor afkastet beskattes hos forældrene.

    Aktieindkomst har ikke noget med kapitalindkomst at gøre i skattemæssig forstand, så her blander du tingene sammen.

    #217837
    ElkHornForfatter

    Selvfølgelig ejer barnet midlerne. Dette er dog en nødvendig, men ikke tilstrækkelig forudsætning. Der kan, som nævnt tidligere, være tilfælde hvor afkastet beskattes hos forældrene.

    Aktieindkomst har ikke noget med kapitalindkomst at gøre i skattemæssig forstand, så her blander du tingene sammen.

    #217838
    ElkHornForfatter
    #217840
    testForfatter

    kan et afkast fra en ETF ikke både være en værdi stigning og et udbytte?

    tager jeg fejl når jeg mener at en værdi stigning og et udbytte beskattes forskelligt ?

    Afkast
    Dit afkast består af kursudviklingen og evt. udbytte

    https://www.jyskebank.dk/wps/wcm/connect/efdce9a9-8fc1-453a-a493-565b18c3a835/etf.pdf?MOD=AJPERES

    er der fradrag for udbytte længere?

    #217842
    ElkHornForfatter

    Afkastet, hvad enten det er udbytte eller kursstigning, beskattes som kapitalindkomst: https://www.ishares.com/dk/private/da/literature/tax-information/beskatning-af-danske-investorer-ishares-da-dk-rc-tax.pdf?siteEntryPassthrough=true

    Taler vi investering til en mindreårig giver det, i mine øjne, mere mening at vælge en akkummulerende end en udlodende ETF. På den måde sparer du omkostninger ved geninvestering af udbyttet. Antaget at det er en langsigtet investering.

    Håber det skaber lidt klarhed.

    #217856
    testForfatter

    Humm jeg mente nu ikke at aktie udbytte havde noget budfradrag men en fastsats.

    #217858
    ElkHornForfatter

    Når vi taler ETF’er har aktieindkomst ikke noget med sagen at gøre.

    Der er ikke noget bundfradrag på aktieindkomst. Det er netop manglen på bundfradrag der gør, at det er interessant at se på værdipapirer hvor afkastet beskattes som kapitalindkomst, når vi taler mindreårige og frie midler.

    #217912
    HalliHalloForfatter

    ElkHorn:

    Må jeg stille dig et spørgmsål: Hvad er der investeret i i de fonde du henviser til? Eller har det slet ingen betydning? Bliver rene aktie-ETF-fonde også beskattet som kapitalindkomst?

    I sidste ende indberettes mig bekendt alle bestanddele af afkastet til skattemyndighederne.

    Vi er vel enige om, at det så kun er gaver fra bedsteforældre, der kan være skattefrie, hvis ikke barnet har afkast over personfradraget. For hvis forældre køber ETF eller lignende, så er de selv skattepligtige.

    #217916
    ElkHornForfatter

    Rene aktie-ETF’er bliver også beskattet som kapitalindkomst, modsat f.eks. en dansk investeringsforening med aktier.

    Ja, pengene skal komme fra bedsteforældrene.

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.