Hvad ville i gøre?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87557
    AnonymForfatter

    Hej allesammen

    Min kæreste og jeg er kommet i tvivl om hvad hvad der vil være mest hensigtsmæssigt at gøre med vores lejlighed. Jeg købte den i september 2004 til 850.000 og har så senere solgt den ene halvdel til hende. Hun havde noget gæld i banken fra et tidligere forhold og lidt klatgæld og det samme havde jeg. Vi var begge studerende og endte med et overtræk på kontoen på grund af diverse uforudsete ting og et par forudsete ting ;-). Nu har vi så sidste sommer samlet alt klatgæld og alt overtræk i vores boliglån. Realkredietlånet er der betalt lidt af på hovedstolen her er cirka 630.000 et F3 som skal fornys til januar, lånet i banken er på cirka 350.000.

    Jeg har nu tænkt på om ikke den generelle prisstigning på lejligheder ville være smart at udnytte ved at få vurderet lejligheden igen og få sendt en del af banklånet over i realkreditten og komme af med lidt af banklånet på den måde? Jeg kan se at vi hver måned betaler 4000 af på banklånet og der hver kvartal kommer renter på for cirka 6000. Det er ret mange penge synes jeg og vil egentlig gerne finde en anden måde så der ikke bliver slugt så meget i renter. Så har jeg tænkt på om det kunne være en ide at benytte mig af afdragsfriheden og få betalt lidt hurtigere af på banklånet på den måde eller eventuelt en kombination af disse to løsninger…
    Eller en hel anden løsning jeg ikke kender til…

    Vi forventer at blive boende minimum et par år endnu og eventuelt beholde lejligheden til udlejning, hvis vi har råd, når vi selv skal flytte i hus engang, så det skal muligvis også betragtes som en langsigtet invistering.

    Hvad ville i gøre? Jeg er ikke helt sikker på at min bankrådgiver/realkreditrågiver altid giver mig de bedste råd, så lidt mere uvildige meninger ville være en stor hjælp.

    #110420
    AnonymForfatter

    Det altafgørende er renten på banklånet. Det er ikke nok at realkredit har lavere rente, det skal også være så meget lavere, at det kan betale dine engangsomkostninger.

    Eftersom du ikke beder os tage stilling til evt. bankskift, så burde du i denne situation kunne få din bank til at ‘regne den ud’. Husk dog på at de – alt andet lige – tjener lidt flere penge på at få dig til at lave noget om. Men hvis de siger at din samlede betaling (ialt over alle år) falder ved at ændre noget af lånet, så er der en ræson i det.

    Fald ikke i grøften med at tro, at fordi din årlige ydelse bliver billigere, så er lånet billigere. Ydelsen på lange lån er mindre end på korte, men du vil savne pengene senere.

    #110422
    AnonymForfatter

    Jeg mener at renten er på 5,75% men det kan jeg først få bekræftet når jeg kommer hjem.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.