Ratepension når man bor i udlandet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • patForfatter
    Indlæg
  • #95046
    patForfatter

    Hej, Jeg har sat penge ind på en ratepension mens jeg har boet i udlandet. Har nu ca 350 000. stående og har akut behov for pengene. Har stadig et hus i Danmark som udlejes-altså er jeg begrænset skattepligtig til Dk. De indbetalte penge er altså fuldt ud beskattede i udlandet og har ikke kunnet fratrækkes hverken i Dk eller udlandet. I mine danske selvangivelser er beløbene noterede men har altså ikke haft fradragende værdi, borset fra et enkelt år-2013. For mig lyder det helt grotesk om jeg skal slippe 60 % i afgift for indbetalinger som jeg ikke har haft fradrag for,men man ved jo aldrig med SKAT. Taknemmelig om nogen kan hjælpe!

    #216916
    HalliHalloForfatter

    Pat, det er ikke noget skatteforum, kontakt derfor altid skattevæsenet på 72 22 18 18 for høre hvad du skal gøre.

    Svaret er i øvrigt, at du bliver trukket 60% ved udbetalingen, men det tilbageholdte beløb får du selvfølgelig tilbage fra skat for den del du ikke har haft fradrag for.

    Men er det ikke dumt at indbetale ved bopæl i udlandet? Da det netop kan give problemer med skat, men lovgivningen er som jeg har skrevet.

    #216930
    patForfatter

    Takker 🙂

    #216934
    testForfatter

    Synes ikke umiddelbart jeg kan finde belæg for at du ikke skal betale afgiften. Det virker for mig ulogisk at en afgift dku være betinget af i om du har fået skattefradrag elller ikke ved indbetalingerne. De 60 pct har jeg heller aldrig hørt/læst skulle være afhængi af om skatteværdien af fradraget på indbetaling

    http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1816783&vId=0

    #216936
    patForfatter

    ja muligt at du har ret. Det virker nu lidt ulogisk på mig, idet det næsten svarer til at man sætter sparepenge ind på en konto og må slippe 60 % for at få dem udbetalt! Intentionen med den høje afgift er vel at hindre folk i at flytte indkomst fra et år til et andet efter eget godtforbindende. Ingen tvivl om at var dumt ikke at stoppe indbetalingerne efter udvandringen,men det her nærmer sig bondefangeri -om du har ret.

    #216944
    testForfatter

    Jeg ville nok kontakte dit pensions selskab og evt også skat. At få et svar fra skat er bare ikke altid så let.

    #216958
    BitterlemonForfatter

    Der er helt sikkert ikke noget at gøre. I øvrigt udelukkende din egen fejl, at du har fortsat indbetalingen efter du flyttede.

    Hvorfor skal du slippe for de 60% fordi du har begået en fejl?

    #216970
    testForfatter

    Pat hvad sagde pensionsselskabet ?

    #216972
    patForfatter

    Ikke noget klart svar fra dem.Tror at de er mest interresseret i at jeg bare fortsætter indbetalingerne! Der er dog helt klart hjemmel for at slippe for afgiften om man ikke har eller har haft mulighed for fradrag i udlandet.

    #216978
    SafarimandenForfatter

    Hej,
    Vi påtænker at flytte til Syd Afrika, og købe en Safari Lodge. Dvs at bo der permanent.

    Jeg har en pensionsopsparing på ca 2 M . Kan jeg hæve den dernede, og slippe for at betale afgift ?

    #216980
    testForfatter

    Safarimanden synes du det virker sandsynligt ? Men spørg dem du har opsparing ved. De ved også hvad det er for en opsparing du har.

    #216982
    HalliHalloForfatter

    Hej

    Jeg vurderer, at hele denne tråd er opdigtet, da spørgeren ikke selv har forsøgt at undersøge sagen i skat, men tilsyneladende har ringet til pensionsselskabet på skribenten “test"s opfordring og fået den opfattelse, at de helst vil have at han fortsætter med at indbetale. Det lyder virklighedsfjernt, når han samtidig her oplyser, at han vil have pengene udbetalt. I øvrigt vil enhver pensionrådgiver altid bede kunden rette henvendelse til skat, da han eller selskabet ikke skal have klinket noget, hvis de oplyser noget forkert.

    Men svaret er stadig det, at såfremt spørgeren kan dokumentere, at der ikke har været fradrag for indbetalingerne hverken her eller i udlandet, så skal der ikke svares skat eller afgift ved udbetalingen, jfr. PBL prf. 20, stk. 4 og PBL 32.

    Endvidere kan det ikke udelukkes, at spørgeren har foretaget en strafbar handling i sit nye land, men det bør han selv undersøge for måske ikke at risikere at få en skattebøde eller det der er endnu værre.

    Safarimanden ses blot at ride med på bølgen af useriøsistet, men der er nok nogle, der tager spørgsmålet seriøst og vil lege skatterådgiver for ham, for med en så lille pensionsopsparing har han nok ikke selv råd til at ringe til skat på 72 22 18 18.

    I følge debattøren Peter Holm Larsen svarer de sågar anonymt på alle skattemæssige spørgsmål, og han bruger dem endda selv som sparringspartner om vigtige spørgsmål for at spare i skat. Som jeg tidligere har nævnt, så tror jeg dog ikke rigtig på det.

    #216988
    SafarimandenForfatter

    Kære Hallihallo,
    Jeg er ked af at se sådanne et svar, om at man er useriøs.

    Jeg er ganske seriøs, men ved intet om pensionsforhold generelt.

    Jeg ved at visse lande har nogle lukrative skatteregler. Herunder Syd Afrika.
    Når jeg stiile et åbent spørgsmål, forventer jeg ikke at der kommer så tåbelige og ja, useriøse svar retur.

    Opdigtet? Svag kommentar.

    Er dette forum et panel af personer som ser ‘ spøgelser alle steder ‘ ??
    Det skuffer mig. Jeg har kun set Mybanker som et professionelt og kompetent forum, hvor alle kunne være med. Det ser så ud til at jeg umiddelbart ikke passer ind, da jeg åbenbart ser opdigtet ud.

    Øv, ærgerligt.

    Jeg stopper denne tråd, da jeg ikke har brug for disse ret negativer responser.

    Go’ søndag derude

    #216990
    SafarimandenForfatter

    Glemte lige i farten, at kommentere på den latterlige uvidende kommentar om at have gjort noget kriminelt ????

    Hvad bilder du dig egentlig ind ? Total malplaceret og fuldstændig ude af propertioner.

    Spar din og specielt min tid på yderligere kommentarer.

    #216994
    patForfatter

    Har undersøgt nærmere og Hallihallo har så vidt jeg kan se ret mht betaling/ikke betaling af afgift:har du kunnet fradrage beløbet i Dk eller i udlandet skal du svare afgift 60 % ved udbetaling i utide. Man skal selv dokumentere at man ikke har haft fradragsret i udlandet.

    Fra hvilket land skulle det være ulovligt at indbetale et fast månedligt beløb på en dansk ratepension????

    Håber ikke det er Norge- så risikerer jeg måske en spjældtur 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.