Kan min bankmand det?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95044
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg har et almindelig banklån i min bank til min bolig på ca. 275.000 og et realkredit lån på ca. 950.000. Ud over det så har jeg lige til ultimo september udbetalt lånet på min bil.

    Den bliver så totalskadet ved en påkørsel af et dyr. Jeg får ca. 30.000 kr af forsikringen, der bliver udbetalt til banken, da de står som havende pant i bilen.

    Så skriver min bankmand til mig omkring de ekstra penge jeg har fået frigivet som følge af jeg har udbetalt gælden til min bil. Vi aftaler at jeg øger afbetalignen på de 275.000 fra januar næste år.

    I forhold til de 30.000 er de sat ind på mit bolig lån, hvad jeg antager er ved en fejl. Jeg har derfor skrevet og spurgt om de kan flyttes over til enten budget eller lønkonto. Jeg får herefter nedenstående svar:

    Jeg har endnu ikke flyttet pengene over
    Disse flyttes når dokumentet vedr. ydelses forhøjelsen er underskrevet. Dokumentet ligger klar til underskrift i din netbank

    Du giver bare lyd når det er underskrevet, så overfører jeg pengene.

    Kan han godt det? Er det ikke afpresning eller er der noget jeg ikke har tænkt på?

    #216890
    morsdrengForfatter

    Hvis banken har sikkerhed i din bil i form af et tinglyst løsøreejerpantebrev, tjener dette til sikkerhed for al gæld til banken, IKKE kun den gæld der måtte være på dit billån. Når forsikringsselskabet udbetaler pengene til banken er det også fordi, banken IKKE har frigivet pantet og slettet noteringen heraf (panthaverdeklarationen) hos forsikringsselskabet.

    Så banken er faktisk i deres gode ret til at beholde de 30 tkr. og indsætte dem på dit boliglån. Så vær du glad for, at banken vil give dig de 30 tkr. alene mod at du forhøjer betalingen på dit boliglån.

    Så svaret er, ja det kan bankmanden godt. Der er IKKE tale om afpresning eller retsstridig tvang men om, at banken frigiver penge som de KUNNE beholde, mod at du forhøjer ydelsen på dit boliglån. Det må da en stor fordel for dig.

    #216892
    testForfatter

    Banken beholder vel sådan set i ingen af senarierne din penge, men reducere evt bare den mængde af penge du har fra dem.

    #216920
    HalliHalloForfatter

    Benny, du skal spørge din “bankmand" om det evt. kan laves på en anden for dig gunstig måde, så finder du ud af om der er andre muligheder.

    Fik du lov at beholde dyret? For nogen år tilbage skete det samme for mig, og jeg fik lov til at beholde rådyret, og fik dejlig dyresteg ud af det. Dog blev min bil ikke synderligt beskadiget, så undrer mig at din er blevet totalskadet, men kan jo have været et større dyr.

    #216966
    AnonymForfatter

    Jeg totaltskadede bilen, da den vejede vist ret meget (aner ikke hvad det vil sige, men den var velvoksen og jeg ramte den “ret godt" jf. ham der hentede min bil. Jeg kørte ikke specielt hurtigt (var ved skifte fra 4 til 5 gear). Airbags blev udløst og det koster en del at få dem på plads igen. Tror mest det var derfor den talte som totalskadet.

    Jeg har – efter at have læst jeres kommentarer grundigt – valgt at skrive under på lånet. Jeg prøvede at forhandle lidt, men han er meget “kølig" hvad det angår.

    #217284
    BecoolForfatter

    Hej,

    “Ud over det så har jeg lige til ultimo september udbetalt lånet på min bil." – husk nu at KRÆVE at banken indfri pantbrevet, da banken ikke længere har interesse i din bil. – det er for sent nu, men en anden gang (dette er ikke ukendt problem – http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/banker-glemmer-aflyse-pant-i-bilen)

    Nu står banken pantbrevet i hånden og har faktisk råderum over forsikringssummen, da det er deres bil – og hvis de mener at du skal nedbringe din gæld til dem er der nok ikke meget at gøre.

    #217302
    HalliHalloForfatter

    Tak for oplysningen Becool.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.