pension eller opsparing

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95033
    AnonymForfatter

    Hej,
    Jeg har fået nyt arbejde, hvor jeg er den eneste ansat med pensionsordning. Virksomheden har ikke haft pensionsordninger før, så jeg har selv været med til at udpege pensionselskab.
    Jeg kommer fra en stor virksomhed med en kollektiv ordning på gunstige vilkår.
    Den nye ordning (i samme selskab) er væsentligt dårlige forsikringmæssigt og samtidig derfor meget dyrere. Samtidig har jeg lav risiko investeringsmæssigt.

    Spørgsmålet er nu om det bedre kan betale sig at få udbetalt pensionen på 10% som løn og selv spare dem op eller investere dem?.
    Jeg rammer ikke topskat. Jeg vurderer jeg kan sikre mig mod tab af erhvervsevne andets steds.

    Tak

    #216792
    testForfatter

    Næppe, var det ikke en ide at virksomheden henvendte sig til en mægler og fik nogle bud hjem. En pulje via din fagforening nok bedrer. Selv er jeg i lederpension.

    #216800
    HammerenForfatter

    Hvis jeg selv kunne vælge – ville jeg til enhver tid få dem ud. Således kan du afdrage på lån eller sætte ind på alderspension eller lignende.
    Og det er da luksus at kunne bestemme selv om man vil ha pensionsselskabernes dyrt købte forsikringer. Kunne jeg undgå dem havde jeg gjort det.

    #216802
    AnonymForfatter

    Der er to muligheder.
    1. Lav en ordning selv på individuelle vilkår (det er dyrere end firmaordning)
    2. Som Test skriver, kontakte mægler og få et tilbud på en firmaordning.
    Mæglere har, som regel, adgang til billige ordninger og desuden mulighed for at lave en ordning, som er frivillig for dine kollegaer.
    Du vil så få fordele af billige priser pga. det er firmaordning, uden at dine kollegaer tvinges ind i ordningen.

    Tag evt. fat i Seren Pensionsmægler (53 63 63 40), de laver netop den slags – firmapensioner på individuelle vilkår.

    #216812
    BitterlemonForfatter

    Hammeren

    Hvad så når du bliver syg, ikke kan arbejde, og ikke kan få tilkendt førtidspension – hvor skal pengene så komme fra?

    Fordelen ved en firmaordning er jo netop, at de der ikke tænker over det, får nogle forsikringer i tilfælde af død eller sygdom. Ofte endda noget billigere end man som privat kan købe sig til. Dem som så aktivt vil tage stilling til deres ordning kan i de fleste tilfælde selv ændre i dækningerne.

    Hvis du stoler på det offentlige system nok til, at du tror det du får fra dem er fint – og at du har forholdt dig til det – så er det jo ok.

    #216924
    HalliHalloForfatter

    MortenMortenMorten, er du tilfreds med de fine svar?

    At tage kontakt til en forsikringsmægler, hvis du er den eneste ansatte, der evt. ønsker en firmaordning, giver vist ikke megen rabat i forhold til selv at tegne de fornødne forsikringer.

    Men da du allerede har haft en obligatorisk firmaordning, så burde du selv vide fordele og ulemper og ikke stille et så bredt spørgsmål her, hvor du ikke engang selv deltager i diskussionen. Men det er ikke noget nyt i øvrigt!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.