Skal det koste mig penge hvis banken laver fejl?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95029
    AnonymForfatter

    Jeg var nede i sydbank for at høre om mine gamle medarbejderaktier var frigivet, da jeg er sygemeldt og skal søge penge ved kommunen. Medarbejderen sagde at det var de så 08/9 var de på min konto og kommunen lavede beregninger ud fra de beløb. 01/10 tilbagefører de pludselig aktkerne og sige de ikke var frigjort! Så nu står jeg med en lille pige og ingen penge. . Gik fra 12000 til -45000! Det er nu 8. Dag og stadig ikke rettet. Jeg bad dem enten kode BO ind eller frigive før tid. Det er jo deres fejl. De svarede efter 6 dage at de vil til yde mig en kredit med pant i depot. Nu er der så gået yderligere to dage og de har stadig ikke kodet det ind. Det er bestilt ved sekretariatet. Jeg vil jo mene det ikke er ok at lade mig være uden penge og mulighed for at betale regninger nær de har lavet fejl. Og nu bliver jeg jo nervøs for at de ikke sætter renten til 0 – er det lovligt at jeg skal have udgifter pga deres fejl?

    #216720
    peter holm larsenForfatter

    La være med at være nervøs for renterne – det er den mindste del.

    Det er jo som sådan ikke Sydbank der er ansvarig for om dine medarbejderaktier er frigivet til hvilken dato. Du må jo have noget dokumentation hvor det fremgår hvornår de skal frigives. Tag det med og vise det i banken. Og er datoen 8/9- så bed dem frigive dem straks. Hvis ikke skriv en mail/brev til dem, at du vil holde dem erstatningsansvarlige for dit tab.

    #216722
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Problemet var at jeg ikke havde papir paa det mere og det er ca 7 aar siden, derfor gaar jeg jo ned og spoerger dem om de er frie. Det siger de at de og saelger dem, for saa at fortryde 3 uger senere (da pengene er brugt til flyning moebler mm) da de nu pludselig fandt ud af de ikke var frie. Saa jo det er da banken der har svaret forkert og solgt dem foer de var frie. De er frie til januar siger de.
    08/09 er den dato de sydbank medarbejderen solgte dem og mente de var fri – 01/10 er datoen de pludselig tilbagefoerte dem og efterlod mig med minus.
    Og har ringet og mailet flere gange dagligt siden men de retter ikke paa det! Men de vil lave en kredit til mig for at rette deres fejl og saa er det jo at jeg mener at jeg ikke boer have renteudgifter pga e ved fejl har solgt de aktier foer tid og sagt de var fri.

    #216724
    MichaelForfatter

    Der er noget i historien der ikke stemmer. At nogle medarbejderaktier bliver frigivet er ikke ensbetydende med at der går penge ind på kontoen. De skal i sagens natur sælges først og er det først sket kan de ikke bare tilbageføres?! Der er jo nogen der har købt dem. Du skriver, at banken tilbyder kredit mod pant i depotet hvilket antyder, at aktierne ikke er blevet solgt og derfor stadig tilhører dig.

    #216754
    AnonymForfatter

    Nej de blev solgt og kom ind paa min konto 08/9 og dem jeg levede af og koebte moebler for og jo de tilbagefoerte dem tilbage paa depotet. Det jo det der er saa forkert, de skulle slet ikke kunne saelge dem! De penge var paa min konto i tre uger… og banken kan ikke forklare hvordan det skete. Og de har tilbudt mig rente paa 15% paa kreditten.

    #216756
    AnonymForfatter

    hov skrev det forkerte sted:
    Nej de blev solgt og kom ind paa min konto 08/9 og dem jeg levede af og koebte moebler for og jo de tilbagefoerte dem tilbage paa depotet. Det jo det der er saa forkert, de skulle slet ikke kunne saelge dem! De penge var paa min konto i tre uger… og banken kan ikke forklare hvordan det skete. Og de har tilbudt mig rente paa 15% paa kreditten.
    kan jo ogsaa se posteringerne paa min konto og der staar ’tilb. fonds XXXXX’

    #217286
    BecoolForfatter

    Du skal kunne bevise at banken gav forkerte oplysninger, og du handle godtroende udfra disse oplysninger.
    “Medarbejderen sagde at det var de så 8/9 var de på min konto" – så skal banken rette alle fejl, rentertilskrivninger, kurstab, mht SKAT osv.

    Hvis du kan bevise det, så er der ingen problemer i at få banken til at rette fejlen, problemet opstår nok hvis “Medarbejderen" ikke kan “huske" at han sagde de var “frigivet" og at du handle udfra egne opysninger.

    lad nu være at ringe til banken, men book et møde med banken fremlæg problemmatikken og forklar dem
    – at du handle godtroende udfra oplysninger du fik at banken
    – at fejl / mis-information ikke skal lægge dig til last

    Hvis de ikke giver sig, kan du spørge den frie Advokat rådgivning hvad du skal gøre (du kan google hvor de holder til i din by)

    #217288
    AnonymForfatter

    Det er vel bevis nok at det er bankens fejl, når jeg ikke havde netbank og de skal forcere det igennem når det er et lukket depot. Der kommer en pop up når de prøver men de solgte dem alligevel. Nu har banken så givet mig en midlertidig kassekredit til 15% (!!!) og har lovet at finde en løsnkng så dette ikke kommer til at koste mig penge.. Det stoler jeg ikke på de kan. Desuden er problematikken også at de aktier er faldet i værdi nu så det kan give mig gæld når de sælger dem og indfrier depot 03/01
    Ellers har jeg talt med ankenævnet og laver en sag hvis de ikke homder deres løfte. Var nødt til at have fat i bankens klageansvarlige før afd gad lette en finger.

    #217298
    HalliHalloForfatter

    Nej, Vumsy banken kan nok finde nogen som helst……………, men godt at du selv kan.

    Hvad sagde ankenævnet, da du ringede? De sagde vel blot at du, som alle andre, kan indbringe en sag for nævnet, men at de selvfølgelig ikke kan udtale sig om udfaldet. Så hvad skulle vi bruge den oplysning til?

    Er du blevet raskmeldt igen og er der nu penge nok til at forsørge din lille pige?

    Jeg håber sagen bliver løst for en for dig fornuftig måde.

    #217304
    AnonymForfatter

    Nej de sagde faktisk at det var ulovligt fra bankens sige, kun banken kan røre ved medarb depoter og de må ikke ophæves før tid. At lige i dette tilfælle var det ret enkelt.

    Nej jeg er ikke raskmeldt men dog er der penge igen da de jo har lagt en kassekredit ind til altierne er frigivet.

    #221186
    chausieForfatter

    Hvis man skylder banken penge. må de hæve på min kapitalpension, når jeg hæver den?

    #221188
    chausieForfatter

    Må banken hæve penge på min kapitalpension, når jeg hæver den?

    #221190
    morsdrengForfatter

    Så lang tid din kapitalpension ikke er ophævet, er den fritaget for kreditorforfølgning og også bankens modregning. Det sidste kan dog kun ske, hvis du skylder banken penge og dette beløb er forfaldent til betaling, når du ophæver din kapitalpension.

    Udbetales kapitalpensionen ved bindingsperiodens udløb – evt. IKKE i utide – er PI afskåret fra at modregne, idet kontoen betragtes som en såkaldt “øremærket konto" hvor PI ved oprettelsen har accepteret, at den ved bindingsperiodens udløb skal anvendes til kontohavers pension.

    Hæver du derimod kapitalpensionen i utide, kan Pengeinstitutter modregne dit nettoindestående på kapitalpensionen i din forfaldne gæld til pengeinstituttet.

    Det vil derfor være klogt, om du starter med at flytte indeståendet til et andet pengeinstitut. Dette kan dit pengeinstitut ikke modsætte sig. Du kan så senere hæve kontoen i utide i det nye PI.

    MEN flytter du kapitalpensionen til et andet PI for efterfølgende at ophæve kontoen, kan det PI som du skylder penge, indbringe deres tilgodehavende for fogedretten, og der foretage udlæg i de penge som du måtte have stående, efter at din kapitalpension er blevet ophævet og udbetalt. Man skal alene respektere det såkaldte trangsbeneficium, hvorefter der ikke må foretage større udlæg end at du har “til dagen og vejen" indtil din næste løn eller overførsels-indkomst kommer til udbetaling.

    #221250
    HalliHalloForfatter

    Chausie, se dog at få betalt din gæld ud samtidig med at du får frigivet din kapitalpension.

    Alle de krumspring “morsdreng" foreslår kan man bruge, hvis der er tale om større beløb, men det er som regel ikke.

    Jeg troede ikke der var noget der havde en kapitalpension mere, da der i et par år var været en pæn rabat på at få den konverteret til en aldersopsparing.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.