Har nogen erfaringer med at kunne optage et realkreditlån til ny bolig og samtidig eje en ejerlejlighed som udlejes?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • franzhansiForfatter
    Indlæg
  • #94979
    franzhansiForfatter

    Har nogen erfaringer med at kunne optage et realkreditlån til ny bolig og samtidig eje en ejerbolig som udlejes?

    Ifølge en bank vi har talt med, så må denne ikke medregne lejeindtægt som del af det samlede budget og derfor modregnes i rådighedsbeløbet.
    (det er en 2v standard kbh lejlighed lige op ad en Metro og det tog ca. 10min. at få den lejet ud).

    Kender I bank/realkreditinstitut som er mindre vrangvillig eller er det ens over en kam?

    Mvh. franzhansi

    #215860
    MichaelForfatter

    Det er generel praksis ikke at medregne lejeindtægt

    #215868
    peter holm larsenForfatter

    Tror ikke man kan sige noget er generel praksis – kommer helt an på situationen.

    Jeg har selv 2 ejerboliger jeg udlejer og derudover naturligvis vores egen ejerbolig. I vores budget og vurdering i banken er jeg sikker på lejeindtægterne indgår – alt andet ville da også være mærkeligt i vores situation – er jo en indtægt på helt lige vilkår som lønindtægt.

    Vi har haft realkredit og banklån i både Nordea kredit / Nordea og Realkredit Danmark / Danske Bank – så tænker det dækker markedet godt. Mener rent faktisk at kunne huske at Nykredit og BRF kredit ikke giver kredit til udlejningsejendomme – men ikke sikker.

    #215894
    franzhansiForfatter

    Tak for dit svar. Lyder interessant, at banken i jeres tilfælde vælger at regne lejeindtægt med i budget og ikke “mod" i budgettet.

    Hvis andre har erfaringer med dette, så sig endeligt til 🙂

    #215896
    HammerenForfatter

    Jeg har også et lille billigt hus, som lejes ud. Da vi regnede rådighedsbeløb til det nye hus – så lukkede vi øjnene overfor det gamle hus. Både mht plusser og minusser. Men det var et hus uden gæld, og vi havde 20% i udbetaling til det nye plus at de som helhed kendte os, og nok havde tiltro til at det ville fungere….
    Dvs at de nok kigger på den enkelte kunde og tjekker op på om de tror på jeres foretagende, eller er bange for at I fucker det op

    #215908
    HalliHalloForfatter

    Franzhansi, du skriver at I har talt med en bank om din sag, men hvorfor spørger du da ikke i din egen bank, der kender din økonomi, men de har måske allerede også sagt nej tak?

    #215944
    franzhansiForfatter

    Tør man spørge, hvilken bank eller realkreditinstitut. For vi har fået at vide, at det er Finanstilsynet som har stillet reglerne op for bankerne, og dermed i forhold til mit spørgsmål. Er der nogle af dem som er mere fleksible end andre? Jeres er tilsyneladende 🙂

    #215974
    gebyrjagtenForfatter

    Interessant.

    Jeg er i samme situation og skal en dag snakke med handelsbanken, der har kredit lign. lån, men ikke er realkredit og derfor ikke har samme krav fra myndighederne.

    Og der er vel at mærke ikke tinglysning og stempel og heller ikke bidrag! Der er alt hvad hjertet begærer fra p1-p10 som de kalder det med og uden afdrag.

    Det er altså banklån og fordi der ikke er bidrag er der andre omkostninger som stiftelsesprovision og de billigste renter starter fra 1+, men det svarer til realkredit med bidrag.

    https://www.handelsbanken.dk/shb/inet/istartda.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=Privat&sa=/Shb/Inet/ICentDa.nsf/Default/q1CDD16C82D412655C125698200344AE5

    https://priolaan.dk/likv/rentesatserprio.htm

    #215976
    thsvForfatter

    Gebyrj…

    Sæt dig ordentligt ind i det du skriver om!
    Jo, Handelsbanken tinglyser pant på samme måde som ved et RK-lån, med 1½% stempel!

    Og deres “adm.bidrag" er indbygget i rentesatserne ligesom de realkreditlignende lån Jyske Bank tilbyder nu.

    Er belåningsgraden lav er JB eller realkredit faktisk en del billigere end Handelsbanken.

    #215978
    gebyrjagtenForfatter

    Mange tak for rettelsen. Min underbo der HAR lån i Handelsbanken sagde specifikt, at der ikke er stempel og derfor har jeg troet dette.

    #215996
    HalliHalloForfatter

    Måske Handelsbanken selv dækker stempelomkostninger eller slet ikke tinglyser deres udlån, men lyder lidt usandsynligt.

    #216008
    testForfatter

    stemplet er nok overført. der ved opstår misforstålsen. Der er stemple og gebyr.

    #216018
    peter holm larsenForfatter

    Hej franzhans – jeg har jo svaret på dit spørgsmål om hvilke banker/realkreditinstitutter vi har brugt?

    Og til gebyrjagten – så er det jo nonsens at tale om administratinsbidrag på et banklån – for antager du ikke låner til CITA eller CIBOR flat eller NB udlånsrente.

    #216024
    HalliHalloForfatter

    Peter Holm Larsen, Du ejer 3 ejendomme, det må jeg nok sige, det er ikke fattige mennesker der skriver herinde.

    Men jeg havde godtnok en mistanke om at du er en velbeslået mand, men kan ikke forstå at nogen gider rode med så mange ejendomme. Og det skriver jeg ikke fordi jeg er misundelig, for det er jeg på ingen måde, tværtimod.

    #216038
    gebyrjagtenForfatter

    Jeg låner ikke endnu men er i gang med at udarbejde forslag til hvordan man køber 3 lejligheder og lejer dem ud, idet indtægt og udgift går ikke op/lige op/opsparing afh. af lån, men det er typisk fra flere pengeinstitutter at det først skal løbe rundt med 3% med afdrag før man kan tale om mindre rente.

    Erhvervslån kan optages til CIBOR rente men først når 3% er accepteret. Se på NYKREDITS renter, der meget lave for erhvervslån. Det er dér, jeg gerne vil hen som risikospredning sammen med Flån og måske noget fastforrentet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.