Kreativiteten i rentekrigen

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Indlæg
  • #110698
    AnonymForfatter

    Det er jo godt vi lever i et frit land og kan handle hvor vil vil, men med en “prisforskel" på 35 % på den samme “vare" ved jeg nu godt hvor jeg vil handle.
    Kan jeg få til en ekstra ferietur eller lign. ved en rente på 1,25 % ekstra, så siger jeg ikke nej tak. Det er utroligt nemt tjenete penge.

    #110706
    mubbenForfatter

    Det jeg egentlig opponerer imod er, at de 2 største banker reelt er i stand til at drive en monopollignende situation, så længe de bakker hinanden op i deres rentetilbageholdenhed. Det minder næsten om karteldannelse!. De burde saftsuseme blive tvunget til en stærkere indbyrdes konkurrence – til fælles samfundsmæssig nytte.

    #110756
    JydenForfatter

    Jeg er helt enig med mubben i at det nærmest er monopollignende med de 2 storbanker, og jeg fatter ikke at folk ikke flytter derhen hvor man får de bedste renter. Hvad er der og betænke sig på, vi skylder dem jo ikke noget – de har selv taget for sig af retterne i mange år.
    Glædeligt at Northern Rock er kommet til landet så det er muligt at få en ordentlig rente på sin opsparing, og jeg kan se her på My Bankers nye oversigt over opsparing (eller jeg har i al fald først opdaget den nu)at med de 4,75 % skiller de sig markant ud fra de øvrige, ikke mindst hvis man ser på sammenligningen uden betingelser.

    #110784
    AnonymForfatter

    Det ser nu heldigvis ud til at finanstilsynet ser på de uigennemskuelige tilbud en række af bankerne har. Las os få nogle enkle produkter uden al mulig omsvøb til at sløre.

    #110844
    mubbenForfatter

    Hvad er det konkret finanstilsynet vil undersøge ?

    #110846
    AnonymForfatter

    De vil i det væssentligst undersøge om prisinformation til kunder er korrekt og i overensstemmelse med ‘god skik’.

    Se http://www.ftnet.dk/sw27512.asp

    Som jeg skrev ovenfor “Eftersom det er et krav at pengene først skal stå et stykke tid til 2%, så vil jeg kalde det at annoncere med 6% for uredelig markedsføring." Det er den slags.

    Jeg har iøvrigt ikke fået svar fra nogen af de banker jeg har kontaktet om deres markedsføring.

    #110858
    AnonymForfatter

    Så fik jeg svar fra een: Kjeld Gosvig-Jensen, Juridisk direktør i al-bank.dk.

    al-bank reklamerer med “Op til 4,125% om året" og af en underside eller nedenunder med småt fremgår det, at der først skal indsættes 25.000 til 0,5%. Af beløbet herover får man 4,125 op til 475.000.

    Ved at udnytte disse interval-renter optimalt kan man komme op på en samlet forrentning på 3,8%, ikke 4,125%

    Kjeld Gosvig-Jensen skriver: “Du må også medgive at dette og de øvrige trappetrin ligeledes meget tydeligt fremgår af bankens hjemmeside, og herudover vil det – da vi i vores bank lægger meget vægt på den personlige kontakt i bankrådgivningen – også tydeligt blive forklaret i den kundebetjening der i givet fald vil finde sted.

    Jeg mener derfor at vi meget bevidst lægger alle oplysninger frem for vores kunder og eventuelt interesserede, så derfor kan jeg ikke være enig i dine betragtninger."

    Så vi er i al fald enige om at vi er uenige. Nu må vi høre hvad finans-tilsynet mener (de har naturligvis fået kopi af korrespondancen).

    PS: Med ovenstående har jeg givet udtryk for utilfredshed med al-bank. Men jeg har ikke udtalt at al-bank er de eneste eller de værste.

    #110868
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig skal vi lade Finanstilsynet “dømme" i disse sager, det er jeg helt enig i, men forburgervenligt er det ikke.
    Jeg vil dog selv indtil videre tillade mig at have den opfattelse at det er “en gang pølsesnak" Arbejdernes Landsbank giver, og at dette ikke er værdigt. Når man tænker på at det er en bank der i øjeblikket kører “image" reklamer på TV, så fatter jeg ikke man vil lave sådan noget misk mask for at få renten til at se høj ud. Jeg har lyst til at gå ned i al og åbne en konto og høre hvad det er de fortæller en.
    Men jeg er enig i at det ikke kun er Arbejdernes Landsbank der prøver og “pynte" på deres tilbud, og det fremgår jo også tydeligt af de indlæg der er på dette emne.
    Jeg synes det er fint du har sendt materialet til Finanstilsynet, men jeg håber da at de kikker med her på My Banker og får gode tips,ligesom jeg da også håber at en del pengeinstitutter kan blive klogere hen ad vejen på hvad det er kunderne mener om dem. Idag tror man jo med det mange af dem udbyder med alle muglige krummelurer “at danskerne er dumme" og ikke kan gennemskue tingene.
    Det fremgår jo tydeligt under sammenligningen på “Opsparing" her på My Banker hvordan der er den ene særlige regel efter den anden, så det er jo realt mest interessant og fjerne “fluebenet" og se listen uden betingelser.
    Som min gamle lærermester sagde til mig engang i 70 erne da der også var rentekrig – se så og få skiftet bank knægt
    DU MISTER RENTER HVER DAG DU VENTER,
    og det har jeg så gjort igen for at få 4,75 % Northern Rock, lige som jeg har gjort et par gange i hvert tiår.

    #110874
    AnonymForfatter

    Den nye engelske bank Northern Rock – er den omfattet af indskudsgarantien. Der er jo ikke noget ved at sætte 300.000 kr ind for at tjene en halv procent og så risikere at miste hver en krone hvis denne mig ukendte bank går konkurs??????

    #110886
    AnonymForfatter

    Som du kan se af den tråd her på My Banker der heder Krig på indlånsrenten er – og måske mere officielt på Indskydergarantifondens hjemmeside og Northern Rocks hjemmeside, så er Northern Rock omfattet af både den danske og engelske indskudsgaranti, så faktisk er den en af de få banker der har en indskydergaranti der er højere end de danske banker. Jeg har ved henvendelse til indskydergaratifonden fået bekræftet deres danske deltagelse før de fik opdateret deres hjemmeside.

    #110954
    mubbenForfatter

    Ihhhh hvor er det rart at høre at der er flere der føler at banker ‘taler ned til én’ ved at camouflere at deres indlånrente reelt er lavere end det umiddelbart fremgår. De skulle simpelthen have nogle drag over nakken! Der stod fredag på tekst-TV at danske banker havde samlet overskud på 39 mia. i 2006, og alligevel skal de hele tiden være kreative i et forsøg på ikke at give penge ud, via ovennævnte camouflage af den reelle rente de giver.

    Selvfølgelig kan vi alle skifte til Norten Rock, MEN det burde ikke være tilladt at være så ‘kreativ’ i rentemarkedsføringen som ovenfor nævnt! Specielt ikke med den fede pengepung de har !!!!
    Finanstilsyn (eller hvem der kan hjælpe her) VÅGN OP !!

    #111028
    JydenForfatter

    Jeg er lige kommet hjem fra en tur til Dublin og kan bekræfte at der er rentekrig der og ifølge avisen “herald am" fra onsdag den 28.marts. fører National Irish Bank – der er ejet af Danske Bank -med højeste rente på noget børneopsparingslignende. Det er altså sjovere at give høje renter i udlandet end til sine kunder i Danmark. Men så kan man jo blot konstatere, at der er godt der også er kommet banker som Northern Rock til Danmark så der også kan opnås en ordenlig rente af sin opsparing herhjemme når de danske banker ikke vil.

    #111218
    AnonymForfatter

    Vi nærmer os konfirmationstiden og flere banker – bl.a. Spar Nord og sparekassen Himmerland lokker med skyhøje renter i ganske kort tid og på små beløb for at få de unge mennekser som kunder. Jeg tror pengeinstitutterne overlever renteudgiften med de begrænsninger der er på sådanne konti.
    Når de unge så er fyldt 18 kan man jo som jeg hørte i radioen forleden Danske Bank havde gjort tilbyde dem lån de ikke har brug for og score kassen der.

    #111232
    AnonymForfatter

    Ja, de skal nok overleve, og ellers kan de mindre bare lave “En erfagruppe" hvor de kan aftale hvordan de vil tryne kunderne. I Danke Bank finder gebyr-Peter bare på nye gebyrer, hvis det ser for sort ud. Man må vist sige at de danske pengeinstitutter generelt har et imageproblem de selv er skyld i.

    #111394
    AnonymForfatter

    Spar Nord og iøvrigt også Danske Bank er idag omtalt i Jyllands Posten for at kæmpe om de unge bankkunder. Her siger Spar Nord om de gode tilbud på både indlån og udlån på spørgsmålet “Når man er fyldt 25 år, skifter man ikke bank mere, og så er der ikke et behov for at tilbyde gode vilkår ?" “Det er jo en speciel markedsføringsomkostning, om du vil, for at tiltrække kunderne."osv.
    går spørgsmål og svar i avisen.
    Det er arrogant uden lige og p…. på kunderne når de frøst er kommet.
    Jeg er langt over 25 og jeg skifter bank til de bedste tilbud lige når det passer mig.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.