lån trods gæld?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94941
    AnonymForfatter

    Jeg håber at i kan svare på dette:

    både kæresten og jeg er i fast job. Før skat tjener jeg 29.000 (efter ca 21) og han 34.000 (efter ca 24). Vi et fælles barn og et som jeg har fra tidligere forhold. Hendes far indbetaler 1300kr hver mdr. Derudover får vi 7200kr i børnepenge pr kvartal. I alt har vi 48.800 kr ca pr mdr. Herfra betaler vi 32.000 til fælles udgifter som mad, cafe, tøj til børnene, leje, a kasse, forikring, gæld, opsparing til børnene mm.

    Vi har ikke en bil.

    Resterende penge er rådighedsbeløb. Dvs. ca 16.000kr. Men vi har ikke sparet op. Så udbetaling har vi ikke.

    Vi vil gerne købe et hus. MEN jeg har gæld til SKAT på 250.000kr (har betalt ca 90.000kr siden sidste år).

    Tror I, at vi vil kunne tage et boliglån? Glæder mig til at læse jeres svar 🙂 På forhånd tak 🙂 Nina

    #215294
    AnonymForfatter

    vi er ikke i rki og kæresten har ikke gæld.

    #215296
    OBSForfatter

    Man skal nok aldrig sige aldrig. Men det ligner umiddelbart ikke et særligt godt udgangspunkt pga. gælden og den manglende opsparing. Hvordan er gælden opstået?

    Derudover: Hvor meget forventer I at et hus skal koste, og hvor er vi henne i landet?

    Umiddelbart tænker jeg at rådighedsbeløbet er af en nogenlunde rimelig størrelse. Men gælden gør at I i en hvis forstand er teknisk insolvente fra starten ved køb af et hus. Så skulle der opstå et behov for lån af flere penge til at putte i huset, eks. til ny varmeinstallation eller lignende større ting, vil I blot komme endnu længere bagud. Derudover er der selvfølgelig altid risikoen for arbejdsløshed m.m. som kan gøre at indtægterne bliver mindre i en kortere eller længere periode.

    Så umiddelbart tænker jeg, at hvis I har været i stand til at afdrage 90.000 kroner på gælden på et år, så bør I fortsætte med at afvikle den gæld og så også få oparbejdet en opsparing til udbetalingen på huset. På den måde har I et mere solidt udgangspunkt når I skal købe hus. Det er jo desværre ikke altid lutter lagkage at være husejer da der kun er en selv til at betale i tilfælde af eks. stigende ejendomsskatter eller udgifter til reparationer og renoveringer.

    Der vil sikkert være mange forskellige meninger om dette, men nu har du så fået mine 2 cents 🙂

    #215298
    MichaelForfatter

    Få skattegælden ud af verden først. Med nuværende afvikling tager det under 3 år og så står I med 7500 kr ekstra om måneden I kan bruge på et hus. Det gør en verden til forskel.

    Jeg undrer mig lidt over de 16.000 kr. i rådighedsbeløb for du angiver 32.000 kr. der dækker alle udgifter inkl. mad og gælden. Hvad går de 16.000 kr. så til? Der burde være basis for at bruge en hel del af dette beløb på gælden også skulle jeg mene.

    #215300
    thsvForfatter

    Jeg forstår ikke helt de udbetale beløb i forhold til indkomsten.
    Lidt afhængig af fradrag og skatte% kan jeg ikke få det til mere end 18,6 og 21,4 udbetalt.
    Monstro du lige har valgt lønseddel for den måned hvor der udetales årligt ferietillæg?
    I så fald kan jeg godt komme i nærheden af det udbetalte beløb, hvis jeres fradrag er pænt høje.

    Skattegælden er det springende punkt, hvordan skal de afvikles?

    Jeg ville opstille et budget baseret på alle udgifter det seneste år, hvor alle kontoudtog skal medregnes.
    Så ved du, hvor pengene bruges i praksis.

    Men uden opsparing og med en massiv gæld i bagagen, ville jeg som bank være meget tøvende med at godkende et boligkøb.

    #215302
    AnonymForfatter

    det er først nu at vi har så stort et rådighedsbeløb. Og vi har rejst en del og købt lige det vi syntes både til børnene og os selv.

    Jeg har været uden arbejde 2011-2013, så har kun arbejdet fast i over lidt et år nu. (Mens vi har været kærester/familie ‘ ikke at jeg aldrig har arbejdet før…var gravid og på barsel 🙂 )

    det er mig der har gælden og alene mig der har betalt af på gælden.

    Kæresten er gældfri.

    #215304
    AnonymForfatter

    vi kunne jo godt tænke os et hus i nærheden af vores jobs så vi kan nå afsted efter vores dreng i vuggestuen. Og det er KBH området.

    Vi skal nok have et lån på de 3 mill…tæt på i hvertfald. udfra egne beregninger kan vi sagtens betale husleje og renter da vi på nuværende tidspunkt betaler 11.000 til husleje.

    jeg hader at JEG har gæld og nu går det ud over min familie 🙁 vi har en stor dræm om hus og have. Både børnene og de voksne.

    tusind tak for jeres svar! 😉

    #215306
    AnonymForfatter

    thsv :

    …nej jeg får udbetalt de 21 plus noget hver månede. Og grundlønnen er 29. Der kommer tillæg dertil. Sorry.

    Jeg er usikker på mandens. Men ved at han får de ca. 24 udbetalt.

    #215310
    HalliHalloForfatter

    Hej Nina

    Gå ned i banken og få et boligkøbsbevis, så ved I med det samme om og i givet fald for meget banken vurderer I kan låne,

    nemmere kan det vist ikke være.

    At diskutere jeres enkelte udgifter m.v. tjener jo ikke noget formål på sådan et forum, men hvis nogen kan fortælle mig hvad det kan tjene, så hører jeg meget gerne nærmere. Men jeg ved godt der sidde nogle stykker her, der elsker at lege bankrådgivere på trods af at de aldrig har været ansat i en bank.

    Med andre ord: Kun en enkelt henvendelse til banken kan hurtigt hjælpe jer videre…………

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.