Deloverførsel af pension fra Danica til pengeinstitut?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • ElkHornForfatter
    Indlæg
  • #94931
    ElkHornForfatter

    Via min arbejdsgiver har jeg en pensionsordning hos Danica. Ordningen består af en aldersopsparing, ratepension og livrente, hvor der nu kun indbetales til sidstnævnte. For at minimere omkostningerne og øge valgfriheden mht. investeringsmuligheder, ønsker jeg at lave en deloverførsel af aldersopsparing og ratepension til mit pengeinstitut ifølge pensionsbeskatningslovens § 41.

    Danica har imidlertid nægtet dette, da man ikke kan lave en deloverførsel. Det er kun hele ordningen der kan flyttes, med mindre man er nået pensionsalderen, hvor den deloverførsel muligvis kan lade sig gøre. Danica begrunder den manglende mulighed for deloverførsel med, at deres IT-system ikke kan håndtere det. Denne forklaring lyder, i mine øre, mildest talt mærkværdig.

    Er der nogen af jer der har stået i en lignende situation, og har I fundet en løsning på problemet?

    På forhånd tak.

    Venlig hilsen
    ElkHorn

    #215134
    AnonymForfatter

    Hej ElkHorn.

    Jeg forstår din frustration over Danicas manglende samarbejdsvilje. Så længe du i din ansættelse har aftale om obligatorisk pensionsordning, hvor din arbejdsgiver så har indgået aftale med Danica, er dine muligheder ret begrænsede.

    Hvis dit ansættelsesforhold ophører er det en anden sag, men fortsat kan det give et problem at lave deloverførsel, da det enkelte selskab selv bestemmer om man vil medvirke til deloverførsel og fuld overførsel til et pengeinstitut er ikke muligt for midler på livrente. Her må man så søge aftale med andet pensionsselskab om overførsel til dem med aftale om, at aldersopsparing og ratepension så overøres videre til pengeinstitut, så det reelt alene er livrente de får overført.

    Hvis du gerne selv vil investere dine midler kan det være muligt i Danica at lade den køre i Unit Link, hvor der så kan investeres selv, men dog kun i fonde Danica selv har valgt. De har dog her et par indeksfonde med helt lave omkostninger, men husk at se på samtlige omkostninger ved en ændring, da indskudsomkostninger og administrationsomkostninger jo helst ikke så blot skal øges så du er lige vidt.

    Danicas begrundelse med IT system mener jeg ikke er reel. Ved pensionering kan man jo godt få udbetalt aldersopsparing og lade øvrig ordning stå og det er ganske det samme som sker ved en deloverførsel.

    Så konklusionen er nok at du må leve med det som nu, men trods alt glædeligt at du har fået omlagt inden de lukkede or dette 30/6-15, så du har udsigt til 4,5% mere udbetalt ved pensionering.

    Venlig hilsen
    John Christensen

    #215140
    HalliHalloForfatter

    Det spørgsmål bliver stillet igen og igen med jævne mellemrum, og jeg forstår det egentlig ikke.

    ElkHorn: Hvorfor spørger du ikke blot din arbejdsgiver/personaleafdelingen hvilken aftale den har indgået med DANICA vedr. firmaets ansatte?

    Her fremgår alle detaljer jo vedr. evt. muligheder for at flytte og evt. ophæve sin pensionsordning.

    Som hovedregel kan en obligatorisk firmaordning ikke flyttes over til en bankordning, ej heller ved jobskifte.

    Hvorfor har du en 100% livrente og ikke en kombineret rate- og livrenteordning om jeg må spørge?

    #215184
    ElkHornForfatter

    Hej John Christensen.

    Tak for dit svar.

    Ja, det er mildest talt noget frustrerende. Specielt da der slet ikke er indbetalt på f.eks. aldersopsparingen hos Danica, men den udelukkende er overført fra et andet pensionsselskab. En ikke ubetydelig del af ratepensionen er også overført fra andet selskab.

    Mit primære formål med deloverførslen er, at få så meget som muligt samlet i mit nuværende pengeinstitut, da det vil gøre den fremadrettede administration så simplet som muligt. Derudover vil det minimere omkostningerne.

    Lige nu er midlerne i Danica investeret i en indeksfond med lave omkostninger (vist nok 0,16 %), så investeringsmæssigt er det ok. Der er dog, så vidt jeg husker, et depotgebyr på 0,50 % pr. år, hvilket noget jeg meget gerne vil undgå.

    Det lyder til at jeg må vente til jeg skal skifte job, også overføre det hele til et pensionsselskab der vil tillade deloverførsel. Derefter kan jeg flytte livrente videre til det selskab min fremtidige arbejdsgiver bruger. Det kan være mit pengeinstitut (Nordea), der også har Nordea Liv & Pension, kan være behjælpelige med dette. Mon ikke de er til at tale med, når formålet er at overføre en ratepension og aldersopsparing til dem, det øger trods alt mit engagement hos dem. Tror du det er muligt?

    På forhånd tak.

    Venlig hilsen
    ElkHorn

    #215186
    ElkHornForfatter

    Hej HalliHallo

    Tak for dit svar.

    Jeg vil også spørge min arbejdsgiver, men inden vil jeg gerne undersøge sagen nærmere. Dette kan gøre at jeg dels kan spørge mere præcist, og dels har lettere ved at forholde mig kritisk til det svar jeg får.

    Hos Danica indbetaler jeg kun til livrente, og i mit pengeinstitut indbetaler jeg (op til fradragsgrænsen) til en ratepension. Livrenten er dog min primære pensionsordning.

    Venlig hilsen
    ElkHorn

    #215188
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror desværre aldrig du får held med at flytte dele af din firmapensionsordning over til en privat ordning i en bank uanset hvor mange fiksfakserier du laver.

    Husk: Et pensionsselskab laver jo en obligatorisk aftale med et givent firma og får derved ofte en vis rabat på indskudsomkostninger m.v. , hvorved man også må acceptere de lidt strengere krav om at lønmodtageren ikke kan disponere over sin konto før pensioneringstidspunktet.

    Det er dog i de senere år blevet muligt at flytte selskab, når der skiftes arbejde. Dette har selskaberne alene accepteret p.g.a. pres fra lovgiverne.

    #215244
    ElkHornForfatter

    I den tid aftalen med en given arbejdsgiver gælder, dvs. i en given medarbejders ansættelsesperiode, giver det mening at begrænse mulighederne for at opsparinger flyttes til andre pensionsselskaber eller pengeinstitutter.

    Derimod bør det være underordnet for det pågældende pensionsselskab hvor opsparingen flyttes hen, hvis den flyttes efter ansættelsesperiodens ophør. Om opsparingen flyttes til et andet pensionsselskab eller til et pengeinstitut påvirker jo ikke indtjeningen hos det pensionsselskab hvor pengene oprindeligt blev indbetalt.

    #215250
    AnonymForfatter

    Der er normalt ingen problemer med at flytte en hvilende pensionsordning fra pensionsselskab til bank. Ikke mindst de kommercielle selskaber som PFA, Danica, Topdanmark, Skandia, SEB mm. er der sjældent problemer med at flytte fra. Dog kan det opleves, at der skal påføres klausul som er bestemt i den overenskomst som man var ansat under.

    Samler man ved overførsel med bestående private ordninger, skal man være opmærksom på, at modregningsregler ved efterløn, så vil kunne blive ændret i forhold til den private ordning. Med nye modregningsregler for personer født efter 1/1-1956 betyder dette mindre, da der er modregning på alle pensionstyper.
    Derimod kan det være vanskeligt at flytte en arbejdsmarkedspension fra eksempelvist PensionDanmark, Sampension, Industriens Pension mm.

    Har man en ældre ordning med en garanteret rente, skal man være varsom med at flytte den. Er ordning fra før 1/7-1994 er der en garanteret grundlagsrente på 4,5%. Her vil der vær en større værdi i reserverne, som man skal søge at få med som bonus ved overførsel. Det kan med nuværende lave rente være mellem 25-35% man får lagt oven i værdien, så det er ret vigtigt at have afklaret dette.

    #215256
    ElkHornForfatter

    Hej John Christensen

    Mange tak for dit svar. Det er yderst værdsat at nogen med god indsigt i området giver sig tid til at dele sin viden.

    Det lyder godt. Jeg har ikke været ansat under overenskomst, så det lyder til at være en fordel i denne sammenhæng. Jeg er også født efter 1/1-1956, og jeg har ingen garanteret rente. Dermed lyder det alt i alt til at jeg bør have held med mit forehavende, når jeg en gang skifter arbejdsgiver.

    Endnu en gang tak for hjælpen.

    Venlig hilsen
    ElkHorn

    #215322
    HalliHalloForfatter

    Hej ElkHorn

    Tag allerede nu skriftlig kontakt til Danica og oplys at du er blevet bekendt med, at der ikke skulle være nogen problemer med at flytte en “hvilende pensionsordning" og at du har fået oplyst at der måske skal påføres en klausul, jfr. den overenskomst du var ansat under.

    Spørg så direkte om det er korrekt, at du ved næste jobskifte kan få flyttet din aldersopsparing og ratepension over til et pengeinstitut samt kun overføre din livrente til et nyt pensionsinstitut.

    Så ved du allerede nu om det er muligt, ligesom vi herinde er blevet klogere på det.

    #215376
    ElkHornForfatter

    Hej HalliHallo

    Jeg er allerede i gang med at undersøge nærmere via forskellige kanaler, da jeg, som du skriver, gerne allerede nu vil kende mine muligheder i forbindelse med jobskifte.

    Hvis jeg finder ud at noget interessant, skal jeg selvfølgelig nok komme med en opdatering i denne tråd.

    Venlig hilsen
    ElkHorn

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.