Hjælp lån betaling

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87539
    AnonymForfatter

    Kan man gøre noget ved at ens bank ikke vil sætte en lån betaling pr måned ned?.

    Hvad vil der ske vis jeg skifte bank og kun betalt hvad der svar til
    4000 i stedet for de 7000 som jeg giver nu så jeg får en chance for at blive likvid og spare lidt op, og så må jeg bare være nogle flere år om det?

    Kan de tvinge mig til at betale de 7000 om måneden, når jeg ikk ejer noget.?

    Jeg har et fælles lån med min eks kone på 313000 kr. pga skilmise hvor vi var nød til at sælge vores nye hus, samt en ny bil. bag efter blev vi begge var sygemeldt pga af alvorlig sygdom, det tog ca 2 gange 4-5 måneder inden vi var arbejds dygtig igen, vi har begge arbejdet hårdt være for sig og betalt vores lån ned på 263000 kr. ved at betale 7000 kr af om måneden.

    Men nu er min eks kone blevet syg igen, og har fået af vide at hun højest får et flex job igen, så jeg har været nød til at betale de 7000 de sidste 5 måneder ( arbejder ca 47 om ugen for det), men det kan jeg ikk blive ved med for jeg har ca 1000 om måneden og det skal række til mad og mig selv(ikk meget ved det.

    Og det er ikke til at holde ud, er bange for jeg skal blive syge af alt det arbejde.

    vil gerne betale tilbage men vil gerne have en chance for at komme på fode igen

    #110162
    AnonymForfatter

    En rigtig uheldig og træls situation.
    Men det korte svar er formentlig nej, du kan som sådan ikke gøre meget, hvis det er de vilkår, du har skrevet under på.

    Tilgengæld vil de fleste banker formentlig se venligt på situationen – i har allerede vist stor vilje til at betale, og præsenterer du derefter et budget som viser, hvad det er realistisk at betale, så burde de være til at snakke med.

    At få afdragene ned ved at skifte bank er en mulighed, omend det muligvis kan være svært at finde nogen, som har mod på at overtage så stort et lån – uden sikkerhed og med relativt lang løbetid. Men det kan da være forsøget værd.

    #110164
    AnonymForfatter

    Hvis du går ned på 37 timer og kun bruger penge på det nødvendige, så kan banken ikke kræve at du betaler mere end det du har tilovers – både i den daglige økonomi og i aktiver der kan sælges/pantsættes. Hvis I er to om lånet kan de både kræve det du har til overs og det din eks har til overs – dog max det aftalte beløb. De har dog sikkert en mulighed for at opsige hele lånet – i al fald hvis du ikke overholder aftalen til punkt og prikke.

    Og det er egentlig dig selv der afgør hvad du mener der er til overs. Vil de ikke acceptere denne begrænsede betaling, så er deres eneste magtmiddel fogedretten, og den følger samme regler, bortset fra at fogedretten *kræver* fuld indsigt i din økonomi og selv bestemmer hvad der er nødvendigt.

    Men hvad er ‘nødvendige udgifter’? Det kan I sikkert hurtigt blive uenige om. Fx opsparing er da ikke nødvendig.

    Nu er det ikke godt at være uvenner med din bank – specielt ikke i din situation. Du sparer en del penge ved at undgå fogedretten. Du skriver at du har vilje til af afvikle gælden, men bare ikke evnen til at gøre det i samme tempo. Så vær sikker på at de forstår det. Lav et grundigt budget og forklar at dine 47 timer/uge er helbredstruende. Find så – sammen med banken – ud af din tilbagebetalingsevne.

    Spør dem om de ikke kan være flinke og nedsætte rentesatsen så det ikke så helt så uoverskueligt ud for dig. Jeg fik engang talt renten ned til nul over en periode på 2-3 år på den måde – dog med truslen om at hvis jeg ikke overholdt aftalen, så ville den blive hævet igen med tilbagevirkende kraft.

    Og hvis du har lånet solidarisk sammen med din eks, så prøv om I ikke kan få splittet det op i to. Ikke fordi jeg tror de vil acceptere det, men du har med rette grund til at være bekymret for om du måske ender med at betale den største part.

    Held og lykke. Dit største aktiv er viljen til at afvikle lånet, og så det at du tager fat på det i stedet for at gemme det væk som noget ubehageligt.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.