Realkreditslån?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94899
    AnonymForfatter

    Har prøvet at google mig frem til et svar, men det er noget af en jungle. Ved ikke om jeg bruger de forkerte søgeord eller bare er et kæmpedræn generelt. 😀

    Min kæreste og jeg har som så mange andre et 60% – 20% – 20% i vores hus. De 60% er afdragsfrie.
    Ideen er, at vi i de ti års afdragsfrihed gerne vil have betalt banklånet ud. Nu kan der ske mange ting på ti år, og engang imellem er det bare federe at have pnge i hænderne nu, frem for at være de rigeste sjæle på kirkegården.

    HVIS vi ikke når det på de ti år, hvad er så folks erfaringer vedr omlægning af lån? Kan man får tegnet et nyt låne med afdragsfrihed eller hvordan?
    Ved godt det nemmeste er at ringe til realkreditinstituttet, men ville lige høre her inden jeg booker møde.
    (og der er trods alt 9 år endnu før det haster…. :D)

    Mvh
    Simon

    #214702
    thsvForfatter

    Der er altså ikke mange boligkøbere, der slet ikke har opsparing, når de køber boligen!
    Og 2-lagsbelåningen er unik for Ny-/Totalkredit og afskaffet igen.
    I praksis er den billigste belåning faktisk med afdrag nu om dage, da tillægget for afdragsfrihed er enormt højt og modsvarer en rente på 12-15%, ja endog 20% ved flekslån hos RD.

    Hvilke lån har I nu?

    #214704
    AnonymForfatter

    Jeg skal ikke kunne sige noget om andre boligkøbere med eller uden opsparing…det vedkommer jo i og for sig ikke mig….
    Vi havde valget imellem at belåne 100% uden gæld, eller lægge en afbetaling men så have en restgæld andetsteds. Vi blev rådet til det første, da det ville give os flere penge imellem hænderne. (mener der var tale om ca. 150.000)

    Som det ser ud nu har vi et banklån på 20% af boligens værdi, et F3-lån 60% (afdragsfrit) af husets værdi og så et F5-lån på de sidste 20%.

    #214708
    thsvForfatter

    I kan formentligt med fordel lægge om 4 år, når der er afdraget en pæn del på både bank- og F5-lån.
    Hvis dette samtidigt passer med refinansieringen af F5-lånet kan I minimere omkostningerne til omlægningen.
    Selv afdragsfri belåning under 60% er rimeligt dyrt i adm.bidrag, så der kan let være penge i at omlægge til afdrag på hele gælden til den tid.
    Men meget afhænger af værdien på jeres bolig og lånenes størrelse.

    #214716
    AnonymForfatter

    Ok. Jeg kan ikke rigtig overskue hvor meget selve gebyret er på det afdragsfrie lån.
    Lånet er på 1,9mil. Omkostningerne er 400.000. Fordelt over 30år. (hvis det er den der hedder kreditomkostninger).
    Kan godt være jeg skal vente til om 4 år. Men havde overvejet, at hvis huset skulle være steget i pris om 2 år når 60% lånet skal rentetilpasses, så at låne huet ud, og betale af på banklånet.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.