Fortjeneste ved salg af forældrekøb

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94893
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen
    Er der nogen, som kan hjælpe? Vi har i sin tid købt en lejlighed til hver af vores to børn, som de kunne bo i som studerende. Lejlighederne er håndteret under virksomhedsskatteordningen, og vi har betragtet dem som en pensionsopsparing.
    Vi planlægger at sælge den ene lejlighed og betale 25% skat af overskuddet. Det resterende beløb vil vi lade stå indtil pensionsalderen og udbetale i rater, så vi ikke rammes af topskatten. Er det en lovlig fremgangsmåde?
    Skal beløbet, der er tilbage efter betaling af de 25% skat, stå på en bank konto eller må pengene bruges til andre ting, fx betaling af gæld i den anden lejlighed eller investering i værdipapirer?
    Håber at høre fra nogen kloge hoveder!

    #214734
    AnonymForfatter

    Hej Nora.

    Det lyder ganske fornuftigt med den løsning, hvor skat udsættes til overskud kan hæves til bundskat. For videreførsel af virksomhedsskatteordning skal I fortsat have den ene lejlighed, da virksomhedsordning forudsætter, at der er et erhvervsaktiv i ordningen.

    Vær opmærksom på at når overskud hæves mens I er på folkepension, kan det dog medføre modregning i folkepensionstillæg og da er samlet “beskatning" reelt omkring 57% og så giver det ingen mening fremfor at hæve overskud til topskat nu. Hvis I har været aktiv i driften ved indtjening af overskuddet vil det dog ved hævning betragtes som arbejdsindtægt, hvor man som pensionist må have indtægt årligt op til kr. 60.000,- efter AMB uden modregning i pensionstillæg. Hvor vidt man har været aktivt i driften, når der er tale om udlejning kan nok være svært at vurdere, men har man blot selv lavet regnskab eller som udlejer foretaget renoveringsarbejde, synes det at opfylde kriteriet.

    Kontanter i virksomhedsskatteordningen må gerne anvendes til at afvikle gæld i virksomhedsskatteordningen.

    Ved investering er ganske særlige regler, der skal overholdes, da køb af aktier eksempelvist vil betragtes som værende udtræk af virksomhedsskateordningen og dermed medføre beskatning af det investerede beløb. Det skal være akkumulerende investeringsfonde der investeres i for at undgå dette. Så her skal I være varsomme og søge professionel rådgivning.

    Skattesats er for øvrigt i år nedsat til 23,5 og falder næste år til 22. Dog er det en a’conto skat, så I sidste ende sker der fuld beskatning ud fra de satser, der så er til den tid på personlig indkomst.

    Håber det giver god mening.

    #214772
    HalliHalloForfatter

    Man bliver først ramt af topskatten hvis indkomsten ligger over ca. 460.000 kr.

    Nu fremgår det ikke hvem af jer der driver udlejningsvirksomheden eller om I begge står for det? For hvis I som pensionister ikke har samme indkomst kunne man måske ændre det derhen, at den med den mindste indkomst stod for virksomheden eller hvad?

    Dine penge.nu, jeg kan se at du har en del forstand på økonomi, så du kan måske oplyse det. Men er det egentlig den af ægtefællerne som har skødet på ejendommene, der skal stå for det rent skattemæssigt?

    Nu ved vi ikke hvor mange penge det drejer sig om, men måske kunne man f.eks. vente et år med at få udbetalt sin evt. løbende pensionsopsparing, ratepension eller arbejdsmarkedspension, når man går på pension. Så er der jo ligesom 460.000 kr. at gøre godt med før topskat. For man må jo gå ud fra at spørgeren ikke er uformuende, når der spørges til netop denne skat.

    Pensionstillæg falder for et ægtepar væk allerede ved en samlet indkomst på omkring 360.000 kr.

    #215152
    HalliHalloForfatter

    Jeg fik ikke noget svar på mit lille spørgsmål, men jeg går ud fra at det alene er den eller dem, der er skødehaver/e på ejendommen, der også står for det rent skattemæssige.

    Jeg kom lige til at tænke på denne tråd, da jeg så John Christensens billede i en anden tråd.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.