Hvordan investerer jeg bedst mine penge (21 år)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87536
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg er en fyr på 21 år, som er begyndt at tænke på, hvorvidt jeg kunne få mere udnytte af dem. Jeg er studerende på uni – samfundsvidenskablig – København. Er på første ud af mindst fem år. Bor pt. i lejlighed til leje sammen med en anden. Vi betaler pt. 2000 om måneden hver. Håbet er dog at få en andel indenfor en fireårig periode.

    Men nuværende økonomiske status er følgende:
    54000 på en TopUng konto ved Morsø Sparekasse (3 % rente)
    11000 på en Mix25 konto ved Morsø Sparekasse (3,5% rente)
    En beholdning på 59 stk til kurs 520,20 (30691 kr) hos CARNEGIE WORLDWIDE Globale Aktier igennem Morsø Sparekasse

    Dvs. i alt 95691 kr.
    Derudover har jeg min alm. lønkonto, som bliver fodret med løn og SU.

    Havde tænkt på at smide de 54000 + 11000 over på en højrente konto, som den ved Northern Rock til 4,25 %.

    Jeg har ingen familie eller venner, som jeg umiddelbart kan spørge om råd, da de ikke har så meget forstand på det; derfor min besked her.

    Ville høre, om der var nogen herinde, der kunne give mig et råd til, hvordan jeg kunne få mere ud af mine penge. Lyster ikke rigtig at smide dem efter aktier selv, da jeg ikke har forstand på det. Men hvis jeg med fordel kunne få noget ud af at lægge noget mere i en investeringsforening eller i obligationer frem for at sætte dem ind på en højrentekonto, så ville jeg da gøre det; er det dog ikke villig til at sætte det over styr så at sige, da hvis disse penge forsvinder, ja så har jeg intet. Kort og godt: er der nogen, der kan anbefale en rimelig sikker måde, hvorpå jeg kan investere mine penge – eller skal jeg bare sætte dem ind i northern bank (dog ikke de, som jeg har i Carnegie)?

    #110134
    AnonymForfatter

    Aktier, samt osse i lidt mindre omfang aktiebaserede investeringsforeninger, er fortrinsvis til langsigtede investeringer.
    Obligationer er også i disse dage blevet mest til investering i minimum et par år, idet kurtagen (handelsomkostninger) ellers let kunne spise mer-renten op. Og iøvrigt taler mange om at ECB sætter renten op i næste måned. Så falder obligationerne.

    .. og du vil købe en andelslejlighed i løbet af få år. Joh, jeg synes banken er det bedste bud.

    Jo behold dine Carnegie investeringsbeviser og tag så dine 54+11.000 op først med Morsø Sparekasse – spørg dem direkte om de kan matche de 4,25% – det kan de måske hvis de synes du er en interessant kunde.

    #110174
    AnonymForfatter

    Ok. Så må jeg lige få ringet til Morsø samt cykle en tur forbi Northern Bank en af dagene.

    Tak for det

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.