Tage kontrollen over pensionen

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94792
    AnonymForfatter

    Hej!

    Jeg har endelig formået at stable nok energi og interesse for pensionsopsparing på benene, til at få gjort noget ved den nuværende situation der er uholdbar i øjeblikket. Helt kort er jeg, mand på 35 der har fornøjelsen af at blive topbeskattet. Min nuværende pension er placeret to steder, langt størstedelen hos Top Danmark, og en mindre del hos Tryg (Nordea Liv & Pension). Pensionen har alle dage været firmaadministreret, og for et år siden, skiftede firmaet over til Tryg.

    Ifm. skiftet blev jeg næsten rasende over de manglende muligheder for selv at bestemme hvilke steder pengene lander. Så jeg fik aldrig lavet en aftale med Tryg. Derfor har jeg pension i to forskellige firmaer. Som jeg har forstået det, er der kun de fonde Nordea har valgt ud jeg kan vælge mellem. Udover de er aktivt forvaltet, er der jo også omkostninger til f.eks. formidling osv.

    Den begrænsning har jeg det meget svært med! Jeg vil have lov til at vælge mellem passive investeringsforeninger (og EFT’er).

    Hvilke muligheder har jeg overhovedet, hvis jeg f.eks. gerne vil have muligheden for livrente osv. (grundet topskat)?

    #213492
    HalliHalloForfatter

    Hej Pensionsuromager, hvad er det du er blevet så rasende over?

    Hvis din arbejdsgiver vælger ny pensionsudbyder, så må du ligesom acceptere dette, og rette henvendelse til dem for at høre, hvilke muligheder de har for at tilfredsstille dine behov.

    Du skriver at du aldrig fik lavet noget aftale med Tryg, men du er jo netop kunde der og de samarbejder mig bekendt med Nordea Liv og Pension, men du mener vel TopDanmark.

    Få en grundig snak med en dygtig pensionsrådgiver i Nordea, der kan fortæller dig hvilke muligheder du har for at flytte din gamle ordning over til dem og evt. få lavet aftale om at indbetale ekstra bidrag, hvis det er det du efterspørger, så du ikke kommer til at betale alt for meget i skat, da det ligger i dit indlæg, at du også er sur over at du skal betale en tillægsskat.

    Og ja, det “koster" at have sin pensionsordning i pensionsselskab, men en firmaordning er ofte her billigere end hvis du opretter den privat, men meget dyrere end hvis du selv indbetalte på en privat opsparingsordning i f.eks. et pengeinstitut.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.