Billån ved forhandler. HJÆLP !!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94777
    AnonymForfatter

    Go aften.

    Jeg står i den situation at jeg overvejer at skifte min bil ud med en ny. Da jeg kan spare rigtigt meget i grønafgift og forsikring. Jeg har så været ude ved en brugtvognsforhandler og kigge, jeg har fundet en bil til 214.000 og han vil give 60.000 i bytte for min. Det kan han finansiere til fast rente på 2,75% og ÅOP til 6,39% det bliver så til en fast md. ydelse på 2327 over 7 år. Jeg spørger til om der er et form for oprettelse gebyr, men han siger at de 2,75% og 6,39% er med alt inkl. Det er ved Santander.

    Jeg tænker så kan det passe ? og er det et fornuftigt tilbud eller helt galt ? Jeg har ikke kontaktet min bank endnu da jeg lige ville se hvad muligheder der var først. Da man jo høre om billige lån ved forhandleren over alt.

    Håber på i kan give nogle gode inputs 🙂

    Tak

    VH
    Rune

    #213330
    thsvForfatter

    Det er alt for dyrt i oprettelse, selvom renten er lav.
    http://www.mybanker.dk/sammenlign/billaan/
    Det er noget billigere pr. måned mange steder end de 2.327 kr og ÅOP er også væsentligt lavere.
    der kan dog være problemer med 7 års løbetid på lånet hvis den brugte bil er over 3 år gammel, da de fleste banker tilladder maks. alder på 10 år for at låne i bilen.

    Læs også denne artikel:
    http://www.mybanker.dk/artikler/bilfinansiering-pas-paa-etableringsomkostningerne

    Jeg ville klart kontakte DiBa hvor ÅOP kun er 5,0% og mdl. ydelse på 2.165 kr.
    Selv hvis de skulle gå op i rente med 1% pga. bilens alder er de stadigvæk en del billigere end forhandlerens lån, hvor stiftelsesgebyrerne uden tvivl er horrible høje.

    #213332
    HammerenForfatter

    rolig nu THSV
    forskellen på de 2 lån du nævner er 162 kr.
    Efter skat er forskellen på ca. 110 kr.

    Set over 1 år: 1300 kr.

    Altså rolig nu….
    Hvis du venter 1 måned med at optage lånet sparer du hele 2200 kr.

    Sæt nu tingene i perspektiv – og det er selvfølgelig ok at ville spare en daler. mennnnnnnn

    #213334
    AnonymForfatter

    Bilen er fra 2011… Forstår jeg det rigtigt hvis oprettelsesgebyerne er gemt i ÅOP ? og hvordan kan jeg spare 2200 ved at vente med at oprette lånet ?

    #213336
    MichaelForfatter

    Lidt offtopic: Argumentet med at skifte bilen ud for at få en lavere ejerafgift holder ingen steder når man holder det op mod værditabet på den nye bil. I bedste fald sparer man 4-5000 kr. årligt på ejerafgiften og en bil til 214.000 kr. taber formentlig 3-4000 kr om måneden i værdi. Forsikringen kan der næppe være meget at hente på heller – nok tværtimod.

    Trådstarters finansieringsbehov er på 154.000 kr og lånetilbuddet betyder, at de samlede ydelser samlet set løber op i 195.000 kr. Altså 41.000 kr. direkte ned i kloaken hvis man skal være lidt firkantet.

    Gider næsten ikke skrive det mere men…. spar op! Renter er simpelthen de dummeste penge man kan betale.

    #213338
    AnonymForfatter

    Hej Michael.

    Du har helt ret, men jeg kan spare 10.000 i ejerafgift samt 4.000 i forsikring. så mener alligevel 14.000 besparet om året er en pæn sjat. Plus jeg har fået en meget bedre pris for bilen ind jeg turde håbe på.. men ja renter er lort og er stadig ikke sikker på hvad jeg vil.. Men burde min bank kunne give mig et bedre tilbud ind forhandleren ?

    #213342
    thsvForfatter

    Hammeren kan som sædvanligt ikke regne.

    Renten er kun 2,75% på lånet ved bilforhandleren og dermed lavere end ved banklånet. Til gengæld er omk. til stiftelse og månedlig opkrævning ganske voldsomme eller på 23.624 kr i alt.

    Ved banklånet til 3,25% er disse omk. kun på 8.455 kr i alt og rentefradraget derfor faktisk mere værd.
    Forskellen i nettoydelser over de 7 år er derfor 168 kr om måneden eller over 2.000 kr om året.
    Samlet spares over 14.000 kr ved at vælge det billigere banklån fremfor forhandlerens dyre lån.

    #213350
    thsvForfatter

    Omkostningerne hos forhandleren er faktisk så dyre at det er lige før at Coops nye billån til 8,95% og uden gebyrer er billigere, hvis det altså blev tilbudt ved et beløb på 154.000 kr. Her er renteudgiften meget højere, næsten 54.000 kr over de 7 år mod de små 18.000 kr hos forhandleren. Nettoydelsen pr. måned er dog kun ca. 4 kr forskellig i gn.snit over de 7 år.

    Men typer som Hammeren vil åbenlyst hellere betale over 14.000 kr mere over de 7 år i stedet for at finde et billigere lån!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.