Drøm om at flytte i sejlbåd – Hjælp til økonomien.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94753
    AnonymForfatter

    Hej! Jeg er en mand på 32 år som har en stor drøm om at skife lejeboligen ud med en sejlbåd med plads nok til at bo på.

    Min økonomi pt består af en måndelig indkomst på ca. 30.000, jeg er gældsfri, og har ca. 19.000 udbetalt.

    når jeg opsiger lejligheden får jeg ca. 20.000 tilbage i depositum, men ud over det har jeg ingen penge sparet op.

    i min lokale havn koster det omkring 8500,- inc alt at havde en båd i den størrelse jeg påtænker til at ligge, El skal dog betales seperart efter forbrug.

    Mine faste udgifter har imens jeg har boet i lejligheden været 13.000, primært pga. et gl. lån 4500,- som jeg lige har fået afbetalt. samt husleje på 6100,- ud over det så har det resterende været tv, forsikringer og diverse andre ting. Så mit tidligere rådigheds beløb har været 6000,- hvilket lige var i underkanten af hvad jeg gerne vil havde.

    hvis jeg fjerne husleje og mit gamle lån, fra mit buget har jeg 28800 i faste udgifter om året, lidt af det kan nok skæres af, fx. tv pakke men det er ikke alverden.

    Realistisk set, hvordan burde jeg gribe det an og hvad prisklasse er realistisk at kigge efter båd i?

    Jeg tænker at det nok ville være smart at spare lidt op, men på den anden side så smider jeg pt. 6100 ud på leje, og tænker at de lige så godt kunne gå til at betale af på båden.

    På forhånd mange tak for hjælpen!

    Tjerne

    #213034
    AnonymForfatter

    OBS: de 8500 for havne plads er årligt, glemte jeg at nævne, og ser ikke ud til jeg kan redigere indlægget.

    #213040
    AnonymForfatter

    Hej Tjerner
    Det er vel fordi du kan lide at sejle, at du gerne vil bo på en sejlbåd? Jeg deler den samme interesse.
    Men du skal vide, at man ikke kan have adresse i en sejlbåd i en lystbådehavn, så medmindre du vil registreres som hjemløs, skal du have en bopælsadresse et andet sted.
    Flere havne har forbud mod overnatning i vinterhalvåret, og det er altså rædsomt koldt at sove i en uisoleret båd om vinteren.

    #213044
    AnonymForfatter

    Hej p_et

    Ja, det er blandt andet pga. jeg kan lide at sejle, men det er dog ikke grund nok til at jeg ville vælge at bo på en båd.

    Min drøm er at jeg engang i fremtiden vil ud og sejle langt, gerne i nogle år. Og den båd jeg drømmer om til det formål vil der går uendeligt mange år før jeg kunne få råd til hvis jeg også skal betale for en bolig på samme tid, yderligere kræver det også en gedign opsparing at tage ferie fra arbejdsmarkede i flere år.

    Så min tanke er at hvis jeg bruger båden som bolig, så kan jeg lettere få råd til den båd jeg drømmer om samt spare penge op til fremtidige togter.

    Og så tiltaler det mig også at prøve noget nyt og anderledes, jeg kan godt lide det simple liv og friluftsliv. Livet i en havn er fantatisk mange måneder om året, og ja jeg er godt klar over at vinteren nok ikke er det sjoveste, men en båd er altså ikke nødvendigvis uisoleret, mange af dem jeg har haft kig på er isoleret og opvarmet med fyr der kan lede varmen rundt i alle rum i båden, ofte med timere så at man kan undlade at fyre når man fx. er på arbejde og stadig komme hjem til en båd der ikke er iskold. Så kulde er ikke det jeg frygter mest.

    Mht adresse så er der flere muligheder, en er at havde adresse et andet sted end båden, fx. Familie/venner, men det er noget jeg også er ved at undersøge nærmere.

    Min egen havn har en del både der bruges som helårs boliger, nogle stykker er decideret husbåde men der er også sejlbåde og motorbåde der bliver benyttet til bolig.

    #213058
    HalliHalloForfatter

    Ned til forhandleren med det samme og få købt den båd, det kan ikke gå for stærkt nu hvor sommeren står for døren.

    Der var i øvrigt en tråd om samme emne for nogen tid siden, og jeg tror den kørte mindst et par år, så jeg vil anbefale dig at søge den frem, da der sikkert er gode tips i den.

    Kan du selv finde den ellers kan jeg og måske andre nok hjælpe.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.