Alternativ til banker ift kontantopsparing ?

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Indlæg
  • #213110
    TASARAForfatter

    @hammerren :

    Der er tale om et større beløb som p.t. er investeret primært i aktier og på forskellige “høj"rente konti i forskellige banker.
    Indestående i hver bank er holdt under grænsen for indslydergarantonden.

    Da jeg p.t mest tror på et defaltiosnscenarie er, så vidt jeg kan forstå, den bedste strategi at være i kontanter da de fleste andre investeringer med stor sandsynlighed vil tabe i værdi. Det gælder både aktier, oblgationer, fast ejendom m.v.

    Men i et deflationsscenarie er der også en risiko for at mange banker kommer under pres og går konkurs og det vil jeg gerne beskytte mig imod. I et sådant scenarie er indslydergarantifonden ikke meget værd så tilbage er kun staten hvis man skal reddes.

    Men som tidligere sagt er der ikke rigtig nogen muligheder i systemet p.t. og at gå kontant med større beløb er ikke hensigtsmæssigt af forskellige årsager. Så strategien må nok blive at orøve at finde de mindst udsatte banker evt. lokale sparekasser der ikke er totalt infiltreret i større og usikre spekulationer både nationalt og internationalt og så fordele formuen på en række af disse. Jeg ville dog helst ikke låne bankerne pengene, da jeg mener risikoen er for høj ift. den kompensation man får (Rente 0%)

    Ift. det andet scenarie som er inflation er det noget vankesligere da den eneste måde at beskytte sig mod dette er at investere i hard assests ex. guld/sølv også håbe på at hvis værdien af valutaen falder kraftigt så kompemseres dette ved en kraftig stigning i asset priserne. En begrænset investering i fysisk guld/sølv (ikke ETF (papriguld) synes at være den bedste strategi her.

    #213112
    BertelsenForfatter

    Lokale sparekasser og mindre banker er vel netop nogle af de mest udsatte hvis økonomien går i stå.
    Se på Den Jyske Sparekasse og Østjydsk Bank som har sine problemer pga. landbrugets problemer.
    Danske Bank skal staten nok holde hånden under igen igen…

    #213114
    TASARAForfatter

    Det afhænger vel af hvilke lån har givet og hvilke brancer de primært er involveret i.

    Som meningmand er det ikke nemt at vurdere hvile banker der er de bedste og mindst risikable.
    Hvis en af de store banler som Danske bank krakker er det meget tvivlsomt om staten overhovedet har kræfter til at redde den.

    Det gælder vel for bankerne om at placere sig i ntervallet [Too Big to Fail – Too Big to Save] 🙂

    #213116
    NultopskatForfatter

    Så har du jo selv svaret, og med dit scenarie er der vel ikke andet valg, dog vil jeg foreslå guld/platin, sølv vejer temmelig meget i forhold til værdien.
    Her i Schweitz handles stemplede guldbarrer næsten i hver gade.

    #213122
    HalliHalloForfatter

    Nu har du fået gode råd fra Schweiz og snart nok fra manden i UK, men jeg tror du nok selv bedst ved hvad du har til hensigt at gøre med dine penge, da du tilsyneladende har været med i 2 finanskriser, så du burde jo have viden til at træffe en beslutning. Om den så er rigtig ved man aldrig før senere.

    Lignende spørgsmål er stillet her mange gange tidligere, har du ledt efter svarene på dem?

    #213132
    TASARAForfatter

    Jeg har brugt meget tid på at søge relevant information.

    Mit oprindelige problem/spørgsmå har jeg ikke fundet nogen løsning på endnu.
    Men desværre er det nok ikke muligt endnu at placere penge sikkert udenfor banksystemet..

    Med hensyn til placering af midlerne indefor systemet og hvilke investeringer der skal laves har jeg en balanceret strategi på plads.

    Du har helt ret i at det kun er i bagklogskabens ulideligt klare lys at man ved om man har taget de rigtigt valg.
    Men hvor svært kan det være. Man skal jo bare købe på bunden og sælge på toppen 🙂
    Problemet er blot at man i investeringsmæssig sammenhæng oftest tager trappen op men elevatoren ned.

    Iøvrigt er kriserne forskellige så det er ikke skkert at det man har lært fra tidligere virker. Ex. ifm. DotCom krisen havde jeg en for stor andel af IT aktier i porteføljen. Så fulgte man det gode råd at sprede investruingen bredt over flere brancer. Men så kom finans/gælds lrisen der gav store tab over hele linjen. Så man lærer hver gang, men spillereglerne ændrer sig også hele tiden.

    Der er ingen forhistorie for de scenarier der udspiller sig idag. Hvis det bare var markedskræfterne man skulle forholde sig til ville det nok være nemmere. Men idag er det megen indbanding og manipulation fra både det politiske apparat og centralbankerne på globalt plan. Så det er umuligt at vide hvad der sker. Man kan kun agere udfra nogle forventninger til hvad man selv tror der sker.
    For almindelige døæelige hander det mest om hvilke rådgivere/økonomer man stoler mest på,

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.