Alternativ til banker ift kontantopsparing ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • TASARAForfatter
    Indlæg
  • #94748
    TASARAForfatter

    Jeg har i noget tid søgt et alternativ til banker ift. placering af kontanter, da jeg ikke er tryg ved tanken om at ens opsparing kan være tabt, hvis der kommer en større økonomisk krise og mange banker krakker eller evt. blot en af de store.

    I den sammenhæng vil indskydergarantifoinden ikke være meget værd, da deres midler er meget begrænsede og det er dermed en falsk tryghed.
    Med de latterligt lave renter man får i dag om nogen, giver det ikke nogen mening at tage en sådan risiko.

    Jeg er ikke interesseret i investering blot at beskytte formuen i tilfælde at finansiel ustabilitet, som jeg er overbevist om kommer indenfor de næste 1-3 år og principielt kan komme nårsomhelst.

    Man kan selvfølgelig hæve kontanter og placere dem i en bankboks eller andetsteds, men det skaber så problemer med forsikring, da disse kun meget begrænset dækker kontantbehodninger.

    Så det jeg er på udkig efter er en elektronisk deponering af midlerne uden risiko for at pengene er tabt i tilfælde af at den pågældende institution går konkurs. Det er klart, at man her ikke vil få nogen rente da der kun er tale om deponering og at det vil koste et gebyr svarende til en negativ rente.
    Så det jeg søger at en privat pendant til Nationalbanken, hvor private risikofrit kan have deres opsparing stående.

    Findes der overhovedet en sådan mulighed i markdet eller bliver man nødt til enten at tage risikoen med bankerne eller spekulere med midlerne i aktier/oblgationer eller lignende med de risici det medfører ?

    #213008
    HammerenForfatter

    Hvis du graver dem ned i baghaven – er det omkostningsfrit!

    #213010
    TASARAForfatter

    Tak for et intelligent og brugbart svar 🙂

    #213012
    MichaelForfatter

    Det du søger findes ikke

    #213016
    NultopskatForfatter

    Det lyder som om du søger en elektronisk investering i guld. Prøv google

    #213022
    TASARAForfatter

    Nej guld er en investering.

    Det jeg søger er bare en moderne måde at lagre en kontantbeholdning på, så den er beslyttet mod bankkrak eller konfiskation som man så det på Cypern.

    Men det findes nok desværre ikke, så man tvinges jo enten til at placere dem i en bankboks, stole på bankerne eller spekulere i aktier/obligationer/guld eller andet :(.

    Problemet er, at hvis der kommer en længere deflationsperiode (Depression) er det bedste at have sin formue i kontanter, da de fleste andre assests vil tabe i værdi. Men når når man kun kan placere midlerne på en ikke beskyttet bankkonto er det jo med en stor risiko da mange banker givetvis vil gå konkurs. Ydermere er det meget tvivlsomt om staten vil have muskler nok til at redde situationen, da alle stater i øjeblikket selv kæmper med stor gældsætning.

    #213080
    fred’rikForfatter

    Hvis vi som borgere i DK ikke kan stole på indskydergarantien, så kan det hele være lige meget – med andre ord, så tror jeg, at andre stater har større problemer med økonomien end vi har i DK

    Derfor ville jeg være tryg ved at sætte kontantbeholdningen i banken.

    Hver bank garanterer indskud på op til ca. 750.000 kr. (værdien af 100.000 euro) Har du flere kontanter end 750.000 kr., så vælg endnu en bank – osv.

    Renter på indestående kan du kigge langt efter i øjeblikket – vil du have formuen til at vokse, må du vælge graden af risikovillighed.

    Er du kommet ærligt til kontantbeholdningen, så behøver du ikke frygte konfiskering fra myndighedernes side.

    #213082
    MichaelForfatter

    Helt enig med fred’rik. Hvis trådstarter forventer et gigantisk økonomisk kollaps i Danmark og vil beskytte sig mod det, ja så giver det heller ingen mening at spekulere i kontanter. Nationalbanken vil formentlig blive tvunget til at opgive fastkurspolitikken og der vil være risiko for enorm inflation. Med andre ord vil kronen hurtigt blive forvandlet til Zimbabwe-dollars.

    Trådstarter skal nok i stedet se nogle afsnit af Doomday Preppers, grave en jordhule og købe baked beans for alle pengene. Eller bare gøre som alle os andre: stole på indskydergarantien og lade være med at forvente et asteroide-nedslag om en uge.

    #213084
    TASARAForfatter

    Jeg kan se på de meget seriøse tilbagemeldinger at det nok ikke har været det rigtige forum at stille dette spørgsmål i.

    Det er åbennart ikke muligt, med mindre man går i kontanter og gemmer disse på et “sikkert" sted, at placere sin kontantformue udenfor bankvæsenet.

    Hvis man stoler på den finncielle sektor er det selvfølgelig ikke noget problem, men det er det jo indlysende et problem hvis man ikke stoler på den financielle sektor. Længere er den ikke.

    Jeg har ikke tillid til den finansielle sektor af forskellige årsager og ser mange advarselssignale. Men et forum der nok primært består af folk indenfor den finacielle sektor har selvfølgelig en anden holdning af personlige årsager, hvilket jeg godt kan forstå.

    Slut herfra.

    #213086
    MichaelForfatter

    Du modsiger dig selv. Hvis du ikke tror på det finansielle system så tror du jo heller ikke på kronens værdi og så giver det ingen mening at have de overvejelser du har.

    Det er ingen naturlov at kronen har den værdi den har. Det skyldes udelukkende den økonomiske politik og hele det bagvedliggende system.

    #213088
    fred’rikForfatter

    Tak for, at du opfatter svarene som seriøse, håber, det også gjaldt mit

    Enten lider du af paranoia på et område, hvor du ikke har nogen grund til mistro (jeg er to gange siden 2009 blevet “reddet" af indskydergarantifonden) – og det var fuldstændig uden problemer/omkostninger

    Eller også har du dine grunde til at holde formuen skjult for myndigheder/kreditorer, hvilket jeg selvfølgelig ikke kan billige.

    Du skal blot vide, at hvad enten du graver kontanterne ned i haven eller lægger dem i en sikker bankboks, så er de i tilfælde af inflation værdimæssigt lige så sårbare, som hvis du havde pengene stående på en konto.

    #213094
    BertelsenForfatter

    Køb fast ejendom for pengene..

    #213096
    MichaelForfatter

    Et totalt kollaps af det finansielle system (inkl. realkreditten) vil medføre at ingen længere vil kunne låne penge til fast ejendom.

    Ingen lån = ingen salg = værdiløse boliger

    Som jeg skrev tidligere: Køb baked beans for hele puljen! Det er nogenlunde det bedste råd du kan få hvis scenariet er komplet kollaps.

    #213104
    HammerenForfatter

    Hvor mange penge taler vi ?
    Det er vel lidt afgørende for at forstå din situation eller problem. Det er vel ik blot 8500 kr. ?
    Hvordan forsøger trådstarter forøvrigt at navigere sig gennem det forventede store krak?
    Forummet r fantastisk .

    #213108
    TASARAForfatter

    Ingen af delene.

    Jeg har bare mistet en hel del penge på de 2 store kraks der har været i henholdsvis 2000 og 2008. Her var tabet dog ikke ift. ndestående men primæt relateret til aktier. Selvom aktierne p.t. buldrer derudaf og er steget helt vantittigt sandsynligvis pga. adgang til billig likviditet så er det bare en boble der venter på at springe.

    Hvornår det sker er umulig at sige men stenningen synes jeg minder meget om situationen før de 2 andre boblere bristede. Denne gang vil jeg hellere være på bedre forbereedt. Hellere gå glip af en potentiel evisnt fremfor at være for sent ude og så må indkassere et stort tab.

    Jeg har brugt meget tid på at finde en strategi for at beskytte formuen mod henholdsvis deflation og inflation (evt. hyper).

    Mange økonimer mener vi p.t. balancerer på en knivsæg hvor enten deflation eller inflation vinder. Centralbankerne gør deres med deres QE programmer for at skabe inflation og spørgsnmålet er hvordan de reagerer når det ikke lykkes. VIl de sætte seddelpressen på overarbejde med fare for at det går amok og beolkningen misute tilliden til pengesystemet eller lade deflationen vinde med de negative konsekvenser det vil have med massive fyringer, konkurser m.v..

    Det er et komplekst område og jeg håberde at kunne få noget inspiration fra dette forum.

    Men jeg synes det er usmageligt og dårlig debatstil at fordi man ikke stoler på bankvæsenet og centralbaknkerne og derfor gerne vil beskytte sin formue så bliuver man beskyldt for enten at være paranoid og tro på dommedagsprofetier eller at være kommet uærligt til sin formue.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.