Økonomisk rådgivning til forældre

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94673
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er en kvinde på 32 og har været husejer de sidste to år. Da jeg er uddannet læge og får en pæn løn, valgte jeg at “spare" min boligleje væk ved at investere i et hus. Mine forældre er meget stolte, så stolte at de er begyndt at overveje at gøre det samme. Derfor denne tråd…

    Jeg er meget bekymret for dem. Grunden er, at min mor er førtidspensionist og min far er ufaglært. De har udbetalt omkring 20.000 om måneden til sammen, og har en opsparing på lidt over 200.000. De er i slutningen af halvtresserne… Det eneste de ejer af betydelig værdi er en bil til 100.000 og smykker min mor aldrig kunne finde på at sælge…

    Kan i umiddelbart vurdere om det er en god idé for dem at købe? Banken har sagt ok til at låne dem op til 1.2 millioner.

    #212178
    morsdrengForfatter

    Da jeg for mange år siden begyndte på bankskolen, handlede 1ste lektion i bankpraksis om “kundernes økonomiske livshorisont" der i korthed gik ud på, at det var lettere for en 30 årig at købe hus og afvikle en 30 årige gæld, end det var for en person i slutningen af 50´erne med deraf følgende få år til pensionsalderen.

    Hvis du indtaster dine forælders bruttoindkomst m.m. i Danske Banks boligberegner, bliver resultatet, at de formeneligt IKKE har råd til at købe egen bolig. OG en sådan beregner tager endda slet IKKE hensyn til, at dine forældre om mindre end 10 år ender på folkepension.

    Så det er næppe nogen god ide, og medmindre dine forældre – mod forventning – har gode supplerende pensionsordninger, vil de om ca. 10 år kun have folkepensionen, ATP og LD at klare sig for, både til leveomkostninger, terminer og andre udgifter på huset samt udgifterne vedrørende bilen. Husk endvidere på, at boligsikring kan man få i en lejlighed, men ikke til eget hus.

    #212196
    HalliHalloForfatter

    Mors dreng: Forleden lærte du noget som 1. års jurastuderende og i dag som 1. elev på bankskolen. Ja, man kan have mange uddannelser. Man mon det næste bliver?

    Jeg vil anbefale dine forældre at købe hus, når banken også har anbefalet det, og så sparer de ligesom dig også deres “bolig-
    leje".

    I øvrigt er det meget få oplysninger at bedømme ud fra, men hvis de ikke har råd som 67 årige til at blive boende, så vil jeg
    anbefale at du overtaget huset og fremlejer det til dem, og så kan de nok få lidt boligstøtte,. hvem ved?

    20.000 kr. udbetalt er også meget lidt, da en gift/samlevende førtidspensionist har godt 10.000 kr. udbetalt månedligt og en ufaglært med laveste løn ligger normalt på mindst 12-13.000 kr.

    I sidste ende er det jo ligegyldigt hvad du får oplyst herinde, da det er dine forældre alene der beslutter, og ingen ved før
    efter nogle år om beslutningen har været god eller dårlig.

    Held og lykke!

    #212210
    HammerenForfatter

    Hvis det er en bolig der er let at sælge igen, og banken siger ok.

    Især er det nok vigtig for deres økonomi at de køber en bolig, så de kan holde sig til en belåning på max 80%. Dvs. nøjes med kreditforeningslån.
    Tag fx et lån til 1 mio til 2 % i rente + bidragssatsen m.m..
    Her vil de skulle betales ca. 20.000 kr pr år efter skat i rente. Tillagt ca. 20.000 kr til ejendomsskat, værdiskat, forsikring m.m.
    Total set kan de vil sidde i eget hus/lejlighed for total 40.000 kr om året. eller et sted mellem 3.000 og 4000 pr. måned
    Afdragene de skal af med er jo ren opsparing.
    Om det er en god ide afhænger vist af ens religion

    #212220
    morsdrengForfatter

    Kære Britt888, du gør klogt i IKKE at fæste alt for megen lid til de 2 sidste debattører, som meget tyder på er en og samme person. Desværre findes der såkaldte “internettrolde", hvis eneste formål er provokation og ikke at fremkomme med korrekte og seriøse råd. Du kan læse mere om den slags stakler i følgende artikel fra BT:
    http://www.b.dk/globalt/internettrolde-psykopater-sadister-og-ganske-soelle-typer

    Ifølge Nordea´s og RD´s låneberegnere, svinger den månedlige ydelse på et 30 årigt realkreditlån på 1,1 million. mellem 4.000 og 4.800 kr. alt efter om obligationslån med fast rente, F5 rentetilpasningslån eller kort rente. Efter skat ligger den månedlige ydelse mellem ca. 3.750-4.000 kr. altså mere end det dobbelte af det beløb som trolden Klammeren oplyser ovenfor. At regne med et afdragsfrit lån er useriøst, da bankens budget altid vil tage udgangspunkt i at gælden skal afvikles – også selv om kunden måtte ønske et afdragsfrit lån. I øvrigt vil et PI næppe sætte 2 personer på 57 år i et hus med afdragsfrie lån.

    Så et rimeligt skøn er, at det mindst vil koste månedligt ca. 8.000 tkr. at sidde i huset inkl. el, vand, varme, renovation, ejd. skat, husforsikring, licens, telefon m.m. Da nettolønnen efter skat er oplyst til 20.000 kr. månedlig, skal dine forældre afholde udgifterne til bil, afvikling af billån og alle andre løbende udgifter samt rådighedsbeløb til kost, tøj, uforudsete udgifter af de resterende ca. 12.000 kr. hvilket bør være muligt.

    Det springende punkt i dit spørgsmål er imidlertid, om dine forældre kan sidde i ejendommen når de om ca. 10 år går på folkepension? Har de pensioner der kan supplere folkepensionen, ATP og LD? Og sidst men ikke mindst, vil de købe hus i dag, hvis de er tvunget til at sælge det igen, når de om 10 år går på folkepension? Om huset bliver let at sælge igen om 10 år og om det kan sælges med fortjeneste, eller med tab, kan ingen vide.

    Valget må dine forældre selv træffe, men det er altid en god ide at træffe sine valg på et fuldt oplyst grundlag.

    #212236
    HammerenForfatter

    kære trådstarter
    Har lyst til at gi Morsdreng igen.
    Men ved du hva.
    Jeg prøver bare at sige at det kan være billigere at eje end at leje. Regn efter. Brug tallene som du ønsker.
    Vi andre med afdragsfrit f1 skal jo snart til at have penge for at bo i vores hus til 2 mio

    #212308
    HalliHalloForfatter

    Morsdreng: Du er som sædvanlig ikke seriøs.

    Hammeren ved hvad det drejer sig om, og jeg er helt i enig i hans udlægning.

    Ud fra bankens lånetilsagn må man endvidere gå ud fra, at der er tale om et køb i provinsen, hvor priserne endnu ikke er
    fulgt med op, som i Storkøbenhavn.

    Det undrer mig, som i så mange andre indlæg, at spørgeren slet ikke har nogen kommentarer overhovedet.

    #212326
    thsvForfatter

    HH er ihvertfald aldrig seriøs, dt er bevist utallige gange.
    og Hammeren kan ikke regne, da rente&bidrag på den million er omkring 27.000 kr eller kun 18.000 kr efter skat.

    Morsdreng stoler også det forfejlede resultat bankens beregner kommer ud med, men for renteudgifter under 50.000 kr pr. person er rentefradraget 4% højere end i beregneren i 2015 og stigende til 8% i 2019.

    Et RK-lån på 1 million og et banklån på 50-100.000 kr ved siden af lyder ikke helt dumt og hvis banken er med på den, så kan de da godt købe, omend jeg ikke tror at fordelen ved at eje bliver særlig stor de kommende år.
    Men det kommer også an på deres pensionsopsparing og om de vil gå på efterløn.

    En fordel ved en lejebolig som pensionist er jo den boligsikring man kan modtage.

    Som snart 60-årig ville jeg hellere overveje mit kommende seniorliv og måske gå efter et rækkehus istedet for et hus med have, der skal passes. En andelsbolig kunne også være en mulighed. De bør kraftigt overveje at købe i et plan, så der ikke er trapper man kan falde på, det ville min mor ihvertfald ønske de ikke havde i deres andelsrækkehus i 2 plan.

    #212329
    thsvForfatter

    Og Hammeren regner heller ikke på likviditeten, afdrag skal altså stadigvæk betales ved hver termin, uanset om man opfatter det som opsparing. Ellers kunne alle jo blot optage de 10-årige ½% lån…

    Der er næppe et billån, som morsdreng hævder, når der også er opsparing er bilen sandsynligvis købt kontant.

    Tydeligt at de 2 debattører ikke har særlig meget kendskab til hvordan forskellige folks økonomi fungerer.

    #212330
    thsvForfatter

    Og Hammeren regner heller ikke på likviditeten, afdrag skal altså stadigvæk betales ved hver termin, uanset om man opfatter det som opsparing. Ellers kunne alle jo blot optage de 10-årige ½% lån…

    Der er næppe et billån, som morsdreng hævder, når der også er opsparing er bilen sandsynligvis købt kontant.

    Tydeligt at de 2 debattører ikke har særlig meget kendskab til hvordan forskellige folks økonomi fungerer.

    #212338
    HammerenForfatter

    kære thsv
    Om jeg skriver ca. 20.000 kr eller du regner dig frem til 18.000 kr..
    Der er noget der heddder potato potato.

    Mht. likviditet – så forventer jeg at der er styr på det, når banken siger ok. Dvs. at de kan tage afdragsfrit eller har råd…

    Synd at et forholdsvis fornuftig spørgsmål ender ud i jeres mudderkastning.
    Jeg kan ikke finde ud af om I er skoledrenge eller bare er vant til at føre jer frem på EBs Nationen?

    Til trådstarter – forsøg at købe noget, hvor I undgår banklån…..

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.