Økonomisk rådgivning til forældre

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94673
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er en kvinde på 32 og har været husejer de sidste to år. Da jeg er uddannet læge og får en pæn løn, valgte jeg at “spare" min boligleje væk ved at investere i et hus. Mine forældre er meget stolte, så stolte at de er begyndt at overveje at gøre det samme. Derfor denne tråd…

    Jeg er meget bekymret for dem. Grunden er, at min mor er førtidspensionist og min far er ufaglært. De har udbetalt omkring 20.000 om måneden til sammen, og har en opsparing på lidt over 200.000. De er i slutningen af halvtresserne… Det eneste de ejer af betydelig værdi er en bil til 100.000 og smykker min mor aldrig kunne finde på at sælge…

    Kan i umiddelbart vurdere om det er en god idé for dem at købe? Banken har sagt ok til at låne dem op til 1.2 millioner.

    #212178
    morsdrengForfatter

    Da jeg for mange år siden begyndte på bankskolen, handlede 1ste lektion i bankpraksis om “kundernes økonomiske livshorisont" der i korthed gik ud på, at det var lettere for en 30 årig at købe hus og afvikle en 30 årige gæld, end det var for en person i slutningen af 50´erne med deraf følgende få år til pensionsalderen.

    Hvis du indtaster dine forælders bruttoindkomst m.m. i Danske Banks boligberegner, bliver resultatet, at de formeneligt IKKE har råd til at købe egen bolig. OG en sådan beregner tager endda slet IKKE hensyn til, at dine forældre om mindre end 10 år ender på folkepension.

    Så det er næppe nogen god ide, og medmindre dine forældre – mod forventning – har gode supplerende pensionsordninger, vil de om ca. 10 år kun have folkepensionen, ATP og LD at klare sig for, både til leveomkostninger, terminer og andre udgifter på huset samt udgifterne vedrørende bilen. Husk endvidere på, at boligsikring kan man få i en lejlighed, men ikke til eget hus.

    #212196
    HalliHalloForfatter