Samle vores gæld til ET lån.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94642
    AnonymForfatter

    Hej,

    Min kæreste og jeg har besluttes os for at få fællesøkonomi. Og derudover vil vi meget gerne slå vores gæld sammen.

    Han har en indkomst på minimum 16.000 kr om måneden(plus tillæg) – Med tanke på han kommer til og stige efter sommer
    Jeg er pt. på dagpenge og har deromkring 12.000 udbetalt – Søger efter job, og regner selvfølgelig med og stige.

    Vi ønsker at lægge vores gæld sammen til et samlet lån. Pt. afdrager vi 5.500 SAMLET til vores forskellige kreditore. Dette er lån vi har med os, fra vores tid som singler.
    Jeg har et billån hvor jeg stadig skylder små 90.000 stadig (bilen er købt sidste år) derudover har jeg et lån i min bank på 55.000 som var til indskud til bil, og til at flytte hjemmefra i sin tid.
    Min kæreste skylder 70.000 på sin bil (2,5 år gammel) og skylder banken små 30.000 også fordi han skulle flytte osv.

    Vi havde i tankerne at låne 250-300.000 til at betale vores lån ud, og kun have ét fælles lån. Vi har tanker om at bygge terrasse i haven osv, så vi ville gerne have lidt og sætte i stand for også.
    Vi havde tænkt at den månedelige betaling skulle være nogenlunde det samme, så den ikke rykker i vores budget.

    Vi har pt. et rådigheds beløb 14.400, når husleje, vand, varme, lån, forsikring, transport, licens og internet er betalt.

    Vil det være muligt tror i?! Det ville jo ikke rigtigt rykke på vores rådigheds beløb, da det helst bare skulle være nogenlunde samme afdrag der gik videre?

    Såfremt bilerne skal stilles som sikkerhed, hvordan vil de så se ud hvis vi på sigt skulle sælge en af bilerne? Hvordan fungere det så?

    Mvh, mig

    #211890
    MichaelForfatter

    Man skal ALDRIG nogensinde slå egenstiftet gæld sammen med andres gæld! Hvis I gør det og kæresten skrider fra dig ugen efter så hænger du stadig på gælden også hvis han ikke kan eller vil betale af på den – OGSÅ den del som han bragte med i forholdet.

    250-300.000 kr i noget der ligner et usikret forbrugslån? Det er jo ren og skær galimatias. Fokusér på at afdrage den gæld I allerede har og gå så igang med at spare op så I kan undgå lån i fremtiden. Den anden vej fører direkte mod personlig konkurs.

    Og så skal du nok lige hive regnemaskinen frem. Hvis I låner 300.000 til 10% i rente så skal I lægge 2500 kr. om måneden bare for at dække renterne. De resterende 3000 kr. op til de 5500 kr. du selv nævner vil så være afdrag så der vil gå MEEEGET længe før gælden er betalt.

    I skal ændre jeres indstilling til økonomi radikalt ganske enkelt

    #211898
    AnonymForfatter

    Tak for svar:-)

    Vi ved ikke så meget om det, det er derfor vi spørger…
    Grunden til at vi vil samle gæld og betale kreditorer ud er for at det skulle virke mere overskueligt for os, at tænke på at der kun var ét sted og betale til og ikke flere.
    Jeg har dog læst lidt siden jeg skrev oplægget. Og det kan vidst på ingen måde betale sig for os, at betale bilerne ud, da renterne på dem er så lave (1-3 %) at det kun vil være dumt for os, at låne til det. Så det vælger vi IKKE at gøre.

    Jeg tror dog derimod gerne vi vil låne til at betale vores banklån (100 K) ud, og få vores fællesøkonomi op at køre og få bygget terreassen osv…
    Vi har fælles lejet hus, og fælles hunde, så håber ikke bare han pludselig skrider 🙂 Ægteskab og børn er i planerne i fremtiden. Dog først når gæld osv er betalt ud, vi vil gerne have styr på “livet" Inden børn kommer til verden.

    Manden er soldat, og vi regner med han får en udsendelse inden for et par år.. Det vil vidst kunne alene gøre, at vi kunne betale lånene ud.. Men såfremt det ikke sker, skal det selvfølgelig stadig være realistisk for os.

    #211902
    MichaelForfatter

    Men hvorfor dog låne til at betale et eller flere andre lån ud medmindre I står med et tilbud der er langt bedre end nuværende rentebetingelser? I langt de fleste tilfælde er lån i banken det billigste når vi taler lån uden sikkerhed.

    Personligt ville jeg ikke bruge penge på istandsættelse (terrassen) i et lejet hus, men det må I jo selv afgøre. Det er ikke jeres ejendom og I kan ikke tage terrassen med jer hvis I flytter. Og når I så endda også skal låne til projektet så bliver det hele meget gustent.

    #211940
    HammerenForfatter

    jeg kan ikke bidrage med så meget.
    Jeg ville ønske jeg kunne sige noget positivt.
    Det kan jeg også: Jeg synes det er rigtig godt I er begyndt at interessere jer for jeres fælles økonomi. Kæmp sammen om det, uden at slå lånene sammen. Gør dt til jeres kamp at komme af med lånene. Hurtigt…nu nu nu nu
    Som jeg umiddelbart tolker på jeres situation, så synes jeg at I har nogle lidt usunde/dumme normer
    At bygge terasse på lejet hus er vel det der fortæller mest. At skulle udsendes at økonomiske årsager er vist det der givet POST-traumer eller hvad det nu hedder. Nye biler, hvor man lige låner til udbetaling i banken… hmmmm
    Og slutteligt – lad nu vær at bruge jeres penge på hundemad, når i ikke har nogen penge.

    #211944
    HalliHalloForfatter

    Kære miig: Har I talt med banken om jeres ønske? Og hvis I ikke har samme bank, så indhent tilbud
    fra begge.

    Det virker som om I har godt styr på økonomien, og hvis udstationering kommer på tale, så er I til-
    syneladende gældfri med det samme, men husk og bliv gift forinden.

    Måske var den med terrassen en joke, det tror jeg det var? For et par fliser koster jo ikke alverden!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.