Invistering

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87509
    AnonymForfatter

    Jeg og min kæreste bor til 4000 kr pr md alt i alt og vi bor godt. Vi tjener tilsammen 460000 om året. Vi har en grund af værdi 285000 på afdragsfrit lån. Vi gav 40000 i udbetaling af egne penge.Vi har også et forbrugslån på 145.000 og en studiegæld på 80000. Vi betaler børnepenge til 4 børn. Vi tænker på at sælge grunden og købe sommerhus. Er det smart?

    #109788
    AnonymForfatter

    Hej

    Sådan lige umiddelbart kan jeg ikke se det smarte i det.

    Hvor meget friværdi er der i den grund i ejer ? Og er der friværdi i jeres bolig (såfremt det er en ejerbolig) ?

    Hvis jeg var jer, ville jeg sælge grunden – og bruge provenuet til at komme af med forbrugslånet. Det er alt for dyrt at have så stort et forbrugslån, hvis i faktisk har værdier til at indfri det (eller i det mindste betale en god bid af på det).

    Et sommerhus kan både være rart at have og en god forretning, men tror ikke jeg ville overveje det i jeres situation, hvor der er en relativt stor gæld ifht en behersket indkomst – samtidig med at markedet for sommerhuse let kunne være stagnerende/faldende i en kortere horisont. På lidt længere sigt skal sommerhusene såmænd nok stige igen, men det er ofte de første som rammes af uro på boligmarkedet/stigende renter/faldende efterspørgsel.

    #109790
    AnonymForfatter

    Tak til Morten. Men så et hus da som vi udlejer. vi har kun den friværdi som grunden er steget da lånet er afdragsfrit. vi gav 285000. Kan vel få 400000 idag. Kunne forbrugslånet ikke komme ind
    under et realkredit lån. Min kæreste er studerende, så vores indkomst vil stige om 2 år.

    #109792
    AnonymForfatter

    Det er jo selvfølgelig helt op til, hvor sikker grund man gerne vil være på.

    Hvis i solgte grunden – ville i stå med måske 120.000kr i hånden (400.000 minus 245.000 fratrukket en tilfældig mængde udgifter ved salget).

    I kunne derefter godt købe et hus. Kreditforeningslånet kan ikke dække jeres forbrugslån, da der ved købet ikke er nogen friværdi (køber i f.eks til en million, låner i typisk 800.000kr som realkredit, 150.000kr i som boliglån i banken eller som pantebrev, og smider selv 50.000kr som udbetaling – først hvis boligen er steget og eksempelvis kan vurderes til 1.300.000mill vil der være mulighed for at omlægge lånet, og f.eks optage et realkreditlån på 1.000000 og bruge de ekstra penge på at indfri forbrugslån eller boliglånet). Men det forudsætter selvfølgelig at boligen faktisk stiger, og koster derudover en del i omkostninger til selve omlægningen.

    Det kan godt være en god forretning, hvis er relativt sikre på stigende indtægter og en bolig som stiger i værdi.

    Hvis i vil købe til udlejning gælder det nok om at lave en beregning på, hvad boligen i har råd til at købe vil koste jer ialt månedligt – det skal der være råd til udover jeres nuværende husleje, til de måneder hvor den faktisk ikke er udlejet. Derudover skal i huske at lejeindtægten er skattepligten.

    Det er en satsning – og det kan være svært på kort sigt at få et fuldt finansieret hus til at løbe rundt ifht lejen efter skat – men modsat en potentielt god forretning på sigt, hvis det ellers er et attraktivt hus i får fingre i.

    Jeg tror dog stadig, at jeg ville bruge de 120.000kr til konsolidering – betale den dyre forbrugsgæld ud – og bruge det sparede på det lån til at lave en positiv opsparing til investering. Men det er selvfølgelig en mere langsommelig model – og det kan sagtens vise sig at huskøbet skæpper bedre i kassen.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.