Arbejdsmarkedspension, hvilken?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94550
    AnonymForfatter

    Hej,

    Ja, jeg ved at pension er røvkedeligt, men jeg har lige brug for jeres hjælp/råd 😉

    Jeg har fået nyt job (fra 1.dec), hvor jeg har mulighed for selv at vælge hvilket pensionselskab, jeg vil tilmeldes. Er det hips om hap hvilket et man vælger, eller er der forskel på dem? Hvis ja, er der så en eller anden form for sammenligning/rating et eller andet sted? Evt. nogen der kan anbefale noget frem for noget andet?
    Jeg er maskiningeniør, hvis det gør nogen forskel.

    Go’ weekend!!

    #211008
    MichaelForfatter

    Er der virkelig ikke en aftale mellem din virksomhed og et pensionsselskab? Det virker temmelig fjollet at hver enkelt medarbejder skal finde sit eget pensionsselskab og derudover kan en virksomhed oftest forhandle bedre vilkår/priser end det nogensinde er muligt for en enkeltperson.

    Men ellers: Hvilket selskab vil have de laveste omkostninger og højeste afkast over de næste 20-30-40 år? Korrekt – det er umuligt at svare på.

    #211012
    AnonymForfatter

    Nej, de har ikke en aftale og jeg synes da det er perfekt! Alle burde da ha’ valgfrihed, så man ikke får klat-pensioner stående overalt. Jeg er er godt klar over at man ikke kan spå hvordan det vil gå de forskellige selskaber fremover, men det kunne være rart med en anbefaling af et selskab som udgangspunkt f.eks udfra faste udgifter, eller hvordan de har klaret sig hidtil osv.

    #211014
    Mikey 68Forfatter

    Hvis du helt selv kan bestemme, så ville jeg kigge på den her:
    https://www.nordnet.dk/produkter/investeringsmuligheder/investeringsforeninger.html#manedsopsparing

    #211016
    HalliHalloForfatter

    Måske du skulle tale lidt med dine nye kolleger, arbejdsgiver eller evt. fagforening, men den er du nok ikke medlem af, da det jo er valgtfrit og du ikke har behov for det, og så koster det dig også penge.

    Det var bare lidt forslag, men ellers tag kontakt til ISP.DK, som er et medlemsejet pensionsselskab for teknikumingeniører eller diplominngeniører. Tror dog nok at AP-Pension administrerer for dem idag.

    Når arbejdsgiveren ikke har nogen kollektiv aftale med et forsikringsselskab, så går jeg ud fra at du tegner på helt frivilligt grundlag, dvs. at arbejdsgiveren betaler en bestemt løn, og at du så selv bestemmer om du overhovedet ønsker at spare op til din pension. Jeg kender flere ingeniører, hvor det kører på den måde, men de har så tegnet en ordning i isp på frivilligt basis.

    Og har du ikke behov for nogen forsikringsdækninger p.t., så sæt dog pengene i Nordnet på en ratepension.

    Som du kan se er det at tegne en pensionsordning ret komplekst, og du skal derfor træffe flere valg selv.

    God fornøjelse hermed!

    #211026
    AnonymForfatter

    Jo, er skam medlem af IDA og a-kasse. Det kunne være jeg skulle prøve at høre dem ad og tale med de nye kollegaer inden jeg vælger, som du skriver. Tak for det.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.