Vedr. Samlelån udenfor Danmark

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Alice17Forfatter
    Indlæg
  • #94528
    Alice17Forfatter

    Jeg er kommet i den uheldige situation at jeg har mange forskellige kreditorer og kunne godt tænke mig at samle dem i et lån.
    Har prøvet div. Her i Danmark og selv om jeg ikke står registeret nogen steder og altid har betalt, er der ikke nogen der vil samle dem.
    Jeg har set at i Sverige har de flere udbyder, er der nogen der har kendskab til det.

    Kun seriøse svar, da jeg kun prøver at betale det ud så hensigtsmæssigt som muligt.

    #210504
    MichaelForfatter

    Du kan ikke låne penge i Sverige når du bor i Danmark

    #210534
    morsdrengForfatter

    Der er intet der forhindrer en person med bopæl i f.eks. Tyskland eller Sverige i at låne penge i Danmark og der er heller intet der forhindrer en person med bopæl i de pågældende lande i at låne penge i Danmark.

    Når dette så i praksis alligevel sjældent kan lade sig gøre, skyldes det forskellige praktiske hensyn. En svensk långiver kender f.eks. intet til de danske systemer, og ved derfor ikke hvilken dokumentation han skal bede dig om og kan heller ikke læse eller forstå det materiale han måtte modtage. Bliver lånet ikke betalt, skal inddrivelsen ske i Danmark, hvilket absolut ikke vil gøre det lettere eller billigere. Derfor fremgår det typisk af de danske låneudbyderes ansøgningsskemaer og/eller forretningsbetingelser, at der kun ydes lån til personer med bopæl i Danmark og med dansk cpr-nummer. Mon ikke det samme er gældende i Sverige, men det kan du jo selv undersøge.

    Hvorfor skulle en svensk långiver, hvis forudsætninger for at kreditvurdere dig er meget dårligere en de danske, låne dig penge, når de danske långivere, der har alle muligheder og forudsætninger herfor, ikke vil?

    Så glem alt om det, det kan i praksis næppe lade sig gøre.

    #210536
    MichaelForfatter

    Og i øvrigt er det ligegyldigt om man skylder 10.000 kr. til 10 forskellige kreditorer i forhold til 100.000 kr. til én kreditor. Renten vil altid afspejle risikoen og den er formentlig høj i dette tilfælde.

    #210538
    morsdrengForfatter

    Det er IKKE ligegyldigt om man skylder 10 x 10.000 kr. væk eller 1 x 100.000 kr. Ydelsen vil sandsynligvis være mindre på det samlede lån, end de samlede ydelser på de enkelte små-lån, hvor ydelserne vil være store i forhold til de aktuelle restgælde. Formålet med at samle smågæld, er derfor at få en mindre månedlig ydelse, ikke nødvendigvis en lavere rente.

    Men da det sandsynligvis ikke kan lade sig gøre for en person med bopæl i DK at låne i Sverige, er det mere teori end praksis.

    #210540
    MichaelForfatter

    Sludder morsdreng. Hvis du skylder 10.000 kr. 10 forskellige steder til 15% i rente er ydelsen præcis den samme som hvis du skylder 100.000 kr. ét sted til 15% i rente MEDMINDRE løbetiden på det store lån forlænges i forhold til de små lån. Vi ser så bort fra evt. små gebyrer til opkrævning, men det er så også eneste forskel.

    Hvad trådstarter formentlig fejlagtigt antager er, at hun vil kunne samle gælden ét sted til en lav rente. Det sker stort set aldrig hvis man har rodet sig ud i en hulens masse kviklån og i øvrigt har en anstrengt økonomi. Det er kun GE MoneyBank og deres kriminelle reklamer med renter på 4,94% der lover den slags.

    #210544
    morsdrengForfatter

    Michael, man kan tydeligt se, at du ikke beskæftiger dig med økonomi eller økonomisk rådgivning i det daglige, for så ville du være klar over, hvorfor en låntagere ønsker at sammenlægge flere lån til et.

    Du sammenligner 10 forskellige lån med et samlet lån på 100.000 kr. og forudsætter, at de alle optages på samme tidspunkt, og i så fald er der ingen forskel på ydelserne, hvis ellers renten er den samme.

    Men sådan er virkeligheden og spørgerens indlæg ikke. Som jeg skriver i mit indlæg, er smålånene optaget år før det samlede lån optages, og deres ydelser vil derfor være store i forhold til de aktuelle restgælde, og det er derfor indlysende, at formålet med en omlægning er forlængelse af løbetiden og dermed en lavere ydelse.

    #210546
    MichaelForfatter

    Næ, morsdreng. Det er ikke derfor trådstarter ønsker at samle gælden. I såfald var løsningen jo enkel: Kontakt kreditorerne og bed om at løbetiden forlænges på lånet. Det vil mange formentlig gå med til sålænge betalingerne kommer rettidigt.

    Det er RENTEN det handler om for stort set alle der er havnet i den situation her. De har forgældet sig i lån til 20-25% og forventer/håber at de kan samle gælden i ét lån til måske 10% i rente.

    Det sker stort set aldrig.

    #210548
    testForfatter

    Øh der er vel sådan set ingen af jer der tilnærmelse forsøger at svare på spørgsmålet om i kender noget til svenske låne udbydere ? Jeg gør ikke men har da læst mig til at der findes svenske banker i Danmark.

    #210550
    testForfatter

    Ps morsdreng beskæftiger du dig med økonomisk rådgivning i det daglige og hvordan definere du rådgivning og daglig?

    #210580
    thsvForfatter

    “Og i øvrigt er det ligegyldigt om man skylder 10.000 kr. til 10 forskellige kreditorer i forhold til 100.000 kr. til én kreditor. Renten vil altid afspejle risikoen og den er formentlig høj i dette tilfælde."

    Sikke noget sludder, michael lukker ud.

    1 lån til 2% rente om måneden på 10.000 kr koster 392,33 kr over 3 år.
    100.000 kr til 12% årligt koster 3.321,43 kr, der er altså en del at tjene ved at reducere renten.
    Kan man ydermere sprede betalingen over 5 år bliver ydelsen 2.224,44 kr plus at man sparer de opkrævningsgebyrer som mange låneudbydere opererer med.
    12% i rente årligt på en kassekredit er rimeligt nemt at opnå, det svære er at få kreditten på 100.000 kr, når man bevisligt har en dårlig økonomi.
    F.eks. tilbyder Coop Bank 10,5% på 20.000 kr uden de store spørgsmål.

    #210584
    morsdrengForfatter

    I overser fuldstændigt, at spørgeren har bedt om kun at få seriøse svar.

    Michael lukker ganske rigtigt sludder ud, men her er renten det mindste problem. Det er overraskende, at en person, der mener sig kvalificeret til at dele ud af sine erfaringer og råd på dette forum i mere end 3000 tilfælde, ikke er klar over, hvorfor en låntager ønsker at samle flere små-lån til et stort. Det er IKKE på grund af renten, men fordi låntagers ydelse er den samme, uanset hvor meget gælden er blevet nedbragt siden oprettelsen. Ved at samle flere små-lån, hvis ydelser er forholdsmæssigt store i forhold til de aktuelle restgælde, i et samlet lån, kan låntager opnå en væsentlig lavere ydelse. At prisen herfor er en forlængelse af løbetiden er indlysende, men hvis man ønsker at få nedsat sine månedlige betalinger, har man intet valg.

    Test – som sædvanlig “goddag mand økseskaft" fra din side. Hvis det drejede sig om svenske banker, der opererede i Danmark, var der ingen grund til at stille spørgsmålet, som du åbenbart ikke har læst.

    #210600
    testForfatter

    morsdreng, hvad bedtyder “jeg gør ikke"

    men nu om alting er bringer jeres diskussion ikke Alice videre.

    #210602
    morsdrengForfatter

    Test, at du svarer på andet end hvad der bliver spurgt om, er uden for enhver diskussion, som eksempel 2 yderligere eksempler, så sammenlagt er du oppe på mindst 3 stk ”goddag mand økseskaft” inden for mindre end 24 timer. Det er da godt skuldret

    F1F3 i tråden ”Forkert vejledning i forbindelse med refinansiering af lån”
    test og thsv : Pænt af jer, at I vil hjælpe mig med hvilken låntype osv, men det er egentlig ikke det jeg spørger til. Jeg spørger om banken har nogen form for forsikring, hvis man er blevet villedt istedet for vejledt i forbindelse med et møde i banken.

    Stilren i tråden ” rådgivning omkring boliglån”
    Hvad ved ikke helt hvad jeg svare til det barnlige indlæg fra dig Test. Jeg beklager hvis jeg har hævet dig væk for dine vanlige debatindlæg på EB.dk Nationen! Jeg sætter pris på det som du har lært i folkeskolen.

    #210604
    testForfatter

    Tja morsdreng kender du den med splinten og bjælken ? Eller fanden og biblen?

    Der er ikke et eneste af dine indlæg der hjælper ts videre i den her tråd eller i mange andre.

    Men jo når en ts mener at en ændring i rente på 3kr er en trend synes jeg det er morsomt

    Sure gamle mand 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.