Købe andelsbolig

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Indlæg
  • #109828
    AnonymForfatter

    Tjah, Basisbank tager 5,5%, og de skal have 3.192 kr. i 360 måneder for et lån på 550.000 kr over 30 år. Derudover tilbyder de op til 10 år uden afdrag, hvilket måske er værd at overveje, mens du er under uddannelse.

    #109830
    MalkeForfatter

    Hvad vil det egentlig sige at det er afdragsfrit? og hvilke betydninger får det her og nu, og senere hen?

    #109834
    AnonymForfatter

    Hovedparten af andelsboligmassen er vurderet efter den offentlige vurdering, få med valuar.
    Der er grund til at tro at valuarerne vil følge efter den offentlige vurdering, altså således at en offentlig vurdering aldrig kommer til at lægge over en valuarditto.

    Ud fra den betragtning, vil andelsboligen stige betragteligt uanset om der anvendes offentlig eller valuar.

    #109836
    AnonymForfatter

    Nej og nej.

    Alene i København er ca. 50% af andelsboligforeningerne overgået til valuarvurdering.

    Valuarvurderingen er helt uafhængig af den offentlige vurdering, da valuaren fastsætter ejendommens pris udfra hvilken fast værdi hele ejendommen ville have som lejeboliger.

    #109850
    AnonymForfatter

    Det er usandsynligt at den offentlige vurdering overhaler valuarvurderingen, der er foreninger, som betaler 10.000-30.000 om året på en valuar, som dermed vil hoppe fra metoden, hvis dette sker.

    Hvor har du de 50% fra?

    #109852
    RedaktionenForfatter

    Jeg har netop igår modtaget vurdering for oktober 2006:
    Ejendommen er steget fra 4.100.000 i 2004 til 10.100.000 i 2006.
    Vi taler om København.

    #109856
    AnonymForfatter

    Først vil jeg lige undskylde til Malke for at have hijacket hans tråd……dårlig stil, I know. 😉

    Det kniber lidt med at dokumentere de 50 %, for den seneste statistik fra Boligminsteriet stammer tilbage fra 2005 og viser et tal på 30% , men når man dertil lægger udtalelser fra diverse ’eksperter’:

    ”Andelsboliger kan vurderes på forskellige måder, men et stærkt stigende antal andelsboligforeninger vælger nu de såkaldte valuarvurderinger, skønner en af landets førende eksperter på området, vicedirektør i Nykredit, Bente Overgaard”.

    ”Ud af de cirka 100 ejendomme vi administrerer, er de 75 andelsboligforeninger. Stort set alle disse foreninger er overgået til private valuarvurderinger i løbet af de seneste år, siger Jens Arentoft fra Arentoft Ejendomsadministration i København til TV2 Finans”.

    …så tegner det jo et entydigt mønster, men det bliver da spændende at se om de nye offentlige vurderinger nu vil indhente valuarvurderingerne, for så vil tendensen selvfølgelig ændre sig.

    Anonym> Det passer også med forudsigelsen om stigningen på 90-150% i den offentlige vurdering….men det er der nu heller ingen, der har betvivlet.

    #109858
    AnonymForfatter

    Nu synes jeg ikke det viser et entydigt mønster at én administrator udtaler at 75% af deres kunder bruger valuar, men lad nu det ligge.

    Tendensen med at bruge valuar er mere benyttet i København, set i forhold til resten af landet. Så det er måske der, du har dine tal fra?

    Set ud fra et landsgennemsnit skulle tallet ligge på under 20%
    Dette tal bliver endnu lavere, så fremt den offentlige vurdering overhaler indenom 🙂

    #109860
    AnonymForfatter

    Anonym >> det var ellers en stigning der vil noget, holddaop 🙂

    #109864
    AnonymForfatter

    ud fra de oplysninger du skriver i tråden Malke vil jeg vurdere at din økonomi vil blive overordentlig stram hvis du skal overtage lejligheden alene.

    rentebyrden alene på et lån på 500.000 kr. til en rente på 5% (lavt sat selv for en variabel rente idag) bliver 2.300 kr. læg dertil boligafgiften på 2.500 kr. og det beløb overstiger allerede din SU. Det er vel at mærke med et variabelt forrentet lån med afdragsfrihed (hvilket i øvrigt betyder at du kun betaler renterne og altså ikke “betaler ned" på lånet – du spurgte vist i et tidligere indlæg)

    ud fra de tilgængelige oplysninger tror jeg du får svært ved at finde en bank der vil være med. et rigtig godt betalt studiejob eller en lejer kan eventuelt ændre det.

    noget lidt andet:

    jeg arbejder med belåning af andelsboliger til daglig og der er mange der snakker om fastforrentede lån til andelsboliger – hvilke banker tilbyder disse og til hvilken rente?

    grunden til at jeg spørger, er at den bank jeg arbejder i, ikke tilbyder fastforrentede andelsboliglån og jeg har aldrig set et sådant produkt?

    #109870
    AnonymForfatter

    ForMettedaosse……du læser ikke indlæggene. Jens Arentoft (adm. fra andelsportal.dk) nævner intet om 75%, men derimod ”stort set alle 75 andelsboligforeninger”….altså 100%. Du må gerne betvivle mine kilder, men det bliver de nu ikke usande af.

    Ja, valuarvurdering er mest udbredt i København …..det gjorde jeg da også opmærksom på for nogle indlæg siden?! Malke anslog prisen på hans bror’s andelslejlighed til at være 550.000 kr., så mon ikke der er tale om København?

    Øh ja, såfremt den offentlige vurdering overhaler indenom, vil tendensen med valuarvurdering selvfølgelig aftage…….til omkring 0%.

    #109874
    AnonymForfatter

    Beklager, det er lidt svært herinde at se tilbage i indlæg, jeg så godt bagefter at du havde nævnt det magiske ord København.

    75 eller 100% min fejl, men tallet er stadig ikke repræsentativt for den samlede masse i Danmark. Og så kan du råbe og skrige.

    Vi ved heller ikke hvor Maltes andel ligger, da han ikke har oplyst det. Det er ikke muligt at konkludere som du gør, at andelen må ligge i København, fordi den koster 550.000
    Det koster de også i Odense, Århus, Aalborg og sikkert mange andre mindre byer.

    Nå, det bliver rene gætterier, hvis vi fortsætter, måske Malte giver lidt flere oplysninger.

    #109878
    AnonymForfatter

    Hvem råber eller skriger? Jeg holder mig stille og roligt til fakta. Men jo, jeg kan da godt undre mig lidt over, at du (bevidst eller ubevidst) blander tingene sammen og fastholder din udokumenterede påstand om, at ”kun få andelsboligforeninger anvender valuar” eller ”landsgennemsnittet for valuarvurderinger ligger under 20 % ”, når statistik fra Boligministeriet i 2005 viste et landsgennemsnit på ca. 50 % for offentlig vurdering og ca. 30 % for valuarvurdering……og siden har der været en bølge af konverteringer til valuarvurdering (primært i København).

    Men ja, jeg gættede på at lejligheden lå i København……det kunne også ha’ været Århus (men mange andre mindre byer?? Med det prisniveau? Glem det). Jeg gættede også på at lejligheden allerede var vurderet efter valuarmodellen, og derfor ikke vil stige nævneværdigt efter den kommende generalforsamling, men én ting har du da ret i…..at det kræver en opdatering fra Malke’s side.

    #109910
    AnonymForfatter

    Jeg begriber ikke hvorfor I føler så stærkt for valuarvurdering kontra offentlig vurdering?

    Én ting er dog helt sikker – I har kørt den oprindelige tråd ud på et sidespor.. I kunne evt. udveksle email adresser og fortsætte skænderiet uden at belemre resten af forummet med det?

    #109934
    MalkeForfatter

    Ja okay, her sker da noget i denne tråd 😛

    Men tak for hjælpen – det som jeg kunne bruge 🙂
    Jeg må nok konkludere at jeg må flytte sammen med en og så se hvor meget boligen stiger. Ellers er alternativet kollegie :/

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.