Købe andelsbolig

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • MalkeForfatter
    Indlæg
  • #87500
    MalkeForfatter
    #109718
    MalkeForfatter

    Hov!

    Jeg står her og overvejer at overtage min brors andelslejlighed.
    Indskudet er pt 550.000dkr og huslejen omkring 2500kr.

    Jeg skal starte med at læse til sommer (september) og vil gerne gøre lånet så billigt som muligt – hvad vil jeg komme til at sidde for om måneden, ved fx et lån over 30år?

    Jeg er 21år og har ret svært ved at finde ud af hvad jeg vil sidde for om måneden – håber at nogen kan hjælpe mig.

    Mvh
    Malke

    #109720
    fk2001Forfatter

    At gøre lånet så billigt som muligt betyder også den største usikkerhed for renteændringer. Ønsker du også dette? Ellers er det et fastforrentningslån evt. uden afdrag der er det bedste. Det koster vel 400-450 kr netto/md pr 100.000 kr.

    mvh.

    #109722
    MalkeForfatter

    Eftersom at jeg skal studere i 3½-5½år, så skal det helst være så sikkert som muligt – helst faste rammer.

    Jeg kommer til at få SU (ca. 4600kr/md) og jeg skal også arbejde ved siden af – dog ved jeg ikke hvor mange timer om ugen. Jeg har en opsparing også, den kommer til at ligge på omkring 50-70.000kr til september.

    Lejligheden bliver vurderet om til marts (generelforsamling) så priserne er ikke helt faste.

    Men hvilke slags lån skal jeg gå efter? – jeg er grøn på dette område.

    #109746
    AnonymForfatter

    Kender en som står i samme situation som dig – udover at han har lidt flere penge at gøre med. Lånet fik han i BG bank til 6%. Han skulle også betale et “gebyr" på 100.000 under bordet for at få lov til at købe andelen – og det havde banken forståelse for. Men han blev nødt til at låne de 100.000 som et forbrugslån til 10 %.
    Det du skal huske er, at du hver måned skal kunne betale huslejen + tilbagebetaling for lånet + kunne have ca 4000 kr til rådighed til dig selv. Som det ser ud i din situation tror jeg det bliver meget svært. Du skal have et velbetalt job, og nok også en lejer.

    #109748
    AnonymForfatter

    Undskyld, ELLER en lejer.

    #109760
    MalkeForfatter

    Ja okay, nu er det trods alt min bror jeg skal købe den af – MEN hvis jeg ikke har råd er der ikke så meget at gøre 🙁

    Men har skandiabank ikke nogle andelsbolig lån til 4%? – eller hvordan skal det fortolkes?

    Jeg har haft i tankerne at flytte sammen med en kammerat – evt. overtage den sammen med ham, så han ikke pludselig skrider (dog bliver fortjenesten kun 50% når den så engang skal sælges).

    #109784
    AnonymForfatter

    Til din orientering har jeg selv undersøgt renten vedr. andelsbolig lån.

    jeg vil opfordre dig under alle omstændigheder at købe andelsboligen – det er en god investering også med den rift der er om boligere pt.

    4 % renter for andelboligere er desværre overstået – den billigste rente jeg har fundet er hos Sparekassen Kongsted, på 4,5 % – men det er ikke en fast rente og du skal her være villig til at løbe risikoen, men ring og drøft situationen med banken også ift. et lån med fast rente.

    #109802
    MalkeForfatter

    Hvad er den billigste faste rente?
    – og hvordan regner man ud hvad der skal tilbage betales med pr md hvis renten fx er 5%? lad os sige over 30år
    Der kommer vel noget oprettelsesgebyr af en art, men lad os sige at den ikke er der 😉 – bare så jeg kan se hvordan man udregner det.

    På forhånd tak for hjælpen.

    Jeg har også tænkt over at det er en investering, men boligen stiger formentlig her til marts :/

    #109804
    AnonymForfatter

    Har du mulighed for at overtage andelen, inden den stiger til marts?

    Hvis den ligger i Københavnsområdet, er der stigninger på 90-150% på vej ifølge SKAT.

    #109806
    MalkeForfatter

    Altså min bror har haft lejligheden i 8år, jeg tror egentlig gerne at han vil have den del af gevinsten selv – men pt har han også en udlejer som bor i den, indtil jeg (forhåbentlig) overtager den til sommer.

    #109808
    AnonymForfatter

    Ok, så bliver det spændende at se hvad den bliver vurderet til. Hvis SKATs udmelding holder stik, kommer den til at stige med kr. 500.000 – 750.000 (cirkatal, jeg kan ikke huske om det var præcis 500.000 den er værdisat til nu)

    Har du stadig råd til den, hvis den kommer til at koste kr. 1.000.000 – 1.250.000?

    #109822
    MalkeForfatter

    Nej, så har jeg bestemt ikke råd 🙁 det må tiden vise..
    …ellers kan det være jeg kan lave en deal med min bror – om at jeg ‘bare’ fortsætter med at betale videre på hans lån?

    #109824
    AnonymForfatter

    STOOOP! Det er den offentlige vurdering, der anslåes til at stige 100-150%, og vil kun påvirke andelsboliger med en andelskrone baseret på den offentlige vurdering. Jeg gætter på at den omtalte andel på 550.000 kr. allerede er vurderet efter valuarmodellen, og den vil altså ikke blive ramt af det efterslæb, som den offentlige vurdering nu får indhentet.

    #109826
    MalkeForfatter

    Okay Tommy 🙂 jeg ved desværre ikke så meget om det :/ – men håber jeg kan overtage den ihvertfald.

    Er der nogen som kan hjælpe mig med at beregne hvor meget det vil koste mig at låne fx 550.000kr over 30år med 5% i rente?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.