gældsoverdragelsen og bodeling

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94493
    AnonymForfatter

    Hej.
    Min x og jeg blev skilt for et år siden og jeg er blevet i vores fælles hus, med henblik på at overtage når min økonomi er stærk nok. Vi har aftalt at jeg afholder alle udgifter til huset. Vi er enige om alt dette, men hvad med rentefradrag. jeg har Jeg sendte denne mail til Skat og har fået følgende svar:
    “Hej Skat
    Min xkone og jeg blev skilt i oktober måned 2013. Jeg er blevet i vores fælles hus og fradrager alle renteudgifter. Min økonomi er ikke stærk nok til at jeg kan overtage hele gælden, og tabet vil være for stort hvis vi sælger.
    Min xkone og jeg har mundligt aftalt at jeg bliver boende i huset og at jeg fradrager alle renteudgifter på vores fælles lån. Hun har på sin årsopgøreslse således ikke opgivet renteudgifter i 2014, hvorimod jeg fradrager hele beløbet. Efter at have talt med venner og bekendte bliver jeg nu lidt nervøs, for om jeg nu står til et skattesmæk til næste år, da de mener ikke, at sådanne, aftaler kan man ikke bare lave. Hvordan skal vi forholde os fremover? Vi mener begge at det er en fair løsning."

    Hej Michael.
    “Tak for din mail.
    Rentefradraget tilfalden den der hæfter for gælden. I kan således ikke aftale at du får det fulde fradrag for renteudgifterne, hvis du ikke har overtaget hendes del af gælden.
    For at du fremover kan få det fulde fradrag for renteudgifterne, er I nødt til at udarbejde et dokument, hvoraf det fremgår at du overtager gælden. En sådan aftale kan kun have virkning fremadrettet. I kan evt. kontakte en advokat vedr. gældsoverdragelsen."

    Nu er mit spørgsmål om ordlyden af sådan et dokument (har ik råd til en advokat) verdr: gældsoverdragelsen

    #210062
    thsvForfatter

    Hvor store er de årlige renteudgifter?

    I ejer formentligt også huset tilsammen?

    Ved f.eks. 1,5 million i gæld 3% lån vil den årlige renteudgift være 57.000 kr, værdien af rentefradraget derfor 19.000 kr ved 2 personer og en smule lavere (210 kr i 2014 stigende til 560 kr i 2019) ved en person grundet lavere rentefradragsværdi over 50.000 kr.

    Ejd. værdiskat måske 12.000 kr årligt?
    I betaler altså 6.000 kr hver over skatten.
    Rentefradraget er 9.500 kr for hver af jer.
    Vi taler altså om at der skal udlignes 3.500 kr årligt i dette tilfælde.

    Har du istedet flekslån er renteudgiften måske 24.000 kr årligt og derfor er fradraget kun 8.000 kr værd eller mindre end ejd.værdiskatten.

    Du kan kun overtage RK-gælden, hvis du ejer huset alene og det kan du ikke godkendes til.

    Mao. er forskellen nok så lille at et par år med sådant et ejerskab ikke flytter det store.

    #210160
    morsdrengForfatter

    Kære spørger, SKATS svar er det rigtige.

    Fradrag for renten følger som hovedregel den der hæfter for gælden. Så du kan få hele rentefradraget ved enten at overtage din x andel af huset og de indestående bank- og realkreditlån, eller ved at dig og din x indgår en aftale om, at det i jeres INDBYRDES forhold, kun er dig der hæfter for gælden til banken og kreditforeningen.

    Ulempen ved den sidste løsning er, at din x naturligvis fortsat vil hæfte overfor de pågældende kreditorer og at du afskærer dig fra at kunne foretage regres mod din x, hvis det ender med, at du må betale en manko til banken efter et eventuelt salg. Er der efter et salg en manko på eks. vis 500 tkr. som du må betale, vil du kunne foretage regres mod din x for ½-delen eller 250 tkr. Den mulighed mister du, hvis I indgår en aftale om, at du i jeres indbyrdes forhold hæfter fuldt ud for gælden.

    Så spørgsmålet er, om det er risikoen værd, at du giver afkald på en evt. fremtidig regres, for at få hele rentefradraget, især når det jfr. ovenstående indlæg beløbsmæssigt ikke er de store beløb vi taler om.

    At betale alle udgifter på noget som du kun ejer ½-delen af, kan aldrig være en længerevarende løsning og kan kun accepteres i et kortere tidsrum, hvori ejendommen forsøges solgt i fri handel. For din x vedkommende, kan ikke være rart, at skulle hæfte for gælden i mange år efter at hun er fraflyttet det tidligere fældes hjem, indtil du en gang ud i fremtiden – måske – får økonomi til at overtage huset alene. På trods af skilsmissen vil jeres økonomi fortsat være “sammenblandet" indtil huset er solgt og en evt. manko er afviklet.

    Når du samtidigt oplyser, at huset i dag kun kan sælges med et tab, virker det ikke særlig sandsynligt, at du en gang ud i en nær fremtid bliver i stand til at overtage huset alene.

    I bør derfor sammen med panthaverne overveje, om det ikke er mere hensigtsmæssigt at sælge huset med et tab nu, og efterfølgende enten afvikle eller få en aftale med panthaverne vedrørende tabet.

    I øvrigt minder din situation meget om en anden nylig spørgers.

    #210162
    HalliHalloForfatter

    Er skat begyndt at skrive så familiært til borgerne: “Hej Michael"?

    Det gør de nemlig ikke til mig og ville også kikke lidt, hvis de gjorde.

    Hvis jeg var i skattevæsenet ville jeg blot f.eks. skrive.

    Til Michael Lolle (hvis du nu hed Lolle til efternavn).

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.