Spørgsmål til F5 lån

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94492
    AnonymForfatter

    Overvejer at omlægge mit F1 til F5 for at sikre lav rente 5 år frem. Lånet skal refinansieres til nytår. Vil renten på F5 lånet ligge fast i alle 5 år eller tilrettes den løbende pr år grundet en 1/5-del refinansiering pr år? Kan I hjælpe mig med hvordan det fungerer?

    #210048
    NultopskatForfatter

    Ja, renten er fast i 5 år, bidraget kan dog ændres, hvis kreditfoerningen mener de bør konsolidere sig til at imødegå fremtidige tab.

    #210050
    thsvForfatter

    F5-lånet er dog noget dyrere end f.eks. F3 og giver ingen sikkerhed mod stigende rente som et fastforrentet lån gør det.

    Derudover tilbyder bl.a. RD en variant med 20% refinansiering hvert år, så renten og dermed ydelsen ikke ændres så voldsomt ved refinansiering. Lånet er tilmed marginalt billigere end F5-lånet i starten grundet den del der er F1, F2, F3 og F4-lån med lavere rente. Lånet hedder i så fald P20K.

    Hvis du låner via RD så overvej T-modellen med fast ydelse, så der afdrages mere mens renten er lav så man bedre polstres til en senere rentestigning. Om 5 år kan flexrenten let være 5% eller højere som den den var det i 2008.

    #210052
    thsvForfatter

    http://m.epn.dk/privat/bolig/finans/ECE6990426/nyt-superlan-kan-sla-f5-lanet/

    Som du kan læse i denne artikel kan et 2½% let vise sig at være billigere, hvis renten stiger en smule, husk at en konverteringsgevinst er skattefri på obl.lånet, mens renteudgifterne er ca. 33,6% værd i skatteværdi.

    #210054
    AnonymForfatter

    Tak, jeg afdrager allerede med høj/fast ydelse i F1 (ca 12K pr mdr). Renten er pt ekstrem lav og med 5 års fast lav ydelse, så sikrer man sig mod eventuelle rentestigninger i de kommende år. Det sikrer høje afdrag i alle 5 år. Restgælden efter 5 år er så lav at renteniveauet er mindre relevant. Til Thsv: Renteforskellen mellem F1, F3 og F5 er marginal set i forhold til renten 3-4 år tilbage. Jeg mener derfor at sikkerheden klart trumfer differencen mellem F3 vs F5. Er I uenige?

    #210056
    HammerenForfatter

    Jeg tænker at det er utroligt at du starter med at stille et relativt dumt spørgsmål der kunne være løst med Google på 0,5 – for derefter at øse ud af din viden omkring forskellen på de forskellige lån. Er det mybanker der starter alle disse dumme spørgsmål for at få gang i sitet og debatten,?
    Eller er jeg alene geni i en verden fyldt med tåber?

    #210058
    AnonymForfatter

    Tak Hammeren, dit bidrag gjorde forskellen. Du må alene være geniet.

    #210060
    HammerenForfatter

    Bidraget er variabel – og forsøges tilpasses trådstaterens intelligens .

    #210064
    thsvForfatter

    Sikke klog du pludselig er!

    Hvorfor slog du ikke selv op på Google.

    For øvrigt er det jo 5 år du skal kigge tilbage/frem ved et F5-lån og 3 år ved et F3-lån!

    Pointen kunne jo også være at sikre et billigt fastforrentet lån, hvis renten falder en smule mere.
    2% 20 år er allerede i næsten brugbar kurs.

    F5-låns rente er vel ca. 0,75% ved refinansiering i december og 0,45% for F3…
    Rente investor forventer ved uændret renteniveau er 0,3% for F3 og 0,2% for F1.
    Så ved indfrielse om 2 år for at konvertere:
    Kurstab 1 år á 0,25% på F3-lånet, men 3 år á 0,45% på F5-lånet, samtidigt som man har betalt 0,3% mere i rente i 2 år.
    Samlet merpris for F5: 3*0,45%-0,25%+2*0,3%*67%=1,5% af den kontante restgæld!

    Så du mener ikke at en rente på 5-6% som i 2008 kan skade dig, når du skal refinansere?

    En advarsel: Et F5-lån beskytter ikke mod rentestigninger sådan som et fastforrentet lån gør ved at man kan konvertere lånet eller fortsætte med samme lave rente.
    Og er man det mindste i tvivl om man skal have lånet i alle 5 år skal man lade være med at låse i så lang tid, selv ved den nuværende lave rente kan det koste at skulle omlægge undervejs.
    Kan F3 blot refinansiere til under 1,3% om 3 år vil det være billigere, husk at afdragsprofilen også bliver mere agressiv ved den lavere rente.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.