Hjælp til check regler (med tekst)

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94476
    AnonymForfatter

    Hej med jer. jeg håber i kan hjælpe mig eller komme med et råd.

    Jeg har modtage en Check som var skriver til mig (i mit navn og adresse) fra et forsikringsselskab med nået fra en ulykke skade. den har jeg så indløst
    I min gode tror på at den var til mig.

    Jeg kender ikke realgen så der ville jeg høre om der er en der kan hjælpe mig

    De har nu ringe og sagde at den ikke var til mig men til en ande. (De må så har lavet en fejl)

    Jeg går ud fra jeg skal betale dem tilbage men hvordan er reglen når jeg var i min gode tro og rat på at de var til mig?

    Mange tak for hjælpen

    #209842
    MichaelForfatter

    Du har vel modtaget et brev hvor erstatningens størrelse står angivet?

    #209850
    morsdrengForfatter

    Dit spørgsmål har INTET med checkreglerne at gøre, og drejer sig alene om, hvorvidt du må beholde et beløb som ved en fejl er udbetalt til dig.

    Det må du som udgangspunkt naturligvis IKKE, da du er forpligtet til at tilbageføre modtagne beløb, hvis du ved eller burde vide, at der er tale om en fejl.

    Om du er i god tro kan ikke afgøres ud fra dine oplysninger. Hvor stort er beløbet? hvad stod i følgebrevet fra forsikrings-selskabet? er du selv kunde i samme forsikringsselskab? stod du overfor selv at skulle modtage en udbetaling fra det pågældende forsikringsselskab?

    Hvis du har modtaget et større beløb og hvis det af følgebrevet fremgår, at det er erstatning for f.eks. personskade eller en totalskabet bil, får du meget, meget svært ved at overbevise andre end dig selv om, at du var i god tro. Og husk på, at god tro drejer sig om, hvad en almindelig fornuftig person vidste eller burde vide og at du ikke bevidst kan holde dig uvidende eller i god tro, ved f.eks. ikke at åbne post eller mails.

    De tilfælde hvor modtageren har fået lov at beholde et for meget udbetalt beløb, drejer sig typisk om lønudbetalinger, hvor reglerne for beregning af lønnens størrelse kan være komplicerede og hvor den ansatte derfor ikke har haft mulighed for at vide, at den månedlige løn gennem længere tid har været for stor. Jo større den udbetalte løn har været i forhold til den rigtige, jo sværere vil det blive at påstå god tro.

    Så du slipper næppe fra at tilbagebetale beløbet. Hvis du ikke gør det risikere du en straffesag, når du beholder et beløb som du ikke er berettiget til.

    #209852
    HalliHalloForfatter

    Hvis du allerede har brugt pengene og ikke kan betale tilbage, så må du jo bare tilbagebetale i rater, for i god tro kan du aldrig være i sådan et tilfælde medmindre du har en tilsvarende sag i forsikringsselskabet og venter et lignende beløb.

    Igen et spørgsmål stillet herinde hvor der mangler mange, mange oplysninger for at vide hvad der er op ned.

    Men oprette 4-5 tråde om det samme emne gik fint nok………

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.