Ratepension som 60 årig

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • RejseSparForfatter
    Indlæg
  • #94437
    RejseSparForfatter

    Hej Alle,

    Jeg har en ratepension som puljeordning hos Nordea Bank sat op i 90’erne i et tidligere job. Jeg er glade for den da jeg har mulighed for at begynde at gøre brug af den som 60 årig hvis jeg har lyst på det tidspunkt (er 40 nu).

    Der står cirka en 600k i den, og jeg vil gerne flytte den til Nordnet Superfonden eller lignende. Jeg ved ikke hvor meget jeg vil bidrage til pensionen mere – mit nyværende job har en aftale med PFA (livrente) som jeg bidrager til med en 15% af min løn.

    Jeg ser på ratepension som en mulighed for at overleve fra 60 til 67 hvis jeg er modig nok til at trække mig fra kontorjob og lave noget med musik eller velgørenhed.

    Nok om mig… 🙂 mit spørgsmål er:
    1) hvis jeg flytter ratepension til andet institut, gælder der nye regler for hvornår jeg kan trække på pensionen?
    2) andre gode råd eller er der nogen der vil dele af egne erfaring?

    Tak på forhånd!

    #209316
    HalliHalloForfatter

    Ja, selvfølgelig gælder de samme regler, hvis du flytter forvalter. Ellers var der jo ikke mange der ville flytte gamle aftaler før 1.5.2007.

    Andre gode råd: Går ud fra at de første 50.900 kr. til pfa også er på en ratepension, sådan plejer deres nuværende aftaler i hvert fald at være udformet, men spørg dem dog direkte. De sidder hver dag klar til at rådgive dig om netop dine personlige forhold.

    #209332
    thsvForfatter

    http://www.forsikringogpension.dk/pension/pensionsabc/skat-pension/Sider/alder-udbetaling.aspx

    Læs i dette link og bliv klogere.
    “Personer født den 1.7.1960 og senere

    Kapitalpension og aldersopsparing kan tidligst udbetales 5 år før folkepensionsalderen og senest 15 år efter pensionsudbetalingsalderen. Ratepension og livrenter kan tidligst begynde at blive udbetalt 5 år før folkepensionsalderen, og sidste rate skal senest udbetales 25 år efter pensionsudbetalingsalderen. Der er ingen seneste aldersgrænse for udbetaling af livrenter."

    Dette afsnit er det vigtigste for dig, og beskriver hvordan man tidligst kan opnå ratepensio 5 år før folkepensionsalderen, så du må nok belave dig på at skulle arbejde 3-4 år mere end du først regnede med, alt efter om pensionsalderen bliver 68 eller 69 år til den tid, hvor du skal på pension.

    PS: ovenstående gælder alle ratepensioner, da det er skatteministeriet der har fastsat reglerne.

    Noget tilsvarende står på Nordeas side:
    http://www.nordea.dk/privat/pension+forsikring/pension/ratepension/19017.html

    #209334
    thsvForfatter

    Der er dog særregler, hvis din pension er af ældre dato, så kontakt dit pensionsselskab og hør hvad der er gældende for din ratepension.
    Min egen ratepension giver ret til ratepension fra jeg fylder 60 år og den gælder også fremtidige indbetalinger, sålænge det er på samme firmaordning.
    Jeg har selv samme planer om delvis pensionering med fritids- eller deltidsjob ved siden af til den tid.

    #209338
    RejseSparForfatter

    Tak HalliHallo og thsv,

    thsv, du skriver at “ovenstående gælder alle ratepensioner, da det er skatteministeriet der har fastsat reglerne" men i din artikel står der noget andet, nemlig at “Det fremgår af den enkelte pensionsordning, hvornår du kan få den udbetalt. Skattelovgivningen indeholder kun regler om, hvordan pensionen beskattes, når den udbetales."

    HalliHallo, du fik mig til at overveje at flytte ratepensionen til PFA hvis jeg kan beholde samme udbetalings år. Så kan jeg som du forslår indbetale mere til den igennem min arbejdsgiversaftale. Jeg booker møde med vores pensionsforvalter…

    #209340
    RejseSparForfatter

    Jeg fandt denne information hos PFA:

    http://www.pfa.dk/private/viden%20om%20din%20pensio/hvordan%20vil%20du%20have%20din%20pension%20udbetalt/

    (Om Ratepension*) “* Hvis din pensionsordning er oprettet før 1. maj 2007 kan du tidligst få udbetalt din pension, når du fylder 60 år. Er din pensionsordning oprettet efter 1. maj 2007 kan du tidligst få den udbetalt, når du fylder 62 år."

    #209342
    RejseSparForfatter

    sorry, ved ikke hvad der sket med HTTP linken.

    http://www.pfa.dk/private/viden om din pension/hvordan vil du have din pension udbetalt/

    #209346
    thsvForfatter

    Glimrende oversigt fra PFA og bedre end jeg linkede til, som ikke indeholdt noget om det forbehold med før 1. maj 2007.

    Læg dog mærke til din pensionaldre der er nævnt i bunden:
    http://www.pfa.dk/private/viden%20om%20din%20pension/udbetaling%20af%20pension/
    Årgang 63-66 kan forvente en pensionsalder på 63/68 år og årgang 67-70 64/69 år.
    Og da du er årgang 1973 eller -74 vil pensionsalderen nok være 65/70 år når du engang skal pensioneres.

    #209356
    testForfatter

    Som jeg forstod min sidste snak med PFA kan du ikke flytter over til et nyt selskab uden at den tidlige udbetaling smutter.

    #209364
    thsvForfatter

    Det er Nordea Pension nu ikke enige i.
    Du kan let beholde de vilkår du havde på den gamle pensionsordning, det vigtigste er om den er oprettet før 1/5-2007.

    #209370
    testForfatter

    Også hvis mens flytter ud af Nordea og over i et eksisterende depot i PFA? Det er så altså den modsatte besked jeg har fået i PFA da jeg jo vel og mærket flytte den over i et senere oprettet depot. Som det fremgår nedenfor er det overvejelse at flytte den over i en arbejdsgiver ordning hos PFA.

    #209372
    HalliHalloForfatter

    Lad os nu afvente hvad spørgeren får oplyst hos sin rådgiver i PFA, men at test skulle have fået oplyst noget forkert netop i PFA undrer mig nok så meget. Reglerne er jo klare nok.

    Husk nu at man altid skal dobbeltjekke det man får oplyst i banker og forsikringsselskaber, det burde test med 6 års erfaring herinde da vide.

    #209392
    thsvForfatter

    “du fik mig til at overveje at flytte ratepensionen til PFA hvis jeg kan beholde samme udbetalings år. Så kan jeg som du forslår indbetale mere til den igennem min arbejdsgiversaftale. Jeg booker møde med vores pensionsforvalter…"

    Den går ikke.
    Den nye aftale om ratepension via PFA er jo oprettet efter 2007 og derfor opfattet af de nye regler med maks. 5 år før.
    Men du bør let kunne flytte den gamle aftale til PFA uden at der ændres i betingelserne, det er jo blot hvornår aftalen er indgået der er afgørende for om det er 60 år eller 5 år før folkepensionsalderen. I dit tilfælde vil der jo nok være 5 års forskel, da pensionsalderen uden tvivl er hævet om 20 år (når du fylder 60).

    #209396
    thsvForfatter

    “Det årlige beløb, du maksimalt kan indbetale til en ratepension med fradrag, er 50.900 kr. i 2014. Indbetaler du på en arbejdsgiverordning, er beløbet 55.326 kr"

    For øvrigt kan der vel indbetales 55.326 kr i 2014 via din arbejdsgiverordning i PFA til en ny ratepension.

    #209400
    RejseSparForfatter

    Jeg fik svar fra firmats pensionsformidler – vi har et eksternt firma der forhandler firmaets pensionsaftale, så jeg stoler på at de ved hvad de siger, og er troværdig.

    Eksperten skrever “Du vil godt kunne beholde din rettighed til udbetaling ved 60 år, hvis du flytter din opsparing fra Nordea Bank til PFA Pension."

    Fordelen vil være bedre overblik, og måske en smule mindre admin omkostninger. Men… hvis jeg er tilfreds med afkastet og omkostninger hos Nordea er det helt fint at lad den stå adskilt.

    Jeg har selv beregnet omkostning med Nordea som 1.11% Det er det jeg skulle betale i sidste år, alt i alt. (afkast var helt fint synes jeg men det er ikke til at sammenligne med andre aftaler/institutter).

    Skal nok søve på det…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.