Bolig steget i værdi ,F5 lån, nedbringe banklån – låneomlægning nu, eller skal vi vente?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • SpørgeBørgeForfatter
    Indlæg
  • #94341
    SpørgeBørgeForfatter

    Hej
    Vi købte for godt og vel 20 måneder siden en ejerlejlighed til en god pris af 1,7 mill.

    Nu er vores nabo lejlighed, som er præcis magen til vores, blevet solgt for 1,9 mill og det er vores vurdering at vores har samme værdi.

    Vi har et banklån på ca 340.000 – det er vi naturligvis interesseret i at nedbringe ved at forhøje vores afdragsfrie F5

    Så kommer de dumme spørgsmål..

    Koster det det samme at lave en låne omlægning nu, som når F5 skal finansieres?

    Jeg har forstået at det koster en del i kurstab at indfrie vores lån før tid, vil det også være tilfældet omkring refinanseringsdatoen? Her tænker jeg ifm evt. bankskifte.

    #208002
    testForfatter

    Jeres vurdering er ikke nok, i skal igennem en vurdering både af lejlighede og jeres økonomi. Den vurdering gøres ofteste kun mod gebyr.

    Og ja det koster ekstra at omlægge hele jeres f 5 lån og udvide det nu i forhold til den refinansieringen sker efter 5 år, som jeg antager at du mener. Og ja det er normalt billiger at opsige til en termin ved f5 er det jo så 5 år minus varslet som du kan se i betingelserne på dit lån.

    Hvis jeg var dig ville jeg ta en snak med dem du har dit lån hos i dag. Et tillægslån er måskke det billigste løsning men der løber en del omkostninger på at låne de 160,000 kr ekstra så det er et spørgmål om det i det heletaget kan betalte sig.

    #208004
    SpørgeBørgeForfatter

    Jeg er godt klar over at vores vurdering ikke er nok, men rent hypotetisk så lad os sige vores lejlighed bliver vurderet til det vi antager.

    Hvordan regner jeg ud hvor meget ekstra det koster at omlægge lånet nu fremfor når lånet skal refinansieres?

    #208006
    NultopskatForfatter

    Det letteste er at tage fondskoden for obligationen bag dit F5 lån og kigge på kursen. Forvent at den er i niveau 106, så rundt regnet koster det 1,06 x 1.700.000 kr= 100.000,- dkr at indfri før tid,
    synes du nu det er en bedre ide at tage et tillægs lån..?

    Kreditforeningerne er ikke dygtige nok til at advare mod de lange løbetider, det er som du kan se pokkers dyrt at komme ud af et F5 i utide.
    Men Kreditforeningen har jo en anden dagsorden, F5 kræver mindre sikkerhedsstillelse for dem.

    #208008
    HammerenForfatter

    Kanon svar “nultopskat" – herligt at der er nogen som ikke har helliget sig f5 lånene, som gør at man er låst på hænder i 5 år.
    Mange huse sælges altså meget ofte. Her vil folk med f5 lån have et problem, hvis de pludselig skal sælge deres hus.
    F1 lån gør at du har mulighed for at ændre tingene hvert år….

    Ligeledes tænker jeg at det er meget hurtigt at man er ved at ændre på sit lån, når man kun har haft det i 20 mdr (ingen kritik).

    Selvfølgelig skal man have så meget ind under kreditforeningen. Men jeg tænker at hvis i købte lejligheden for 20 mdr siden er det hurtigt at få kreditforeningen ud for at omvurdere.

    Alternativet til alt dette omlægningsovervejelser er – at få afdraget en hulens masse på boliglånet. Der er ingen grund til at trække det ud over 10 år. Det er der kun banken som har gavn af.
    Når man har afdragsfrit kreditlån har man en suveræn chance for at få afviklet den dumme gæld hurtigt.
    Er fast budget med oversigt over udgifter og indtægter vil gøre at I er skarpe på, hvor mange penge i rent faktisk burde sætte til side hver måned, så I kan blive skilt fra jeres bankmand….

    De bedste belærende intentioner
    Hammeren

    #208012
    SpørgeBørgeForfatter

    Hurtigt spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på.

    Hvor meget koster det at omlægge lånet nu fremfor når det skal refinanseres?

    @Hammeren

    Ja, det er meget vel hurtigt, men igen du kender ikke vores udgangspunkt. Det kunne være lejligheden var blevet renoveret for 1 million.

    @nultopskat

    Nej det er klart. Der er et tillægslån fordelsatgigt. Jeg er heller ikke en idiot – men min situation har ændret sig og derfor søger jeg den bedste løsning nu. Jeg er udmærket klar over at det er dyrt at indfrie – men er det samme regnestykke når det skal refinanseres?

    #208022
    testForfatter

    Som det står lidt længere ned kursen på de obligationer din f5 er baseret på plus gebyr.

    #208024
    testForfatter
    #208044
    NultopskatForfatter

    Kingkong, når dit lån skal refinansieres udløber dit nuværende til kurs 100 som alle andre flekslån.
    Derefter bliver der optaget et nyt til dagskurs, hvad den så end er på udløbstidspunkt, og hermed bestemmes din rente for de næste par år eller 5.

    Så vælg et tillægslån såfremt kreditforeningen er enig i dit synspunkt at prisen er steget, hvilket som du nævner lyder plausibelt, da den identiske nabolejlighed blev handlet til en højere pris.

    #208050
    HammerenForfatter

    Hej Kingkong
    Jeg tænker ikke at du har lavet andet end at male….. Havde du gjort noget særligt, havde du givet os de nødvendige oplysninger.
    Hvis du nu fortalte hvordan din situation havde ændret sig, kunne det være nemmer at vejlede…..
    Slut

    #208060
    SpørgeBørgeForfatter

    @Nultopskat
    Tak for et seriøst brugbart svar.

    @Hammeren
    KingKong bruger ikke hammer.
    Punktum.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.