boligprioritetslån kontra kreditforeningslån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87485
    AnonymForfatter

    Hej alle interesseret.

    så har jeg et spørgsmål til debat. Det kan godt være der før er svaret på det, men da jeg er ny bruger, spørger jeg alligevel istedet for at læse 1000 indlæg igennem.

    I morgen skal jeg til en rådgiver der formedens 200 kr. om måneden hjælper med at lægge lån om, omprioritere osv, private ift hulån, når det er fordelagtigt. Det er et lille firma med 5-6 ansatte og de laver ikke andet, så man må tro på at de ved hvad de laver.

    Jeg tænker så, da jeg har hørt om boligprioritetslån at forhøre mig lidt hos dem om det var en ide, og har spurgt lidt i telefonen, og det virker ikke som noget de tænker så meget i, forhåbentligt fordi de kender nogen bedre løsninger.

    Men, det er her mit egentlige spørgsmål går, er der nogen der erfaringer med at lave lånet om til et boligprioritetslån fra kreditforeningslån, eller på anden måde ændre lånetype. MAn sparer i hvertfald den årlige “afgift" til kreditforeningerne der vist pt. er på 0,7 % af lånets værdi. Med vores lån på ca 2.000.000 og med en vurdering af huset på ca 2.600.000, er det så en mulighed eller er det for risikabelt? eller bare en dårlig deal?

    #109442
    MichaelForfatter

    Der er flere faktorer du skal se på her:

    1) Hvilket lån har I idag? Fastforrentet eller flekslån?

    Hvis I svarer fastforrentet her, ja så introduceres automatisk en renterisiko (som man godt nok kan lægge loft over i flere banker). Har I i forvejen flekslån er forskellen den samme.

    2) Har I behov for den flexibilitet, som prioritetslånet giver?

    Hvis I f.eks. ønsker at låne penge til en bil eller andet, så er prioritetslånet et godt alternativ, da I umiddelbart kan trække på kreditten uden at betale stiftelsesomkostninger.

    3) Har I disciplin nok til at betale af på kreditten eller går det op i rødvin og rejser?

    Det kræver en fornuftig disciplin at have et prioritetslån, da man selv skal sørge for at betale af på gælden.

    PS: Jeg kan da ihvertfald give ét forslag til hvordan I sparer 2400 kr. om året 🙂 Efter min mening er det en totalt unødvendig service, da de fleste ikke har behov for at lægge lån om hyppigt. Låneomlægninger hyppigere end hvert 5-10 år er alt for dyrt i omkostninger. Tinglysningsafgiften alene er 1,5% svarende til 30.000 kr. i jeres tilfælde. Iøvrigt kan I bede jeres bank give jer et tilbud på et nyt lån til enhver tid og det er fuldstændig gratis.

    #109472
    AnonymForfatter

    Er de fleste prioritetslån ikke med et maximum der løbende nedsættes, sådan du automatisk får et rap hvis du ikke betaler af? Så er det jo ren fløde at man fx *yderligere* kan sætte månedslønnen ind i gennemsnitlig ½ måned til høj rente(besparelse)

    #109478
    MichaelForfatter

    Jo, det har du helt ret i, men det kræver stadig en god disciplin, da der jo umiddelbart kan trækkes ekstra på kreditten.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.