Kan det gøres billigere?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94321
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Dette er første gang vi skriver på dette forum.

    Mig og min mand er begge veluddannede, hhv 50 og 45 år og har en søn der lige er flyttet hjemmefra. Vi kan såmænd godt klare os økonomisk, men vi ville godt have lidt mere luft i økonomien til at rejse lidt. Desværre er vi ikke uddannede indenfor penge 😉 og ved alt for lidt om penge. Derfor spørger vi jer om råd:

    Vi købte tilbage i 2009 en 100 m2 stor lejlighed på indre amager til 1.9 mill. Som det ser ud nu holder den prisen og andre lejligheder i området ligger i dag over det prisleje.
    Vi optog et F1 lån dengang og begyndte at betale af på det med det samme. I dag betaler vi 16.000 pr kvartal på det lån. Renten er 0.4452% og vi mangler at betale 1.292.000 DKK.

    De resterende lån er alle i den samme bank:
    Boliglånet er i dag på 380.000 DKK, renten 7.0% og vi betaler 3000 kr/mdr.
    Forbrugslån: 175.000, 9.2% (debet rente), 4000 kr/mdr.
    Billån (mangler 5 år ca 100.000) 2000 kr/mdr. (Ny VW Up!)
    Udover det skylder vi ikke noget!

    Vi betaler altså 9000 kr/mdr bare i banklån. Min mand snakker om, om det kan lade sig gøre at flytte noget af de penge over på kredit-lånet? Men vi ved ikke så meget om penge selv, så hvis banken vil snøre os kan de nemt gøre det. Vi fik at vide dengang at det var godt at betale af på kreditlånet med det samme, men bagefter kan vi se, at måske ville det være smartere at have banket banklånet ned med det samme.

    Vores spørgsmål er nu til jer: Hvad ville I gøre hvis I sad i vores situation? Kan vi spare nogle penge ved at omlægge lån? Eller har I nogle bedre ideer?

    Amagerpigen

    #207712
    thsvForfatter

    Syntes faktisk at I har været udsat for dårlig vejledning i forbindelse med købet i 2009.
    I burde afgjort have haft afdragsfrit RK-lån og så afdrage på bankgælden først.
    7% i rente på boliglån er ligeledes i den høje ende, og burde være et prioritetslån, så havde I måske undgået forbrugslånet.

    Ville afgjort få lagt belåningen om, så I har 80% realkreditlån, intet forbrugslån og et minimalt boliglån. Er jeres lejlighed steget med over 20% som 2300 S generelt er siden 2009 bør der faktisk være plads til belåningen som RK-lån + billån.
    Hvad er renten på billånet?
    Bliver vurderingen f.eks. på 2,44 millioner kan hele jeres gæld omlægges til et F1-lån, og bruger vi Jyske F1 som udgangspunkt vil ydelsen være på 18.700 kr pr. kvartal inkl. afdrag på gælden, så I stadig kan være gældsfrie om 30 år.
    Ønsker I kortere løbetid, f.eks. 25 år vil ydelsen istedet være 22.000 kr brutto i kvartalet.

    #207720
    HalliHalloForfatter

    Kære Amagerpige!

    Der er noget jeg ikke rigtig forstår i dit indlæg. Du skriver at I ikke har noget begreb om penge, men da I købte ejendommen i 2009 må I da have gjort jer nogen overvejelser mht. valg af lån. For banken giver jer da ikke et meget usikkert lån uden at have drøftet det indgående med jer.

    Men din mand har jo fat i det rigtige, idet han siger til dig, at nogen lån kan flyttet over på kreditlånet, hvilket er jo helt rigtigt, hvis der er plads ud fra en vurdering fastsat af banken og kreditselskabet.

    Det der undrer mig er også at I er ret gamle og har et temmeligt stort forbrugslån, ligesom du skriver at I er veluddannede. Der plejer lønnen jo også at følge med, men måske I ikke er så veluddannede alligevel, altså akademikere. Måske en tømrer og bager også kan kalde sig veluddannet, jeg ved det ikke, men måske andre kan hjælpe med det spørgsmål?

    Ellers er mit råd at få en samtale med banken, og tage en kopi af dit indlæg med til rådgiveren, så han ved hvad det er du detaljeret skal have iflg. thsv.

    #207736
    AnonymForfatter

    @thsv: Tusind tak for råd. Det skubber en hel masse oppe i hovedet til at gøre noget! Hvordan gør man rent konkret? Skal jeg starte med at få en ejendomsmægler til at vurdere lejligheden? Eller ringe til vores bank? Eller ringe til en anden bank for at få et bedre tilbud, nu vores egen bank måske ikke har været den bedste vejledning?

    Jeg har det med bankrådgivere som med brugtvognforhandlere og rumænske gade-raflere. Jeg er meget skeptisk, men jeg kan ikke gennemskue hvad de siger.

    Vores billån er 6.5% som vi synes er ok.

    @HalliHallo: Vi er uddannede indenfor naturvidenskab og filosofi. Selvfølgelig gjorde vi os tanker tilbage i 2009 inden vi optog F1 lån. Verdensøkonomien var nedsmeltet i 2007-08 og tilliden til markederne var meget lav. Samtidig prøvede man at dæmme op med det man kunne i alle europæiske banker og uge for uge faldt renterne. Der var ikke nogen umiddelbar udsigt til bedre tiden, næsten tværtimod og krigen rasede i Irak, hvilket ikke hjalp på oliepriserne. Det var også i januar 2009 at Rusland skruede ned for gassen til ukraine/europa. Så benzinpriserne var høje og vi ville tættere på vores arbejde (cykelafstand). Vores lomme-analyse fortalte os at vi godt kunne optage et F1 lån i mange år fremover, og det har vist sig at holde meget godt. Vi havde en fornemmelse af at priserne ville falde på boliger et stykke tid endnu, men vi ville gerne tilbage til København og urbaniserings-faktoren regnede vi med ville holde prisniveauet i de store byer, hvilket ikke var helt forkert. Prisen er i dag højere end dengang.

    Vi regner med at holde fast i en F1 rente i lang tid endnu. Selvom flere siger at renten vil stige tror vi ikke på det. Udsigten til en langvarig konflikt i Ukraine og en kold (dyr) vinter i Europa uden russisk gas er ikke godt for europæisk økonomi. Rusland har lige landet en kæmpe aftale om gas med Kina og kan afsætte alt gas de vil i de næste 30 år den vej. Ligesom den euroasiatiske union også er en realitet og at rusland får tættere forbindelse til Indien og thailand’ske lande. Det er ikke Rusland som har problemer, men Europa. Samtidig er tilliden til USA borte med Snowden i det meste af verden. Elefanten i glasbutikken redder ikke Irak, Syrien, Libanon og Jordan fra ragnarok og en potentiel storkrig lurer forude, hvor ingen ved hvad der vil ske. Erfaringerne fra Irak og Afghanistan hjælper ikke just på good-will fra mellemøsten. Måske kan USA redde sig selv med skifergas i fremtiden, men snart er der valgkamp derovre og lige nu har de ikke lyst eller råd til at sende amerikanske/NATO soldater til mellemøsten og slet ikke til Ukraine. Spanien har det heller ikke for godt og EU har svært med at enes om noget som helst der er godt for Tyskland og Spanien samtidig – Euroen er ikke nogen tryllestav til succes. Så vi holder fast i F1 lån forløbig 😉

    #207738
    thsvForfatter

    Jeg ville kontakte en anden bank med henblik på at få et nyt stort RK-lån.
    Banken vil så bestille en vurdering af jeres bolig med henblik på det nye lån, måske på op til 1,9 mill.
    I mine øjne yder Nordea den mest neutrale vejledning, men meget afhænger nok af den banksælger man får tilknyttet. BankNordik kunne også være en mulighed.

    #207740
    thsvForfatter

    PS: Syntes egentligt at 6,5% i rente på billånet er for dyrt, Nordeas sats er 5,65 og en del er noget billigere.
    http://www.mybanker.dk/sammenlign/billaan/
    Næsten alle forhandlere tilbyder billigere lån, men med højere startgebyrer.
    Så det kan nok ikke betale sig at ændre billånet nu.

    #207742
    AnonymForfatter

    Super. Tak for det!

    Vi fandt en bank dengang der var billig mht gebyr osv. og har sådan set været glade for vores bank. Men jeg kan godt se ideen ved at skifte bank.

    Hvordan er det idag? Hvor stor er forskellen imellem de forskellige banker når det kommer til “simple" bankforbindelser som f.eks. vores? Og hvad koster det at omlægge et lån til et nyt stork RK-lån?

    #207754
    HalliHalloForfatter

    Amagerpigen skrev:

    “HalliHallo: Vi er uddannede indenfor naturvidenskab og filosofi. Selvfølgelig gjorde vi os tanker tilbage i 2009 inden vi optog F1 lån. Verdensøkonomien var nedsmeltet i 2007-08 og tilliden til markederne var meget lav. Samtidig prøvede man at dæmme op med det man kunne i alle europæiske banker og uge for uge faldt renterne. Der var ikke nogen umiddelbar udsigt til bedre tiden, næsten tværtimod og krigen rasede i Irak, hvilket ikke hjalp på oliepriserne. Det var også i januar 2009 at Rusland skruede ned for gassen til ukraine/europa. Så benzinpriserne var høje og vi ville tættere på vores arbejde (cykelafstand). Vores lomme-analyse fortalte os at vi godt kunne optage et F1 lån i mange år fremover, og det har vist sig at holde meget godt. Vi havde en fornemmelse af at priserne ville falde på boliger et stykke tid endnu, men vi ville gerne tilbage til København og urbaniserings-faktoren regnede vi med ville holde prisniveauet i de store byer, hvilket ikke var helt forkert. Prisen er i dag højere end dengang.

    Vi regner med at holde fast i en F1 rente i lang tid endnu. Selvom flere siger at renten vil stige tror vi ikke på det. Udsigten til en langvarig konflikt i Ukraine og en kold (dyr) vinter i Europa uden russisk gas er ikke godt for europæisk økonomi. Rusland har lige landet en kæmpe aftale om gas med Kina og kan afsætte alt gas de vil i de næste 30 år den vej. Ligesom den euroasiatiske union også er en realitet og at rusland får tættere forbindelse til Indien og thailand’ske lande. Det er ikke Rusland som har problemer, men Europa. Samtidig er tilliden til USA borte med Snowden i det meste af verden. Elefanten i glasbutikken redder ikke Irak, Syrien, Libanon og Jordan fra ragnarok og en potentiel storkrig lurer forude, hvor ingen ved hvad der vil ske. Erfaringerne fra Irak og Afghanistan hjælper ikke just på good-will fra mellemøsten. Måske kan USA redde sig selv med skifergas i fremtiden, men snart er der valgkamp derovre og lige nu har de ikke lyst eller råd til at sende amerikanske/NATO soldater til mellemøsten og slet ikke til Ukraine. Spanien har det heller ikke for godt og EU har svært med at enes om noget som helst der er godt for Tyskland og Spanien samtidig – Euroen er ikke nogen tryllestav til succes. Så vi holder fast i F1 lån forløbig ;-)"

    Du skriver du ikke har forstand på økonomi, jeg tror ikke en økonom kunne havde skrevet det meget bedre end du.

    Kontakt jeres nuværende pengeinstitut, når du mener at I er rådgivet forkert, da I så uden tvivl har krav på skadeserstatning. Du skrev nemlig, at de har oplyst overfor jer, at det ikke kunne betale sig ikke at afdrage på kreditforeningslånet og betale ekstra af på banklånet i stedet.

    Det er jo mange penge, der kan være tale om, så vidt jeg kan bedømme.

    Hvornår er jeres forbrugslån egentlig optaget og hvad var formålet?

    Kunne du evt. oplyse hvilket bank, der har rådgivet så indlysende forkert?

    #207790
    HalliHalloForfatter

    Nu hører vi nok desværre aldrig mere fra “Amagerpigen", men kunne det ikke være interessant at følge sådan en sag for at finde ud af om banken har handlet ansvarspådragende, idet den tilsyneladende, direkte adspurgt, har handlet forkert til egen fordel.

    #207854
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Vedr vores forbrugslån. Ja, der er ingen gode undskyldninger. Vi bruger for mange penge. Vi kan lide at hygge os – ikke shoppe – men har dyr hobby 😉
    Ja, vi synes vi har fået dårlig rådgivning, men det er svært at bevise hvad der er blevet sagt over en kop kaffe, så derfor vil de kunne bøje af på det hele. Bevisbyrden er vores, og vi tror ikke vi vil komme så langt med det.

    Vi vil gerne forbruge minde, men stadig synes vi at vores bank har givet forkert vejledning og vi overvejer at skifte. Men som jeg har skrevet andre steder, så vil vi ikke afgive en masse personlige oplysninger til en bank for at få et tilbud – Dette er et princip (Filosoffen!).

    Spm.:
    Kender I nogle ølonomiske rådgivere, der rådgiver privatpersoner? Og hvad koster de? Og er de pengene værd??
    At købe penge er vel ikke anderledes end at købe mælk – hvis man vil have en billig så går man i netto og ikke i irma – og nogle er af princip til økologi mens andre er ligeglade.

    Mine overvejelser er: En uafhængig rådgiver er ikke bundet af forretningsplanen hos en bestemt bank og skal ikke tilfredstille sin chep i afdelingen om et større afkast på kunden.

    Hvilken rådgiver skal man gå efter og hvad er forskellen?

    #207962
    kejrForfatter

    Hej Amagerpigen,

    Jamen min egen erfaring siger mig, hvorfor bruge penge på en rådgiver, når man faktisk selv kan være sin egen bedste?

    Hvorfor siger han nu det??

    Jo jeg har selv siddet utroligt hårdt efter jeg har købt andelsbolig. Sad i 4 års tid alene blev fyret 3 mdr efter jeg købte min andel. Havde så en god ven, der hjalp med at lave et budget og pludselig gik der en sport i det for mig at begynde at spare på mine penge.

    Det kan en rådgiver jo ikke gøre for dig, så for mig at se handler det vel mere om prioritering fra jeres side, hvad man er villig til at ofre. Det er dyrt med forbrugslån. Nu har jeg så fundet mig en skøn kæreste og vi har så valgt at prioritere at betale vores forbrugslån ud først. Vi har i mellem tiden også fået lagt vores lån sammen også. Nu er det også sådan vi ikke har nogle dyre vaner så pengene for vores vedkommende tikker bare ind på kontoen.

    Men vil gerne hjælpe hvis det er du må bare sige til.

    #207970
    thsvForfatter

    Penge til en rådgiver er penge udaf vinduet i mine øjne.

    Nej, du kan ikke sammenligne finansiering/penge med at købe mælk og fødevarer…

    Men bed da banken om en ny vurdering af jeres lejlighed med ideen at lægge jeres lån om, så boligen er belånt med 80% og I kan minimere jeres bankgæld og forbrugslån.
    Efter 5 år er jeres bolig uden tvivl steget pænt i værdi, da det ligger i et område som er steget i værdi siden bunden i 2009.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.