bankkonto og hvidvaskningsloven

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94316
    AnonymForfatter

    I 2013 oprettede jeg en konto hos en dansk bank. Kontoen kom dog aldrig i brug og blev lukket efter 14 dage, og i den periode stod der aldrig så meget som en krone på kontoen. Jeg opdager et år senere, at banken ikke havde slettet mine personlige oplysninger fordi (ifølge banken), at hvidvaskningsloven kræver at de bibeholde mine personlige oplysninger i 5 år efter kontoen blev lukket. Jeg kan bare virkelig ikke forstå, at når kontoen aldrig var i brug og der aldrig noget indestående på kontoen, at den så er omfattet af hvidvaskningsloven?

    #207594
    morsdrengForfatter

    Der har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvidvaskningsloven. Du kan ikke forvente, at en bank sletter alle oplysninger om kunder og deres konto, samme dag som kundeforholdet eller kontoen udgår.

    Allerede inden hvidvaskningsloven blev “opfundet" var banker forpligtet til at opbevare oplys-ninger om kunder og konti, bl.a. for at opfylde bogføringsloven og forældelsesreglerne og det ændrer det forhold, at der ikke har været bevægelser på din konto ikke på.

    Så du må affinde dig med situationen.

    #207606
    AnonymForfatter

    Bankens juridiske ansvarlige påstår, at de det er på grund af netop Hvidvasksloven. Og siger i en mail til mig at banken har tænkt sig at beholde mit cpr nummer og personlige oplysninger fra til 2018. På trods kontoen aldrig blev anvendt. Det er det jeg synes er mærkeligt.

    #207608
    BangeeForfatter

    Forstår ikke helt hvad problemet i at de har de oplysninger er må jeg indrømme ?

    #207610
    morsdrengForfatter

    Det er efter alt at dømme tale om 2 forskellige ting. Iflg. vejledningen til hvidvaskningsloven skal pengeinstituttet opbevare dokumentationen for kontohavers identitet i mindste 5 år efter at kontoforholdet er ophørt.

    Men det spørgeren er utilfreds med er så vidt jeg kan forstå, at banken fortsat har hende registreret med cpr. nummer selv om kontoforholdet er ophørt og kontoen aldrig er blevet benyttet. Det har efter min mening INTET med hvidvaskningsloven at gøre (der handler om dokumentation og bevis for kontohavers identitet) men skyldes bogføringsloven, hvorefter bogføringsmateriale skal opbevares i 5 år, og forældelsesreglerne, hvorefter kundens krav på et indeståede i banken først forældes efter 20 år. Af indlysende grunde, skal banken naturligvis også opbevare oplysningerne om kontohaver i samme periode.

    Men jeg kan som ovenstående svarer ikke se, hvad problemet er. Affind dig med situationen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.