bankkonto i Sverige

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94297
    AnonymForfatter

    Hej.
    Vil gerne høre om der er andre end mig der har haft problemer med at oprette en bankkonto i Sverige.. ?

    Jeg forsøgte at oprette en konto i swedbank, Helsingborg, men blev afvist, da de kun ville godkende det svenske id-kort som legitimation. Jeg har både dansk og svensk personnummer, bor i Sverige, men arbejder i Danmark. Jeg havde mit danske pas med, og et familiebevis fra skatteverket.
    Det er åbenbart sådan i Sverige idag, at hvis du ikke har deres idkort, kan du ikke foretage dig noget som helst…. Du kan ikke købe telefon, tv, internet osv osv, men jeg kunne da sagtens købe en bil….. Hmmm…
    Jeg har fået tilsagn om at det ikke er lovligt at nægte nogen at oprette en konto, men så siger swedbank bare at ok, så får du en konto, men du kan ikke bruge den til noget… der er ikke nogen funktioner tilknyttet…. altså ret ligegyldigt.
    Jeg overvejer at føre sagen videre gennem systemet, gerne hele vejen til en eudomstol. Jeg mener der er to forhold der er i strid med loven.
    1: At nægte en borger at oprette en konto.
    2: At kræve legitimation ved svensk id-kort, når personen kan fremvise nationalt pas.

    Vil gerne fremføre sagen som en principiel sag, hvor alle der kunne være berørt af samme problem fører sagen sammen, derfor hører jeg gerne fra andre der har været i samme situation. Ved der er andre, fordi har allerede talt med en del i det svenske system, og de nikker genkendende til problemet.

    Mvh.
    Halvsvenskeren

    #207284
    HalliHalloForfatter

    Hvordan får alle andre danskere og pendlere bosat i Sverige en konto hinsidan?

    Generelt: Normalt kan alle jo få en konto i deres nye hjemland, forudsat at de medbringer de rigtige papirer, som f.eks. attest fra folkeregister og en ansættelseskontrakt.

    Kan du så heller ikke oprette en internetbankkonto derovre?

    Måske du er afvist fordi forretningsomfanget er for lille eller hvad ved jeg, men hvorfor går du ind fra gaden og forsøger at oprette en konto. Jeg ville da skrive til en ny bank og forespørge hvad de kræver af dokumentation.

    Eller så ville skynde mig at oprette en konto i f.eks. Danske Bank, Nordea, Handelsbanken eller Swedbank, der alle også operer i Sverige. Og de har vel alle såkaldte pendlerekonti eller brokonti eller hvad de nu hedder.

    Dit udsagn om at de, hvis man klager, godt vil oprette en konto, men at man så bare ikke kan bruge den lyder jo helt vanvittigt, så det tror jeg nu ikke helt på.

    #207292
    AnonymForfatter

    Det er heller ikke uden problemer alle andre danskere bosat i Sverige får en konto…. Netop derfor jeg forsøger at finde ud af hvor stort omfanget er.

    Jeg skriver jo netop at jeg havde attest ( familiebevis) med fra skatteverket, samt dansk pas, som fungerer udmærket som legitimation alle andre steder i verden.

    Det bliver jo lidt svært at dokumentere at de, efter klage, godt ville oprette en konto, men at man ikke ville kunne bruge den til noget, da de ikke ville give mig noget på skrift, men henholdte sig til interne regler. Men det er nu sandt nok.
    Jeg beder dig forstå at det her er principielt for mig. Jeg vil bare ikke finde mig i at Sverige, tilsidesætter et internationalt godkendt legitimationsdokument ( pas ), og bare indfører deres eget ID-kort. I virkeligheden er det, som jeg har forstået det, bankerne selv der har indført det.

    De har på intet tidspunkt spurgt ind til omfanget af mit forretningsområde….. Det handler ene og alene om min, og alle andres ret til at oprette en konto i et hvilket som helst land, UDEN deres egne legitimationspapirer….

    #207304
    HalliHalloForfatter

    Mine gode ven, jeg beder dig forstå, at når man bor i udlandet er man nødt
    til at indordne sig under under de nye forhold, der gælder for landets
    egne borgere.

    Når Sverige har den regel, at man ikke kan oprette en konto
    uden et ID-Kort, kan jeg ikke forstå at du kan være i tvivl, men må blot
    konstatere, at du er for nærig til at erhverve dig dette kort, der jo fås nede
    i skatteverket formedelst ca. 500 sv. kr. Kravet kan vist omgås, hvis man har en
    konto i en dansk bank, der også opererer i Sverige.

    Jeg vil betragte dig som lidt af en kværulant og du kan da godt klage til gud og
    hvermand, herunder til EU, Amesty International eller til Menneskeretskommissionen
    i Strasbourg, men jeg mene at din klage vil blive afvist som ubegrundet, jfr. ovennævnte begrundelse.

    PS: Læste forleden at man end ikke kan få udleveret en tilsendt pakke,
    hvis ikke man har det omtalte ID-Kort eller et svensk førerbevis. Et dansk
    kørekort eller et dansk pas gælder ikke i Sverige som dokumentation i
    denne forbindelse.

    #207316
    testForfatter

    Der lader til at du kan få idekort, det dokumtere jo så at du bord i Sverige

    http://www.oresunddirekt.dk/samfund/pas-statsborgerskab/id-kort

    Hvis de har et forum var det måske stedet

    #207338
    HalliHalloForfatter

    Hej halvsvensker: Hvis du vælger at forfølge din sag videre i systemerne, vil du så ikke være
    så venlig at underrette os herinde, da det sikkert vil interesse test og andre og ikke mindst mig.

    Må jeg stille et tillægsspørgsmål:

    Hvordan er det med “PAL-skat" i Sverige? Jeg går du fra at du er fritaget i Danmark, men slipper man helt for sådan en skat eller noget tilsvarende i Sverige?

    Tak for svar på forhånd!

    #207388
    HalliHalloForfatter

    Hvad er der sket med dig trådstarter? Hvorfor følger du ikke dit indlæg op? Det ville da være almindelig høflighed.

    Måske andre kan svare på om der er skat på pensionsopsparing i Sverige, det som i DK kaldes PAL-skat?

    Tak for svar.

    #207400
    AnonymForfatter

    Har endnu ikke nogen erfaring med pensionsopsparing i Sverige…. Er ved at starte virksomhed herovre, så har desværre ikke så meget tid til at sidde og svare på diverse tråde, men vil meget gerne vende tilbage når der sker noget i sagen om konto.

    Kan sige at jeg har bestilt svensk idkort på skatteverket, men har kontaktet en anden bank, som ikke havde problemer med at oprette konto til mig, kun med mit pas som legitimation.
    Det kan godt være du HalliHallo, synes jeg er en kværulant, men mener nu bare alle skulle reagere når der sker uretfærdigheder i samfundet…. Hvori ligger rimeligheden i at jeg som tilflytter til Sverige, skal tvinges til at oprette et idkort, som ingen andre lande har ? Især når jeg i forvejen er dækket fint af pas og kørekort.. ? Ser det bare som en slags ekstra skat.

    Har fået svar fra ombudsmanden herovre, og har, som forventet, fået ret i at de ikke må nægte noget at oprette konto. Swedbank er oven i købet blevet advaret før. Nu venter jeg svar fra swedbanks egen hovedafdeling.

    #207692
    HalliHalloForfatter

    Er der fortsat ingen der ved om svenskerne opkræver skat på pensionsopsparing? Det skulle da være mærkeligt at der ikke bare er èn, der har viden på området, og med så mange danskere bosiddende i Malmø og Helsingborg og i omegnskommunerne.

    Til halvsvenskeren: Hvor langt er du nået i din klagesag? Kan forstå at du har fået svar fra ombudsmanden, men hvad skal der ske mere nu?

    I øvrigt kan ikke forstå at du ikke ved noget om “PAL-skat" i Sverige, når du bor der og givetvis har pensionsordninger i Danmark fra tidligere jobs m.v.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.