Kan min bank se hvis jeg opretter en konto i COOP bank?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 36 i alt)
  • Indlæg
  • #208684
    PD 99Forfatter

    Hvad nu hvis Coop ved et uheld eller som standard

    1) gør den nye Coop-konto til Nem-konto
    2) “trækker" Betalingsservice-aftaler via Nets fra den gamle bank over til den nye konto

    fordi Coop “tror" at kunden ønsker det (selv om kunden ikke beder Coop om det)

    Så opdager den gamle bank det vel?

    (Trådstarters helt lovlige motiv kunne være at beholde en helkundestatus i en eksisterende bank, og alligevel benytte Coops bedre vilkår på enkelte produkter. Dette motiv er IKKE ulovligt, men kan selvfølgelig have nogle konsekvenser i forhold til aftalen med den oprindelige bank. Men se bort fra det – det spørger trådstarter jo IKKE om)

    #208870
    PD 99Forfatter

    Nogen bud på mit punkt 1 og 2 lige ovenfor?

    #208878
    morsdrengForfatter

    Svaret på tråd-starters spørgsmål er fortsat, at hans nuværende PI IKKE kan se at han opretter en konto hos COOP-bank.

    Svaret på PD99 spørgsmål er:
    at en Nemkonto kan kun ændres af kontohaver selv via http://www.nemkonto.dk eller af et pengeinstitut. Iflg. kendelser fra PI-ankenævnet må et PI IKKE tilmelde en konto som nemkonto uden klar aftale med kunden.
    at det samme naturligvis gælder for overførsel af BS-aftaler fra en bank til en anden. Dette forudsætter endvidere, at Coop-bank er vidende om, hos hvilket PI og på hvilken konto den nye kundes BS-aftaler er tilmeldt. Og hvor skulle man vide det fra, når tråd-starters betænkelighed vedrører om hans nuværende PI kan få kendskab til hans oprettelse af konto hos COOP?
    at spørgers nuværende PI kan se at nemkontoen er flyttet. Om man også kan se til hvilket PI, kan kun en ansat i et PI oplyse os om.
    at PD99´s spørgsmål derfor er ren teori og næppe vil opstå i den praktiske verden.

    #208908
    PD 99Forfatter

    Tak. Det vil sige:

    – BS-aftaler kan ikke flyttes i praksis, i den beskrevne situation. Fint.

    – Nem-konto KAN flyttes af Coop. Her ligger der en risiko. At der foreligger en PI-ankenævns-kendelse viser vel at det faktisk er sket i praksis. At noget ikke MÅ ske, er ikke det samme som at det ikke KAN ske. I virkelighedens verden findes der jo “fejl" – det kan IKKE afvises som ren teori. Der findes også masser af love og domme mod vold, tyveri osv. – alligevel sker den slags stadig.

    #208968
    morsdrengForfatter

    PD99 – Jorden kan også gå under i morgen. Der er ingen grund til at overdramatisere.

    Hvorfor skulle en bank, som kunden retter henvendelse til for at få oprettet en konto et andet sted end hos sin hovedbankforbindelse, på eget initiativ og uden aftale med kunden tilmelde denne konto som kundens NemKonto? Mennesker kan fejle og intet er fuldstændig udelukket, men sandsynligt er det ikke.

    Og i øvrigt drejer sagerne fra PI-ankenævnet sig om PI, der har opdaget, at deres kunde har flyttet sin NemKonto, og derefter ændrer denne tilbage til dem selv igen, UDEN aftale med kunden og alene for at sikre sig, at kundens indtægt fortsat indgår hos det pågældende PI – og det er noget helt andet.

    #208992
    HalliHalloForfatter

    Tommy: Hvorfor må Nordea ikke vide at du har oprettet en ekstra konto i Coop Bank?

    Nordea kræver mig bekendt ikke, at man har samtlige konti hos dem, hvis man f.eks. er fordelskunde eller er der noget jeg har misforstået?

    #209002
    PD 99Forfatter

    @morsdreng:

    “Hvorfor skulle en bank, som kunden retter henvendelse til for at få oprettet en konto et andet sted end hos sin hovedbankforbindelse, på eget initiativ og uden aftale med kunden tilmelde denne konto som kundens NemKonto?"

    Mit bud: Fordi Coop markedsfører Coop-kontoen som en konto til den daglige økonomi, og Coop’s kunder derfor i langt de fleste tilfælde må antages at ville have den som NemKonto. Derfor kunne Coops procedurer meget vel være indrettet sådan at NemKonto-tilknytning var et standardvalg, dvs. at manglende Nemkonto-tilknytning krævede en ekstra indsats fra en medarbejder.

    Jeg har dog ikke været gennem et “tilmeldingsforløb" hos Coop og ved ikke om kunden heri rent faktisk bliver bedt om aktivt at tage stilling til Nemkonto-tilknytning eller ej. Men det ved du måske? Eller gætter du bare?

    Det er fint nok hvis du er ligeglad med risikoen, men du må leve med at andre kan have en holdning, der er anderledes en din.

    #209008
    thsvForfatter

    PD 99, dine oplysninger er forkerte, der er absolut ikke noget krav om at kontoen skal være Nemkonto eller krav om lønindgang når man opretter en Coopkonto med kredit.
    Næh, jeg tror at Coop opfatter deres konto som en konto til dagligdags indkøb og at man klarer sin løn og faste udgifter på en anden konto, som så er Nemkonto.

    #209044
    morsdrengForfatter

    PD99 tag og læs reglerne for NemKonto, de fremgår af NemKonto´s internetside, af Lov om offentlige betalinger, bekendtgørelsen om NemKonto samt af diverse PI´s hjemmesider. Heraf fremgår bl.a.

    at kunden skal underskrive en blanket, hvis han ønsker en bankkonto tilmeldt som sin NemKonto
    at et Pi kun kan se hvilke konti hos dem der er tilmeldt som NemKonto
    at et PI IKKE kan se konti hos andre PI – medmindre kunden selv oplyser dem herom eller indleverer sine skatteoplysninger – dette gælder naturligvis også for NemKonti.

    Så hvorfor skulle Coop Bank, blot fordi en kunde opretter en konto hos dem, uden aftale med kunden tilmelde denne som kundens NemKonto? Det vil være i strid med både lovgivningen, bankens egne regler og PI-ankenævnets praksis på området. Selv hvis kontoen blev tilmeldt som NemKonto, vil kundens hovedbankforbindelse Nordea kun kunne se, at NemKontoen ikke længere er hos dem og intet andet.

    Hvis du fortsat mener, at din tese er noget der vil kunne ske i den virkelige verden, er dette mere udtryk for en tro end for en aktuel viden eller holdning, og som bekendt, kan trosspørgsmål ikke diskuteres på et objektivt grundlag.

    #209064
    PD 99Forfatter

    @thsv
    Jeg har aldrig påstået at Coop stiller som “krav" at Coop-kontoen er Nemkonto. Du overfortolker hvad jeg faktisk skriver.


    @morsdreng

    Du har fortsat ikke indset at regler ikke forhindrer at det kan ske. Der er mange ting, der ikke er tilladt, men som alligevel sker. At regler og love gør at noget kan rettes eller evt. straffes efterfølgende, er ikke tilstrækkeligt. Spørgsmålet er ikke hvad reglerne er, men hvordan Coops procedurer er indrettet – og det har ingen endnu kunne oplyse.

    #209066
    morsdrengForfatter

    PD99 – du har fortsat ikke indset, at der er meget usandsynligt, at en situation som den du skitserer kan eller vil opstå i virkelighedens verden. Der er mange andre måder hvorved Nordea i teorien kan få kendskab til en kundes oprettelse af konto i Coop Bank. Coop kan f.eks. fortælle dem det, de 2 bankrådgivere kan kende hinanden eller er måske endda samboende – men er det sandsynligt og realistisk? Nej det er det IKKE!

    Hvad betydning har kendskabet til Coops eventuelle procedurer og indretningen af samme? Procedurer er også regler, der iflg. dig ikke forhindrer at Nordea kan få kendskab til kontooprettelsen.

    Når du fortsat fremturer med din teori på trods af, at diverse regler udelukker at det kan ske og en mangelfuld argumentation fra din side, er det netop udtryk for en tro, det kan man som bekendt ikke diskutere.

    #209068
    PD 99Forfatter

    @morsdreng

    Haha – mangelfuld argumentation – den var sjov. Vi tager lige et citat fra dig, der siger alt:

    “regler udelukker at det kan ske"

    #209070
    morsdrengForfatter

    PD99 – Det er ynkeligt, at det er nødvendigt for dig at komme med falske citater for at klare dig i en debat.

    Jeg har flere gange fremført, at din teori om at Coop, på eget initiativ og i strid med reglerne, kan finde på at tilmelde en konto som NemKonto, IKKE er særlig sandsynlig i den virkelige verden. Dette er der ingen grund til at skrive, hvis jeg mente, at regler i sig selv kan forhindre eller udelukke noget som helst. Mit argument er usandsynlighed og ikke umulighed.

    Din argumentation falder fuldstændig sammen, når du efterspørgsel kendskab til indretningen af Coop´s procedurer. Procedurer er også regler, og forhindrer eller udelukker derfor i sig selv intet som helst.

    Jeg ser ingen grund til at forsætte debatten.

    #209074
    PD 99Forfatter

    At der ikke er “falske citater" kan enhver jo se. At du kommer med den slags beskyldninger viser blot dit trolleri. Fint nok hvis du bare er en 1.års jurastuderende der tror at regler er det eneste interessante. God fornøjelse med det fremover.

    #209098
    thsvForfatter

    Citat PD99:
    “Derfor kunne Coops procedurer meget vel være indrettet sådan at NemKonto-tilknytning var et standardvalg, dvs. at manglende Nemkonto-tilknytning krævede en ekstra indsats fra en medarbejder."

    Hvordan kan du udtale dig om dette uden at have en konto i Coop bank???

    Derefter overfortolker du selv andre debattørers irettesættelse af din fejlagtige udlægning!!!

    Trollen i denne tråd er klart dig, PD99!!!

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 36 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.