Kan min bank se hvis jeg opretter en konto i COOP bank?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94287
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at oprette en konto ved COOP bank som jeg ikke er interesseret i min nuværende bank (Nordea) kan se.

    Kan min nuværende bank på nogen måde se at jeg opretter eller har konti i andre pengeinstitutter?

    #207174
    MichaelForfatter

    Hvorfor? Det er ikke ulovligt at have konti i flere banker

    #207176
    thsvForfatter

    Nej, Nordea kan ikke se din konto i en anden bank.
    De kan dog se, hvem du overfører penge til.

    Har els en kombination af Nordea og Coop Bank, så jeg bruger Coop bank til alle de daglige indkøb og min konto i Nordea som en budgetkonto. Jeg overfører mit rådighedsbeløb hver måned til Coop Bank, og så er det jo let at se om man bruger for mange penge.

    #207198
    PrasmusForfatter

    Jeg har også benyttet mig af Nordea sideløbende med andre banker, først Alm. Brand Bank, så BRF-Bank og nu FIH-Bank (og Coop men kun med deres mastercard), og det har på ingen måde givet problemer – men jeg har heller ikke på nogen måde forsøgt at skjule det for Nordea, faktisk tværtimod. Ved den årlige gennemgang af økonomien med Nordeas bankrådgiver har vi altid haft det oppe at vende om de kunne matche de tilbud som jeg benyttede mig af i de andre banker. I en årrække havde jeg endda min betalings service samt visa/dankort i en anden bank.

    #208504
    AnonymForfatter

    Ja de kan hvis du opretter en konto med kredit eller et MasterCard(da MasterCard er med kredit)

    #208506
    morsdrengForfatter

    Bagger, oplyst mig venligst om hvilket regelsæt der giver et PI ret til at oplyse andre PI om en privat kundes konto med kredit eller tilknyttet MasterCard.

    Udgangspunktet er tavshedspligt, der for privatkunder er skærpet i forhold til erhvervskunder.

    #208508
    MichaelForfatter

    Bagger vrøvler naturligvis. Noget helt andet er, at man kan oprette alle de konti man har lyst til. Det bliver man ikke straffet for på nogen måde.

    Medmindre spørgsmålet har en baggrund der ikke oplyses som fx. at trådstarter har nogle misligholdte lån og vil holde pengene væk fra Nordeas hænder. Det er jo temmelig sikkert noget i den stil vi er ude i. Ellers var der ingen grund til at spørge.

    #208510
    AnonymForfatter

    Coop Bank kan se om du har gæld til kreditbanker som Ikano. Men mindre du skal ind og låne penge hos din bank og du har gæld til Coop, så nej kan de ikke se det.

    #208520
    morsdrengForfatter

    AlphaMale – der er IKKE korrekt at Coop Bank kan se deres kunders evt. gæld til ydere af kviklån som f.eks. Ikano Bank, eller til almindelige banker for den sags skyld.

    Alle banker – også ydere af kviklån som Ikano Bank – har tavshedspligt, der som udgangspunkt kun kan brydes med kundens udtrykkelige og skriftlige samtykke. Og alene derfor, kan en bank IKKE oplyse andre banker om mellemværendet med sine kunder.

    Flere ydere af kviklån har dog stiftet et godkendt register der hedder Kreditstatus som admini streres af Experian (RKI). Men det er KUN deltagerne i kreditstatus der kan søge i registeret og KUN i forbindelse med en aktuel låneanmodning og KUN med lånsøgers skriftlige tilladelse.

    Alene fordi Coop Bank IKKE er deltager hos Kreditstatus, kan Coop ikke se om deres kunde har kvik lån hos Ikano eller andre deltagere i Kreditstatus og i øvrigt ville dette forudsætte, at kunden ansøgte om et lån hos Coop og at denne i ansøgningen gav sin tilladelse til at der kunne ske forespørgsel hos Kreditstatus.

    Hvis man ansøger om et lån, vil et PI ofte bede om lånsøgers skatteoplysninger, og heraf fremgår samtlige konti og gæld som den pågældende har hos andre PI eller kreditselskaber. Men i så fald har man selv oplyst denne – og det er jo en helt anden sag.

    #208524
    AnonymForfatter

    Så med andre ord kreditstatus.dk er en bøjning af tavshedspligten?

    #208528
    morsdrengForfatter

    Iflg. lov om finansiel virksomhed må et pengeinstitut ikke uberettiget videregive fortrolige oplysninger.

    Kreditstatus er et register der er godkendt af Datatilsynet og som fungerer ved at låntager/kunden giver sin tilladelse til at der må ske forespørgsel ang. ham eller hende i Kreditstatus. Dermed er det IKKE tale om en uberettiget videregivelse af fortrolige oplysninger, og derfor kan man ikke kalde det eb bøjning af tavshedspligten.

    #208538
    testForfatter

    er der ikke opstået lidt forviring her?

    det der spørgs om er ikke en konto med kreidt eller et lån. Så der er svaret et klart nej.

    til spørgsmålet om de kan se en gæld eller en kredit kan man sige nej ikke umidelbart, men ingen udlånsvirksomeheder vil så vidt jeg ved oprette ny gæld eller kredit uden at betinge sig at du samtygger i at de må indhente oplysninger på dig eller og at du selv aflevere dem.

    på årsopgørelse kan man se gæld der er rapoteret ind og den har bankerne da altid forlangt at få fra mig i forbindelse med oprettelse eller ændriger på min gæld.

    #208540
    morsdrengForfatter

    Forvirring? Det fremgår klart af ovenstående indlæg, at banker har tavshedspligt og derfor ikke uden kundens skriftlige samtykke kan videregive oplysninger om denne. Dette gælder naturligvis også for oplysninger om indlånskonti. Eneste undtagelse er bankernes afgivelse af soliditetsoplys ninger, hvor der på private kunder kun kan forespørges om den pågældendes værdi som kautionist.

    Når der drøftes om en bank kan se gæld til andre banker, skyldes dette alene, at der fejlagtigt er blevet fremfør, at en bank kan se udlån i andre PI og Mastercard med kredit og at Coop Bank kan se
    gæld til ydere af kviklån som f.eks. Ikano Bank. Hvilket naturligvis ikke er korrekt.

    For en god ordens skyld kan jeg oplyse, at det IKKE er almindelig praksis, at et PI men sin kundes samtykke indhenter oplysninger om denne i andre PI. Eneste undtagelse er Kreditstatus, hvor långiver indhenter lånsøgers tilladelse til at forespørge om denne i registeret. Her kan man kun kan se gæld til de 9 långivere der er tilsluttet Kreditstatus, og endda uden oplysning om navnet på den eller de konkrete långivere.

    Hvad banken kan se, at de papirer som kunden selv indleverer er en helt anden sag.

    #208542
    testForfatter

    morsdreng jeg formoder vi er ening om at en bank eller anden kredit giver vil forlange både oplysninger og dokumentation for øvrige gæld før et nyt lån?

    Vi er ikke uening om det du skriver men når jeg kikker tråden igennem virker det som der er opstået bemeldt forviring. Ta det bare personligt 🙂

    #208566
    AnonymForfatter

    Svaret på spørgsmål er, at din bank ikke vil kunne se, hvis du opretter konti i andre banker. Men, hvis du vælger at flytte din nemkonto til en anden bank, vil din nuværende bank kunne se det.

    Banker får ikke besked fra hinanden om, hvorvidt de opretter nye lån til dig. Men typisk vil banken kunne se, hvis du har kviklån, da afdrag ofte betales via betalingsservice.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.