bolig laan for uded landsdansker

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94260
    AnonymForfatter

    Hi,

    Har boet i udlandet i 20 aar, ikke dansk statsborger mere men har familie i Danmark, og vil kobe ejendom. Vill gerne laane nogle af pengene da renter er urolig lave i Danmark i forhold til Australian.

    Hvilke banker vil laane til ejendom der skal udlejes (til familie)

    tak.

    #206772
    MichaelForfatter

    Hvorfor kan din familie ikke selv købe deres egen bolig når de nu bor her i DK?

    Regn med at få nej alle steder når du ikke bor i landet.

    #206774
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    En grund er at jeg har pengene, de ikke! Men iden var at laane til lave renter, bare saa huslejen daekker udgifterne og renter. Ville ogsaa hellere lane lidt da mine penge er bedre brugt paa ejendomme i USA.

    forhaabenligt har nogle her haft held med at laane some udlandinge.

    #206776
    morsdrengForfatter

    Din bopæl er IKKE afgørende for om du kan låne i DK eller ikke. Ingen kan svare på hvilke banker der vil låne dig penge, for dette beror på en individuel kreditvurdering i det enkelte institut.

    Hvis du vil låne penge i DK UDEN nogen form for sikkerhed og har din bopæl og dine aktiver i Australien, vil du sandsynligvis få et afslag, da det vil være vanskeligt for en dansk bank at inddrive sit tilgodehavende i Australien, hvis du af en eller anden grund ikke betaler. Så du skal regne med, at et dansk pengeinstitut vil kræve sikkerhed i det hus du køber i DK, og at du næppe kan få købet finansieret 100%. Du skal derfor selv skyde penge i foretagendet.

    Jeg går ud fra, at du HAR undersøgt reglerne for udlændiges erhvervelse af ejendomme i Danmark? Hvis du har boet i DK i mere end 5 år, kan du sandsynligvis købe UDEN at skulle have tilladelse fra Justitsministeren.

    #206782
    testForfatter

    Ved bopælspligten er den en lidt bede gennemgang her

    http://boligassistancen.dk/jura/udlandsdanskeres-boligkob/

    #206786
    testForfatter

    Og her, bopælskrav er nok i øvrigt mere korrekt .

    http://boligejer.dk/at-koebe-bolig-i-danmark

    #206790
    AnonymForfatter

    Hi test, tak for artiklen. Jeg har undersogt det (flytttede fra Danmark som 22 aarig) saa det var mere muligheden for at lone pengene at de lave renter i Danmark.

    #206836
    AnonymForfatter

    Du er ikke udlandsdansker mere, da du er Australsk Statsborger, der kan tale/skrive dansk.
    På samme vis som Anders Fogh´s søn der er Amerikansk Statsborger

    #206842
    AnonymForfatter

    tak til alle der har svaret. Selv om ingen kunne svare paa sporgsmalet saa takker jeg!

    #206862
    HJLForfatter

    Der er 2 udfordringer for banken

    A. Kreditvurderingen er mere kompliceret fordi du ikke har danke lønsedler osv.
    B. Du kan være svær at “forfølge" hvis du ikke betaler regningen

    A. Må banken jo klare efter bedste evne
    B. Her måler banken på din tilknytning til Danmark og i dit tilfælde er det eneste der tæller op, at du har familie i landet.

    Min umiddelbare tanke er at du vil kunne låne i mange af landets banker og at der vil blive stillet krav om at du selv ligger en udbetaling på 40% pga. A og B

    #206868
    morsdrengForfatter

    Kære downunder, er det ikke lidt naivt at tro, at du her på siden kan få oplyst hvilke banker der vil låne dig penge til køb af et hus der skal udlejes? Det er da soleklart, at det kan ingen vide, heller ikke selv om man er eller har været bankansat. Du kan højst forvente at få oplyst, hvilke momenter banken vil lægge vægt på i sin kreditvurdering – og de oplysninger HAR du fået.

    Men det er stensikkert, at du ikke vil kunne låne HELE købesummen og at man vil forlange at du selv kommer med en væsentlig del af købsprisen, fordi:

    – Banken vil af naturlige grunde næppe foretage en kreditvurdering af dine forhold i Australien, idet man er uden kendskab til australske forhold og hvilken dokumentation der findes vedrørende en persons økonomiske forhold.
    – Banken vil derfor basere sin kreditvurdering og sikkerhed på den ejendom du påtænker at købe i DK, også fordi inddrivelse af tilgodehavendet i Australien – såfremt du ikke skulle betale – er særdeles omkostningskrævende og kompliceret.
    – Da huset er udlejet, er det er ikke så lige til at komme af med lejerne, så sikkerhedsværdien for banken er væsentligt lavere end hvis du selv havde boet i huset, idet du i så fald kunne sættes ud med fogedens hjælp “dagen efter" tvangsauktionen.
    – Banken kan alene tiltræde pantet ved vat sætte huset på tvangsauktion, men buddene på en udlejet ejendom vil være væsentligt lavere end hvis huset havde været beboet af ejeren eller stået tomt, idet en auktionskøber kan risikere at skulle bruge op til 1 år på at “slippe af" med lejeren
    – At banken i forbindelse den mulige inddrivelse af sit tilgodehavende skulle “måle" din tilknyt-ning til Danmark og det forhold, at du har familie i Danmark er en misforståelse. Familie i DK har INGEN betydning for vurderingen af din kreditværdighed.

    I øvrigt er der andre momenter som du bør få undersøgt, nemlig beskatning af og fastsættelse af lejeindtægten samt betaling af ejendomsavancebeskatning, den dag du sælger huset. Du bør derfor få din familie til at anbefale en lokal advokat, der kan hjælpe dig med dette og som sandsynligvis også kan formidle kontakt til et lokalt pengeinstitut.

    Jeg har i 13 år beskæftiget mig med kreditvurdering i et af DK´s største pengeinstitutter, så jeg mener at have baggrund for at fremkomme med ovennævnte.

    #206874
    HalliHalloForfatter

    Mon det er et oprigtigt spørgsmål? Jeg har mine tvivl, men hvis det er så er mit råd:

    Jeg går ud fra at du stadig har en konto i Danmark, ellers skynd dig at få lavet en.

    Det ses at du ikke er nogen fattig mand, idet du har flere ejendomme, hvorfor du sikkert også ejer aktier m.v., da man ikke lægger alle sine æg i en kurv.

    Få oprettet et depot i DK, hvis du ikke allerede har et, og du kan lægge aktiverne til sikkerhed og du kan låne mere end du sikkert skal bruge til at finansere dit danske huskøb.

    Morsdreng: Det burde du vel vide med 13 års erfaring fra en af Danmarks største pengeinstitutter, eller tager jeg fejl?

    #206880
    AnonymForfatter

    Hi Morsdreng, der er masse af raad, som er dejligt, alt men svar paa spaargsmalet.

    Forskellige banker har forskellige risk profiles og appetite for at laane penge. jeg forstaar en bank process og ideen var et rimeligt stort depositum – 30/50%.

    Jeg spurgte om nogle har erfaring med at laane some udlandinge (siden jeg aabenbart ikke kan kalde mig selv udenlands dansker!!) og hvis saa med hvilke banker.

    #206890
    HalliHalloForfatter

    Måske du burde stille dine spørgsmål til nogle danske banker.

    Det er jo helt grotesk at tro at nogen kan svare på dine mærkelige spørgsmål her uanset om du ikke kan kalde dig udenlandsdansker eller ej. Det begreb har jo ikke en skid med sagen at gøre.

    Du skriver: Mine penge er bedre brugt på ejensomme i USA, så betal dog kontant i Danmark nøjes med kreditforeningslånet, som du sikkert sagtens kan få, op til 60%.
    "
    Dit indlæg ses kun at være en teoretisk diskussion, men “morsdreng" kan sikkert godt føje noget til dit nye indlæg, som vil alle ved i forvejen.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.