Kapitalpension

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87479
    AnonymForfatter

    Jeg har et rimeligt stort beløb investeringsbeviser i kapitalpension, som jeg nu tænker atat få indløst og anbragt i rede penge, da jeg er over 60.
    Jeg har fået at vide, at man ikke kan oprette en pensionskonto i en anden bank, der giver større rente, når man er fyldt 60 år.
    Kan det være rigtigt?

    Nysgerrig

    #109326
    AnonymForfatter

    Der er næppe problemer med at sælge papirene og konvertere dem til kontanter på en konto. Det du spørger om er om du kan flytte ordningen til en anden bank efter at du er fyldt 60.

    Pensionsbeskatningsloven (LBK nr 1120 af 10/11/2006) siger i §10: “Policen skal være oprettet inden forsikredes fyldte 60. år. Policen kan dog oprettes efter forsikredes fyldte 60. år, hvis forsikrede på oprettelsestidspunktet er ejer af en anden kapitalforsikring i pensionsøjemed eller kontohaver i en opsparing i pensionsøjemed og afgiftspligt eller indkomstskattepligt for den pågældende forsikring eller konto ikke er indtrådt.", altså at du kan oprette en ny ordning når du i forvejen har een. Men det er et krav at udbetaling ikke er påbegyndt (i det øjeblik udbetalingen påbegyndes, så er det ikke længere en kapitalpension).

    Jeg må indrømme at det for mig er ret usikkert om ovenstående viser at du har krav på at få en kapitalension (hvor der ikke er påbegyndt udbetaling) flyttet. Jeg tror det, men er som sagt usikker. Hvad med at finde din ‘fremtidige bank’ og spørge dem?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.