Konvertering af kapitalpension til aldersopsparing – for os pensionister

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Niels Rasmussen (3)Forfatter
    Indlæg
  • #94229
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    Jeg er pensionist og konverterede min kapitalpension til en aldersopsparing i 2013, af følgende tre grunde:

    1) en aldersopsparing er dækket fuldt ud via indskydergarantifonden, og
    2) afkastet af en aldersopsparing modregnes ikke i min folkepension, og
    3) afkastet beskattes trods alt mere fornuftigt end det skulle beskattes hvis det var afkast af ‘frie midler’ ( nå ja, strengt taget er en aldersopsparing jo også frie midler – for os pensionister – idet en aldersopsparing kan hæves når det ønskes efter man er nået pensionsudbetalingsalderen ( pensionsudbetalingsalder kaldtes tidligere for efterlønsalder )).

    For mit vedkommende gælder der følgende:

    Hvis jeg får et afkast på 10.000,- kr. på min aldersopsparing, da skal jeg betale 1.530 kr. i PAL SKAT. Der er derfor 8.470,- kr. til mig til forbrug ( eller som jeg kan lade blive stående på min aldersopsparing ).

    Hvis jeg havde fået 10.000 kr. i afkast fra frie midler, da ville jeg have fået 3. 090,- kr. minder i folkepensionen, idet positiv nettokapitalindkomst medfører modregning i folkepensionen.
    Jeg skulle ( i den kommune som jeg bor i og som medlem af folkekirken ) have betalt 38,62% af (10.000,- kr. – 3.090,- kr. ) = 3.271,- kr. i indkomstskat
    Rest til mig til forbrug ( eller som jeg kan lade blive stående som frie midler ) 10.000,- kr. – 3.090,- kr. -3.271,- kr. = 5.199,- kr. hvilket er noget mindre end 8.470,- kr.

    Såfremt man har andre modregninger eller ændrer sin kapitalpension til en ratepension/livrente,da kan regnestykket se endnu bedre ud. Hermed mener jeg ikke bedre for pensionisten men bedre banken/pensionskassen/pensionsforvalteren og ikke mindst for statskassen – absolut ikke for den der har pensionsopsparingen.

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #206212
    thsvForfatter

    “Jeg skulle ( i den kommune som jeg bor i og som medlem af folkekirken ) have betalt 38,62% af (10.000,- kr. – 3.090,- kr. ) = 3.271,- kr. i indkomstskat"

    Det regnestykke blev vist lidt for svært for dig!
    38,62% af de 6.910 kr er kun 2.669 kr og der bliver kun 4.241 kr til dig selv.

    #206214
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    hej thsv

    TAK for rettelsen.

    Jeg er helt enig med dig. ( Min dårlige begrundelse er, at jeg ikke gad finde min lommeregner frem, men brugte et regneark – her har jeg åbenbart fået fat i nogle forkerte tal. )

    8.470,- kr. til mig betragter jeg som bedre end 4.241,- kr. til.

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #206254
    HalliHalloForfatter

    Når jeg går ind og beregner min folkepension, så vil jeg ikke kunne opnå noget pensionstillæg overhovedet.

    Kan I anbefale mig nogle krumspring, så jeg også kan få nogle af mine skattepenge tilbage, så jeg ikke skal betale en marginalskat på ca.73% som pensionist?

    Der er endda nogen der kan få 1/2-tvlicens, hvilket jeg går ud fra at du sikkert også får Niels Rasmussen.

    Hvem kan lære mig at gøre det rigtige, så jeg ikke bliver snydt, når jeg skal på pension?

    #206282
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    Hej Hallihallo

    Tak for kommentaren

    Jeg tror dit kendskab til det danske pensionssystem er ret begrænset, hvilket din bemærkning om halv TV-licens til mig afslører.

    Der er ingen af dem der får modregning i pensionstillægget der kan få halv TV-licens, idet det kræver at man har en personlig tillægsprocent på 100%, ( i år betyder det en indtægt på under 19.100 kr. ved siden af folkepensionen ).

    Når du ikke kan få noget pensionstillæg, da undrer det mig, at du kan komme op på en marginalskatteprocent på 73% som pensionist.
    Det må betyde – hvis du er reelt enlig – at du har så stor en indtægt, at du må formodes at skulle betale topskat bl.a. som følge af en ret stor arbejdsindtægt ( mellem 295.900,- kr. og 528.000,- kr. ) ved siden af din pensionsindtægt og kapitalindkomst samt aktieindkomst udover 5.000,- kr..

    De 10.000 kr. som jeg nævner ovenfor som en udbetalt af afkast fra frie midler er kapitalindkomst. For en der betaler topskat skal der i 2014 betales 42% af kapitalindkomst her i 2014. 42% af 10.000,- kr. = 4.200,- kr.

    Cocktailen pensionsopsparing og beskatning er stærke sager, men du kan måske lære lidt om marginalskatteprocenter for pensionister ved at læse denne artikel:

    http://www.business.dk/pension/tusinder-taber-penge-paa-at-spare-op-til-pension

    i Berlingske Business. ( Husk også den grafiske fremstilling nederst på siden )

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #206304
    HalliHalloForfatter

    Lidt forstand har jeg da på vores pensionssystem, mit indlæg var
    imidlertid selvfølgelig skrevet nok så ironisk, idet jeg kan huske især et
    indlæg fra dig, hvor du henviste til en hjemmeside vedr. debat om pension.

    Kan du huske det? Hvis ja, så henvis venligst til denne samt den tråd du
    skrev i.

    På denne hjemmeside læste jeg at man ville miste 1/2-tvlicens hvis man kom
    over en vis grænse med bare 1 kr. Du skriver 19100 kr., men man må jo have
    knapt 500 kr. mere før tillægsprocenten falder til 99%, bare til din
    orientering.

    Hvad er det egentlig du vil gøre opmærksom på med dit indlæg? At du kan få
    ekstra 350 kr. ud af systemet ved ikke at bruge af dine pensionspenge nu,
    men evt. få dem ud i rater mod et pænt gebyr pr. udbetaling eller vente
    til du bliver 75 år?

    Kan du ikke lave en anden beregning på, hvor meget du har “mistet" ved at
    man ikke længere kan indbetale og få fradrag på en kapitalpension. Her er
    der tale om meget større beløb eller op til 15-18.000 kr. året.

    #206314
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    Vedrørende det der med TV-licens da skrev jeg følgende:
    “Hvis udbetalingen fra en supplerende pension stiger med 474 kr. fra 19.100 kr. til 19.574 kr. da
    ændres modelpersonens personlige pensionsprocent fra 100% til 99% og modelpersonen mister
    retten til nedsat medielicens, 1.218 kr. og han/hun får nedsat sin varmehjælp og eventuelle
    helbredstillæg." (citat slut )

    I stedet for at skrive ‘fra 19.100 kr. til 19.574 kr., da kunne jeg måske lige så godt have skrevet. fra ‘19.573 kr. til 19.574 kr.’, og så havde det været 1 kr. som du nævner.

    Du bemærkede sikkert at det var et af mine eksempler på en særlig diskontinuitet, men tak for orienteringen om de 500 kr. ( som i år er 474,- kr. )
    —-
    Hvis jeg stod og skulle bruge mine pensionspenge da jeg konverterede min kapitalpension til en aldersopsparing, uanset at jeg kunne tjene 350,- kr. ved konverteringen, da ville jeg have hævet pengene. Det kan ikke udelukkes at der er andre der er i samme situation.
    Det mest tåbelige man kan gøre med sin kapitalpension er at konvertere den til en ratepension eller en livrente.

    Mig bekendt er der endnu ikke indført gebyrer ved forlængelsen af en aldersopsparing og jeg kunne måske forlænge den et år af gangen når/hvis det skulle bliver aktuelt.
    I mange banker er det vist også gratis/billigere ved første delhævning, men jeg er opmærksom på problematikken med gebyrer for delhævninger.
    —–
    Vedrørende skattebesparelsen på 15 – 18.000 kr. om året.
    Antag at man det sidste år det var muligt indbetalte 46.000,- kr. på en kapitalpension. Med en skatteprocent på 38,62% ville man få et skattefradrag på 17.765 kr., – og det kunne man så glæde sig over (- men det var en falsk glæde indtil pengene udbetaltes )
    Antag desuden at pengene står i et år og at forrentningen er 0%, og at man hævede pengene med en afgift på 40% , da ville afgiften være 18.400 kr.
    Rest når lokkemidlet/skattefradraget indregnes: 46.000 kr. +17.765 kr. -18.400 kr. = 45.365 kr.

    Såfremt man kunne indbetale 46.000 kr. på en aldersopsparing, og man fik en forrentning på 0% da ville man kunne hæve 46.000 kr. Men så er man også gået glip af “glæden" ved skattefradraget.

    Pensionsopsparing er ikke blot et spørgsmål om skattefradrag ved indbetaling, men mindst lige så meget et spørgsmål om hvad man får lov til at beholde når pengene skal udbetales.
    Det har min bankrådgiver aldrig fortalt mig.
    —-

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #206346
    thsvForfatter

    Det er faktisk yderst vigtigt at få kigget på sine pensionsforhold i god tid.
    Med en ratepension kan man jo evt. vælge at gå på halv tid fra det fyldte 60 år og udnytte sin ratepension delvist inden man bliver folkepensionist.
    Fordelen ved aldersopsparing er meget let at indse, da afkast på denne kun beskattes med PAL-skat modsat renteindtægter, der beskattes noget hårdere, omend de første 40.000 kr er noget lavere sats.
    Selv i forhold til boliggæld kan det være en fordel at vælge aldersopsparing, hvis blot afkastet på opsparingen er højere, altså at boliggælden ligger under de 60% og endnu bedre under 40% så adm.bidraget begrænses.

    Som Basisbank skriver det:
    “Fordele ved aldersopsparing:
    Du betaler ikke skat af udbetalingerne, da du ikke får fradrag for indbetalingerne
    Dit afkast beskattes kun med 15,3 %
    Du kan oprette en aldersopsparing indtil 15 år efter din pensionsalder
    Du bestemmer selv, om aldersopsparingen skal udbetales i én eller flere portioner
    Udbetalingerne kan begynde den dag, du går på pension, og i op til 15 år derefter
    Udbetalingerne påvirker ikke din folkepension
    Du kan fortsætte med at indbetale, selvom aldersopsparingen er under udbetaling"

    Altså yderst flexibelt, største begrænsning er nok det beløb du må indsætte (28.100 kr i 2014).

    #206348
    HalliHalloForfatter

    Niels Rasmussen skrev:

    “Vedrørende det der med TV-licens da skrev jeg følgende:
    “Hvis udbetalingen fra en supplerende pension stiger med 474 kr. fra 19.100 kr. til 19.574 kr. da
    ændres modelpersonens personlige pensionsprocent fra 100% til 99% og modelpersonen mister
    retten til nedsat medielicens, 1.218 kr. og han/hun får nedsat sin varmehjælp og eventuelle
    helbredstillæg." (citat slut )"

    Nu må du virkelig have mig undskyldt, men det er da så vidt jeg husker ikke noget du har skrevet her på dette site, da jeg ikke mener at nogensinde har været oppe at vende her. Jeg læste det blot på den hjemmeside du engang henviste til i forbindelse med et andet indlæg.

    Og hvis du virkelig kender så meget til pensioner, så ved du også at det jeg henviser til ikke er skatterabatten af de ca. 46.000 kr. med de deraf opnåede sociale ydelse, som f.eks. pensionstillæg ca. 14.000 kr., og for en lejer ca. 5.000 kr. netto i boligydelse.

    Lad nu være med at gå i dybden med tallene, som thsv, lollemanden altid ynder at gøre og da også har gjort her), da det ikke er det drejer sig om, men om principper.

    Niels Rasmussen: Jeg beder dig endnu engang henvise mig til den tråd du har skrevet ovennævnte i, og det må være meget, meget let, da alle siger det er så let at finde frem til andres brugere tråde.

    Tak på forhånd!

    #206364
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    Hej thsv

    Tak for kommentaren.
    Jeg er ret enig med dig, men jeg tror desværre at alt for mange tror for meget på deres bankrådgiver. Bankrådgiveren skal trods alt også varetage bankens økonomiske interesser og kombinationen pensionsopsparing, skat og modregning i sociale ydelser er hård kost.

    Jeg har nedenfor muligvis måske den udregning som HalliHallo efterlyser, men den giver “kun" et afkast på 8.724 kr., hvilket er ca. halvparten af det beløbet på “— op til 15-18.000 kr. året." som HalliHallo nævner ovenfor.

    Gevinsten på de 8.724 kr. kan en pensionist stadig opnå ved indbetaling til en ratepension.
    Jeg håber at HalliHallo tilgiver mig udregningen, for han har i et tidligere indlæg vistnok bedt om netop den beregningen.

    Først et par små detaljer.
    Du har ret i at Basisbank skriver: “— Udbetalingerne kan begynde den dag, du går på pension, og i op til 15 år derefter —" (citat slut), Danske Bank skriver noget andet, og ifølge pensionsbeskatningsloven er det forkert hvad Basisbank skriver.
    Danske Bank skriver: “— du kan også vælge at få pengene udbetalt i flere portioner, fra du når pensionsudbetalingsalderen og 15 år frem." (citat slut )
    I pensionsbeskatningsloven [ § 12, betingelse 3) ] står der om udbetalingstidspunktet for en aldersopsparing “— senest 15 år efter at kontohaveren når pensionsudbetalingsalderen —" (citat slut )

    På den side, hvor jeg har fundet citatet fra Danske Bank skriver de ikke noget om, at de har et gebyr på 750,- kr. ved en delhævning, men det regner de måske med at folk ( ikke ) opdager, når de har lavet en delhævning og efterfølgende får et kontoudtog.

    M.h.t. de 42% i kapitalindkomstskat, da er det en procentsats der gælder for folk der betaler topskat – det gør ca. 500.000 personer i år.
    Det store flertal af befolkningen – og især pensionister – er bundskatteyder, som det kaldes med et lidt dårligt udtryk. De skal bo i en kommune med en meget stor kommuneskatteprocent og en meget stor kirkeskatteprocent, hvis man skal op på ret meget over 39% i kapitalindkomstskat.
    ——

    Vedrørende de 8.724 kr.
    Jeg har vistnok engang haft en udregning liggende (et eller andet sted) som kunne se således ud:

    Antag at en person den sidste bankdag i 20xx (jeg husker ikke det præcise årstal ) indsætter 46.000,- kr. på sin kapitalpension. Såfremt personens skattefradrag er 38,62%, da svarer dette til 17.765 kr.

    Antag desuden at personen er reelt enlig pensionist, da vil han/hun evt. kunne få forhøjet sin folkepension med 30,9% af 46.000 kr. = 14.214 kr. før skat, hvilket efter skat er 8.724,- kr.
    Såfremt personen ønskede det, da kunne hun/han den første bankdag året efter hæve det indsatte beløb med en afgift på 40% af 46.000 kr. = 18.400 kr.

    Ved at lave denne manøvre ville personen, da kunne få de 46.000 kr. til i løbet af få dage at blive til 46.000, kr. + 17.765 kr. – 18.400 kr. + 8.724 kr. = 54.089 kr.

    Pensionisten kunne evt. gentage spøgen i slutningen af 20xx+1, idet det var en mulighed nogle få år, indtil der kom en regel om at man ikke kunne få skattefradrag ved indbetaling til en kapitalpension, hvis man tidligere havde hævet fra sin kapitalpension.

    Jeg har altid fundet det tåbeligt at folkepensionister kan få både skattefradrag og forhøjet folkepension ved indbetaling til en pensionsordning, men her er jeg åbenbart uenig med flertallet af politikere på Christiansborg og med de lobbyister som kan have interesse i at også pensionister laver indbetaling til en pensionsordning.

    De 8.724 kr. kan en pensionist stadig opnå ved indbetaling til en ratepension, men han/hun kan selvfølgelig ikke hæve pengene et par dage efter at de er indsat, uden at skulle betale en noget større afgift ( vistnok 60% af 46.000 kr. = 27.600 kr. i stedet for de 18.400 kr. ).
    —–
    JyllandsPosten havde lørdag en artikel med titlen: ‘Pensionsopsparere kan selv bekæmpe modregning’.
    Det er desværre en Premium-artikel, så det nytter vist ikke at linke til artiklen, men prøv evt. dette link, hvis du har lyst til at se artiklen:
    http://jyllands-posten.dk/
    skriv derefter ‘modregning’ i søgefeltet og søg, så tror jeg at der bliver adgang til artiklen.

    Det irriterer mig, at der ikke står noget om hvordan de 127,8 pct der er nævnt i artiklen er udregnet – måske er det på baggrund af noget der ligner den mistede mulighed for ½ TV-licens, når en supplerende pensionsudbetaling stiger fra 19.100 kr. til 19.574 kr.
    Måske er de 127,8 pct et led i det lobbyarbejde der vil komme, såfremt regeringen giver sig til at analysere kombinationen pensionsopsparing, skat og modregning i sociale ydelser evt. ved nedsættelsen af en kommission

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #206376
    HalliHalloForfatter

    Jeg bad dig udtrykkelig om ikke at gå i detaljer med tallene, idet det ikke tjener noget formål, men bare gør det meget mere uoverskueligt, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

    Nuværende pensionsregler om modregninger m.v. har i øvrigt været gældende i en menneskealder, men er dog blevet bedre set med “statens øjne", idet man har afskaffet kapitalpensionen, ligesom man har reduceret fradragsreglerne for ratepensioner. For sidstnævntes vedkommende kunne man som bekendt indtil for få år siden indbetale ubegrænset og opnå fradragsret, hvorefter man ændrede fradragsretten til kun 100.000 kr., som så igen nu er reduceret til kun 50.000 kr.

    Jeg har i øvrigt ikke læst den nævnte artikel i Jyllands Posten, men kan gætte mig til indholdet og tror ikke der står noget jeg ikke ved i forvejen.

    Er det ikke noget med at man skal bruge sine frie midler længst muligt og så vidt muligt vente med at få sine pensionsordninger udbetalt til f.eks. det fyldte 75 år, og så måske indtil da forsætte med at indbetale på raten, og hvis det ikke er nok, så evt. en livrente med max. garanti, så den ikke er spildt ved dødsfald?

    Det undrer mig stadig, Niels Rasmussen, at du ikke henviser til dit indlæg om “licensen", som jeg har bedt dig om nu 2 gange. Hvorfor overser du dette?

    Men måske en anden kan finde det, for det kan vel ikke være slettet?

    #206382
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    Inden jeg går i seng skal kanariefuglen have sig et fodbad.

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #206384
    testForfatter

    Lyder som en god ide 🙂

    #206588
    AnonymForfatter

    Hej Niels

    Hvorfor vil du ikke svare HH, når han oven i købet 2 gange beder dig om det?

    Jeg kunne da egentlig også godt tænke mig at se dit tidligere indlæg, så
    få det dog frem i lyset med det samme. Hvad venter du på?

    Jeg spørger bare fordi jeg ikke selv kan finde indlægget, hvorfor jeg
    pænt vil tillade mig at spørge dig eller det øvrige panel om hvordan man
    bærer sig ad.

    #206604
    thsvForfatter

    Prøv at læse om klovnen HHs andre indlæg, bl.a. tråden om veksling af mønter er en klassiker!
    Kan godt forstå at der ikke svares på dennes indlæg, som oftest er dybt useriøse.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.