flytning og udbetaling af ratepension

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94218
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne have råd om flytning og udbetaling af min ratepension.
    1. jeg skal have dem udbetalt over 10 år. når jeg gerne vil havde de største udbetalinger i starten skal jeg så vælge serie eller amortisering metoden?
    2. kan jeg få oplyst i min nuværende bank hvad det vil koste i gebyr hvis jeg vil flytte ratepensionen til en anden bank? Er der et max gebyr min nuværende bank må tage?
    3. vil det være klogt at flytte ratepensionen inden første udbetaling, som jeg skal have om en måned?
    4. er der risiko for at skat ved en bankoverflytning dømmer at der er disponeret på kontoen og kræver 60% skat istedet for alm. skat?
    5. jeg kan se af andre indlæg at en overflytning kan tage meget lang tid.

    #206036
    AnonymForfatter

    Hvis du gerne vil have flest penge i starten, så må du vel kunne konverteren eksempelvis halvdelen til en livrente og samtidig få eksempelvis halvdelen ud i rater over 10 år
    –husk du kan udsætte udbetalingen til du er 75 -med et eller flere år ad gangen

    Hvis der er tale om et depot som du selv forvalter (og forvalter indholdet af det) og det har en vis værdi så vil den nye bank givetvis hellere en gerne betale flytteomkostningerne –og samtidig sørge for at der sker noget med overflytningen.

    når de først er startet på udbetalingen, så vil du formentlig have meget sværer ved at få dem flyttet -uden diskussion, -vil jeg tro!

    der må være andre der kan svare på hvilken metode du bør eller kan!! vælge jfr pkt 1

    har du set om mybanker eller tjenstetorvet.dk har en oversigt over gebyrer

    a pro pos gebyrer, så havde jeg selv en mikroskopisk livrente hos SEB, der mig bekendt i sin tid beregnede sig nogle af de højeste gebyrer, hvad angik udbetaling og ikke engang inden udbetalingen var startet kunne man overføre den til et andet selskab.
    Nåh det var blot et surt opstød. Og gætter at regler og gebyrer i dag er anderledes.

    #206052
    AnonymForfatter

    PS. hvis du lader din nye bank eller børsmæglerselskab tage sig af overførslen, så slipper du også for at skulle diskuterer med skattevæsenet, at der blot er tale om en overførsel.

    –ellers tal med skat først

    og hvis du lader den nye bank overføre -så skulle!! et eventuelt skattemæssigt uuderskud også blive overført, så vidt jeg ved, hvis depotet tidligere har haft en højere værdi
    eksempelvis hvis det er et depot som du selv forvalter.

    #206062
    HalliHalloForfatter

    Det er ligegyldigt om du flytter pensionen før eller efter at udbetalingen er påbegyndt.

    Jeg tror ikke at skat “dømmer" dig til at betale 60% ved en overførsel til et andet institut eller rettere: Det gør de ikke.

    De spørgsmål du stiller her, vil banken kunne svare dig på meget hurtigt eller du kan søge svar på nettet.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.