Boligkøb

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94207
    AnonymForfatter

    Hej alle ,

    Vi er et ægtepar som søger købe en lejlighed MEN min mand for udbetalt ca 17.000 kr og jeg køre på su / deltidsjob . Vi har udbetaling og mere endnu , vi har ingen gæld .

    1) Mit spørgsmål er så om i syntes om vi begge skulle stå for lånet eller KUN skal stå på min mands navn?

    2) Og er sandsynligheden for boliglån større hvis man er 2 som ejer af bolig end hvis man kun er 1 ?

    På forhånd tak 🙂

    #205810
    testForfatter

    1) ja
    2) ja

    #205812
    MichaelForfatter

    For lige at uddybe 1):

    Hvis I skulle blive skilt og ende op med en gæld efter et hussalg så vil din mand skulle stå for denne gæld alene hvis han er eneste debitor. Så for hans synsspunkt ville jeg kun anbefale at han står med gælden alene hvis der så også laves en særeje på huset samtidigt. Herved står han nemlig også selv med hele overskuddet i tilfælde af et sådan ved salg.

    Det er ikke rimeligt, at du får halvdelen af huset hvis du ikke også hæfter for gælden.

    #205814
    MichaelForfatter

    Lejlighed undskyld – ikke hus

    #205818
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar Michael .
    Det er fordi at vi blev afvist da min mand alene gik ned til rådgiveren nu hvor der også er krise .

    Men det vil sige at du mener at sandsynligheden er langt større for at blive godkend hvis man er 2 ?

    #205824
    MichaelForfatter

    Ja, det er altid bedre når der er 2 debitorer fordi bankens sikkerhed er bedre. Desværre er du jo på SU og det er ikke ligefrem en kæmpe fordel, men der sker jo ikke noget ved at prøve hvis jeres budget ellers er ordentligt gennemarbejdet og I har et tilfredsstillende rådighedsbeløb.

    Der er i øvrigt ikke længere nogen krise hvad långivning angår. Vi er bare tilbage til “normaltilstand" hvor folk kreditvurderes ordentligt hvilket bestemt ikke var tilfældet i 2003-2007.

    #205826
    AnonymForfatter

    Skattemæssig afskrivning af privat tilgodehavende?
    Over et par år har jeg haft en sag om en tvist i forbindelse med maling af et tag.
    Sagen har fulgt de regler, der nu engang er i sådan en tvist, med syn og skøn og efterfølgende retssag, der mundede ud i en dom, der for mit vedkommende betød, at jeg skulle have en erstatning på 18.000 kr.
    Modparten er efterfølgende blevet erklæret konkurs og konkursboets kurator har i august sidste år afsluttet konkursboet.
    Skifteretten har derefter for debitor indledt en gældssaneringssag med kurator som medhjælper. Denne sag er nu også afsluttet, idet debitor har tilbagekaldt sin ansøgning om gældssanering.
    Nu er jeg så spændt på om jeg (med den afsluttende skrivelse, hvori der bl.a. står “Kreditorerne,kan straks foretage skattemæssig afskrivning af kravet" i hånden) som privat person kan foretage denne afskrivning, og i givet fald, hvordan jeg skal bære mig ad i den sammenhæng. Et spørgsmål til skattemyndighederne i den forbindelse har ikke skabt den store klarhed for mig.

    #205844
    AnonymForfatter

    Nifold – du burde nok have stillet dit spørgsmål på en særskilt og egen tråd.

    Som privatperson har man ikke tidligere haft fradrag for tab på tilgodehavender, MEN fra 2010 kan det være muligt, læst følgende fra advokatfirmaet Dahl om tab i forbindelse med en konkurs http://www.dahllaw.dk/aktuelt/nyheder/2012/06/har-du-lidt-tab-i-forbindelse-med-en-konkurs.aspx

    #205846
    AnonymForfatter

    Hej N Metals
    Tak for henvisningen, som bekræftede det jeg havde/har en formodning om. For fuldstændighedens skyld kan jeg oplyse, at tabet skal indføres i rubrik 95 eller 96 som jeg husker det, og det er naturligvis vigtigt at have dokumentation, f.eks. annonce i Statstidende afsluttende cirkulæreskrivelse fra kurator med angivelse af, at tabet er endeligt etc.

    Det er sjældent at jeg deltager i debatten her eller på nettet i det hele taget, så derfor er jeg ikke klar over, hvorledes man opretter en særskilt og egen tråd. Måske skulle jeg prøve her på mybanker, at nærlæse fremgangsmåden, hvis en sådan findes.

    Mvh/nifold

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.