Forhøjet børnebidrag – kan hun så betale ekstra ind på lån?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94201
    AnonymForfatter

    Hej.

    Da jeg i sommers blev skilt fra min eks kone, og vi endte med en forholdsvis stor gæld. Har jeg tænkt kreativt lige siden.

    Mine tanker går på om der er mulighed for at hun betaler hele beløbet ind på lånet, og jeg betaler hende forhøjet børnebidrag?

    Det vil sige hun betaler 100% af lånet og jeg betaler min del direkte til hende via børnebidraget?

    #205764
    k1958Forfatter

    Hvorfor skal jeg betale din gæld via skatten?

    #205770
    testForfatter

    Så vil din ekskone jo på et tidspunkt kunne bede dig om at få gang i at indhente det du skylder på lånet.
    En ulovlig aftale hvor din eks er sin gode ret til at snyde dig

    #205774
    AnonymForfatter

    Hvad spørgeren har planer om er en omgåelse af gældende regler og vil bl.a. indebære

    at det overskydende beløb blive beskattet hos barnet, hvis det samlede årlige bidrag er større end frikortet, der i 2014 er på 32.100 kr.
    at aftalen om børnebidragets størrelse kan tilsidesættes jfr. SKATs juridiske vejledning 2014-1, pkt. C.A.8.5.2.2. hvor bl.a. fremgår “Overstiger bidraget åbenbart, hvad statsforvaltningen ville have fastsat, hvis forældrene ikke havde indgået en aftale, kan fradragsretten begrænses. Dette bør dog kun ske i ekstreme tilfælde – specielt hvor de forhøjede børnebidrag ydes i stedet for bidrag til ægtefællen, eller hvor der er tale om krydsende børnebidrag." Da der er tale om en omgåelse, vil spørgerens fradragsret med sikkerhed blive begrænset. Risikoen for opdagelse er i denne forbindelse uden betydning.
    at du fortsat vil hæfte solidarisk sammen med din ex. overfor banken, såfremt din ex. “overtager" betalingen af den månedlige ydelse, idet jeg ikke går ud fra, at din ex. kan skaffe det nødvendige beløb til at indfri lånet “i et hug".
    At det altid er farligt at indgå aftaler proforma for at omgå gældende regler eller snyde sine kreditorer, idet sådanne aftaler ikke kan indbringes for domstolene, der heller ikke vil være behjælpelige med opfyldelsen af aftalens vilkår, f.eks. via fogedretten. Betaler din eks. de løbende ydelser på banklånet, vil du derfor aldrig kunne påberåbe dig aftalen, hverken overfor banken eller overfor din ex., og vil derfor fortsat hæfte solidarisk. Ligesom din ex. ikke vil kunne påberåbe sig aftalen, såfremt du anmoder Statsforvaltningen om at få nedsat bidragets størrelse pga. ændrede indkomstforhold. I værste fald kan du måske risikere, at bidragets størrelse fastholdes, men at du mister fradrag for beløb UDOVER normalbidraget eller det bidrag som du skulle betale jfr. størrelsen på din indkomst.

    Holder derfor fingrene lagt væk fra din skitserede plan, idet man ALDRIG fuldt ud kan forudsige alle følgerne af en proforma/ulovlig aftale.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.