Gode pensionsråd ønskes

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Den interesseredeForfatter
    Indlæg
  • #94151
    Den interesseredeForfatter

    Gode pensionsråd.

    1) Flyt private pensionsopsparinger VÆK fra banken. Flyt dem til en internetbank (f.eks. Nordnet eller SaxoBank der ofte er billige). Jo før, jo bedre.
    2) DROP altså puljeløsninger i bankerne. De er ofte alt for dyre.
    3) Hovedparten af pensionsmidlerne bør/kan med fordel placeres i passive investeringsforeninger eller lignende.
    4) Overvej altid at investere i omkostningslave indeksstyrede ETFere gennem Vanguard, Ishares, DB x-trackers eller lignende. (Og husk: Køb og opbevar gennem f.eks. Nordnet eller SaxoBank).
    5) Husk at ETFere for pensionsmidler SKAL være UCITS godkendte.
    6) Du kan finde glimrende, billige indeksfonde hos f.eks. Danske Bank, Sparindex, Majinvest, Vanguard, Ishares, DB x-trackers eller lignende. Men som nævnt: køb og opbevar gennem Nordnet eller lign. Jo før, jo bedre.
    7) Hvis du vil have en relativt billig pensionsløsning baseret på ETFere, er OptimalPension (Optimal Invest) en alvorlig overvejelse værd. Her er ÅOP højst ca. 0,6-0,7% for en veldiversificeret aktie- og obligationsportefølje. Altså klart lavere end bankernes puljeordninger.
    8) Har du mange pensionsmidler (gerne mere end 2-3 mio) kan du overveje Miranova der også tilbyder ETF-løsninger.
    9) Anvend ratepension og eller aldersopsparing gennem Nordnet eller lign. Jo før, jo bedre.

    NB! Flere af ovenstående råd forudsætter en vis indsats fra en selv. Men det er pengene værd.

    Konkrete pensionsinvesteringsforslag:

    Følgende UCITS godkendte samt ugearede ETFere er formentlig et godt sted at starte sine pensionsinvesteringer:

    1) iShares Euro Government Bond 1-3yr, UCITS ETF
    En afdeling i iShares plc
    Exchange Traded Fund (ETF)
    ISIN: IE00B14X4Q57 DE000A0J21A7 (Deutsche Börse), ticker: IBCA

    2) iShares Euro Government Bond 7-10yr, UCITS ETF
    ISIN: IE00B1FZS806 DE000A0LGQH3 (Deutsche Börse), ticker: IBCM

    3) iShares Euro Corporate Bond Large Cap, UCITS ETF
    ISIN: IE0032523478 DE0002511243 (Deutsche Börse),

    4) iShares Euro High Yield Corporate Bond, UCITS ETF
    ISIN: IE00B66F4759 DE000A1C8QT0 (Deutsche Börse), ticker: EUNW

    5) iShares Emerging Markets Local Government Bond UCITS ETF
    ISIN: IE00B5M4WH52 DE000A1JB4Q0 (Deutsche Börse), ticker:IUSP

    6) iShares MSCI World UCITS ETF (Inc)
    ISIN: IE00B0M62Q58 DE000A0HGZR1 (Deutsche Börse), ticker: IQQW

    7) iShares MSCI World Minimum Volatility, UCITS ETF
    ISIN: IE00B8FHGS14 DE000A1KB2D9 (Deutsche Börse), ticker: IQQ0

    8) iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF (Inc), ticker: IQQE
    ISIN: IE00B0M63177 DE000A0HGZT7 (Deutsche Börse)

    samt følgende som jeg selv har i en af mine pensionsporteføljer:

    iShares MSCI World UCITS ETF (Inc)
    ISIN: IE00B0M62Q58 DE000A0HGZR1 (Deutsche Börse)

    iShares S&P 500 UCITS ETF (Inc)
    ISIN: IE0031442068 DE0002643889 (Deutsche Börse)

    iShares Global High Yield Corp Bond UCITS ETF
    ISIN: IE00B74DQ490 DE000A1KB2A5 (Deutsche Börse)

    db x-trackers MSCI AFRICA TOP 50 INDEX UCITS ETF
    Aktieklasse 1C (ISIN: LU0592217524), (WKN: DBX0HX), (Valuta: USD)
    en afdeling i db x-trackers.

    Og det er altså IKKE raketvidenskab! Den generelle strategi er enkel: Køb og behold. Rebalancer evt. lidt med tiden. De anførte papirer kan købes gennem Nordnet.

    Held og lykke med dine ETF-investeringer!

    Har du andre forslag, så kom gerne med dem.

    #205054
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    Gode pensionsråd findes IKKE, bl.a. af følgende 2 grunde:

    1) En pensionsordning er underlagt de til enhver tid gældende beskatningsregler – og disse kan stort set ændres med dags varsel.

    2) En pensionsudbetaling er underlagt de til enhver tid gældende regler for modregning i eksempelvis ældrecheck, folkepension mm. og varmehjælp når pensionen kommer til udbetaling.
    Se evt. siden:
    http://www.pensionsdebat.dk/

    Skulle jeg alligevel give et par råd, da må det være:

    a) En aldersopsparing/aldersforsikring er nok det mindst ringe produkt der er på markedet i dag

    b) Det gamle råd om at være gældfri når man starter sin pensionstilværelse gælder – efter min opfattelse – også anno 2014 ( og muligvis måske også anno 2025 og senere )

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #205056
    Den interesseredeForfatter

    Tak for henvisningen til http://www.pensionsdebat.dk som er en fin hjemmeside, jeg har orienteret mig i med interesse.
    Jeg synes nu fortsat at mine pensionsråd nævnt ovenfor vil være til stor fordel for rigtig mange mennesker. Det håber jeg i hvert fald.
    Hvis nogen har andre gode pensionsråd, så skriv endelig. Også konkrete pensionsinvesteringsråd/fif ses gerne. Fortsæt gerne denne tråd.
    Mvh
    Den interesserede

    #205100
    HalliHalloForfatter

    Har vi set det samme indlæg før bare skrevet af “den håbefulde" eller hvad? Men måske du har fået nyt navn og du hedder “den interesserede", det kan vil ikke være tilfældigt at I skriver det samme og jeres navn starter med “den…."?

    Den side der henvises, der henvises til http://www.pensionsdebat.dk er noget vås og kan ikke bruges til noget som helst.

    Den er ligså populistisk skrevet som det Niels Rasmussen nævner her. Det er dem der ikke kan forstå, at hvis de selv har sparet op, så kan de selvfølgelig ikke få både i pose og sæk, og så sidder de og regner sig frem til en fiktiv skatteprocent på 60 eller endda 80, hvis nogen for varmehjælp.

    Burde disse mennesker i stedet ikke glæde sig over at de er selvforsørgende og ikke ligger staten til last, men nej, vi ser desværre her misundelsens grimme ansigt.

    Nå, det var bare min uforbeholdne mening til den sag.

    #205112
    Den interesseredeForfatter

    Tak for alle indlæg.
    Det mest interessante er konkrete pensionsforslag eller pensionsinvesteringsforslag/råd/fif, så hvis du har sådanne, så skriv endelig i denne tråd, til inspiration for alle.
    Mvh
    Den interesserede

    #205116
    AnonymForfatter

    @Den interesserede

    Sikken in masse…..interessante…forslag og fif. Nu er jeg måske lidt en krakiler, men du skriver at jeg skal flytte mine pensionsopsparinger VÆK fra banken. OK.. men kan vi ikke blive enige om at en internetbank også fortsat er en BANK?? Nå..drillerier til side…

    Jeg finder umiddelbart et par…lad os kalde dem…diskutable og uoplyste punkter i dit indledende skriv.

    1. I pkt 6, giver du flere forslag til billige indeksfonde. Heriblandt Danske Bank. Hvad er så idéen for en Danske Bank kunde i at flytte sine opspringer (og betale omkostninger for dette), til Nordnet for så at købe DI beviser? Det er da langt billigere bare at lade opsparingerne stå og købe DI beviser hos Danske Bank. Det er nok ikke kurtagen til forskel.

    2. Omkostninger, omkostninger omkostninger. Du går meget op i omkostninger. Men hvad med afkast? Det er da det interessante. Hvis jeg selv kan lave 5 % i afkast og betale 1 % i omkostning. mod at fx. en pulje kan lave 10 % og 2 % i omkostning. Hvor er så den bedste forrentning?

    3. Fine forslag, men hvad er minimumsbeløbene og hvordan skal fordelingen og spredningen foretages? Hvilken profil henvender de sig til?

    Slutteligt:
    Hvad er overhovedet din baggrund for at give, pensions og investeringsrådgivning til folk? Noget som den finansielle sektor og deres ansatte skal certificeres i først, for overhovedet at måtte sige ‘a’ eller ‘b’ til en kunde.

    Igen. Jeg er nok bare meget skeptisk overfor indlæg af denne karakter, så du behøver ikke give svar retur. Jeg lukker den fra mit vedkommende.

    God dag til dig og øvrige læsere. 🙂

    ps. Er enig i din betragtning, Niels Rasmussen. Gælds fri ved pensionsalder, må være at foretrække. Den gamle term “die in debt", har jeg aldrig været fan af.

    #205122
    Den interesseredeForfatter

    Ad 1:
    For fairness skyld. Danske Bank har også billige indeksfonde! Så henvisningen er relevant.

    Ad 2:
    Professor Michael Møller anbefaler, at man skal gøre tingene enkelt og det peger ofte i retning af at vælge ETFere. Finanshuset i Fredensborg, Miranova og andre anbefaler som jeg passive indeksforeninger til de fleste af deres kunder. Det er efter deres opfattelse det valg der for de fleste de billigste i længden og dem der giver størst afkast til forbrugeren. Det er kun forslag – den enkelte kan jo vælge hvad man selv synes er bedst.

    Ad 3:
    Fine forslag, men hvad er minimumsbeløbene?
    SVAR: ingen på Nordnet, men i praksis vel mindst 1000kr, gerne større!tHvordan skal fordelingen og spredningen foretages?
    Se på Saxo Bank. Der er oplistet fire velvalgte investeringstyper. Så vælg der!

    Hvilken profil henvender de sig til?
    SVAR: Se ovenfor! Og vælg i overensstemmelse hermed.

    Hvad er overhovedet din baggrund for at give, pensions og investeringsrådgivning til folk?
    SVAR: Råd, vejledning og tips fra andre der har opsøgt kvalificeret hjælp. Ellers så men blot sund fornuft og studier på diverse hjemmesider. Mon ikke det afspejler den baggrund de fleste af os har på hjemmesider som denne?

    Tak for indlæg og til alle: Giv fortsat gerne dit besyv med om trådens emne. Helst konkrete tips og forslag.

    #205140
    HalliHalloForfatter

    Hvad koster de nævnte indeksfonde fra Danske Bank at købe i samme bank i forhold til Nordnet? Jeg mener, hvad er kurtagen? For kursen er vel altid den samme eller er den lavere i Danske Bank? For der er er vel ikke noget der hedder strakshandel på disse papirer?

    Jeg ved godt at Danske Bank tager lidt gebyrer for at have papirerne i depot, hvor Nordnet gør dette helt gratis, endnu da, så det er ikke det mit spørgsmål går på.

    Tak på forhånd!

    Hilsen

    HalliHallo

    #205144
    Den interesseredeForfatter

    Min pointe var bl.a. at påpege, at også Danske Bank har glimrende indeksfonde som gør det flot. Jeg tror på den anden side, at jeg ville købe og opbevare sådanne papirer hos Nordnet. De plejer jo at være de billigste på mange parametre.

    #205148
    Den interesseredeForfatter

    Her er lidt konkret materiale fra Saxobank der måske kan give god inspiration

    http://dk.saxobank.com/documents/markedsnyheder/saxoinvestor-q4-2013.pdf

    Jeg synes selv materialet er relativt sobert, men vurder nu selv om du vil anvende dele af indholdet i ovenstående, når du vil oprette dit eget pensionsdepot.
    Mvh
    Den interesserede

    #205160
    HalliHalloForfatter

    Den interesserede skrev: " Professor Michael Møller anbefaler, at man skal gøre tingene enkelt og det peger ofte i retning af at vælge ETFere".

    Hvor har han udtalt sig om det henne? Er det noget du evt. har læst i dit fagblad: “Penge og Privatøkonomi"? Da jeg engang har set at han har skrevet noget i det blad, men er længe siden nu.

    #205168
    Den interesseredeForfatter

    Synspunktet at man skal gøre tingene enkelt og overskueligt er tilkendegivet af M. Møller mange steder. Prøv selv at Google eller læs nogle af hans indsigtsfulde bøger.

    Jeg håber henvisningen til SAXO-bank nedenfor og de andre oplysninger oplistet nedenfor kan hjælpe folk til at blive inspireret til hvilke ETFere man f.eks. kan investere i for pensionsmidler, naturligvis under relevant hensyntagen til ens risikoprofil.

    Du kan købe mange glimrende ETFere gebyrfrit hos Nordnet gennem deres såkaldte Månedsopsparing. Det er bare med at komme igang, hvis man har pengene og investeringslysten.

    Har andre konkrete forslag til pensionsinvesteringer m.m., så skriv blot i denne tråd, tak.

    #205250
    Den interesseredeForfatter


    http://www.ifr.dk/aaopaktuel
    kan du se hvor dyre danske investeringsforeninger er (i.e. deres konkrete ÅOPer). Tankevækkende tal og – måske for nogle – endnu en god grund til at overveje køb af passende ETFere, særlig for pensionsmidler.

    #205382
    Den interesseredeForfatter

    Politikkens privatøkonomiske rådgiver anbefaler bl.a. nedenstående i sin brevkasse d.3.3.2014:

    Konklusionen af langt de fleste studier, der er lavet på området, er da også ganske klar. De aktive investeringsforeninger giver mindre afkast til dig som investor end en passiv investeringsforening, når omkostningerne medregnes.

    Det samme konkluderede Nationalbanken, da de undersøgte markedet for investeringsforeninger: »….aktive investeringsafdelinger [har] svært ved at levere et positivt merafkast. De få afdelinger, der eventuelt formår at slå benchmark i fremtiden, er meget svære at identificere. Omkostningsniveauet kan til gengæld identificeres på forhånd, og det har en signifikant effekt på investors endelige afkast«.

    Kort sagt. Hav øje for omkostningerne, og tjen flere penge til dig selv.

    Det er er bl.a. derfor jeg selv køber velvalgte ETFer (for pensionsmidler) – f.eks. nogle af dem jeg har nævnt i denne tråd.

    Har du tid, lyst og råd, så kom i gang nu! Held og lykke.

    #205388
    Mikey 68Forfatter

    Etfdb.com har lavet en liste med 25 forslag til simple porteføljer med forskellige eksponeringer… Måske der kan være lidt inspiration at hente der:
    http://etfdb.com/2013/want-a-simple-3-etf-portfolio-here-are-25-of-them/

    NB: Bemærk at disse forslag ikke tager forbehold for ETF’eres særbehandling i de danske skatteregler…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.