Konverteringsgebyr og PAL-skat ?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Niels Rasmussen (3)Forfatter
    Indlæg
  • #94146
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    Er der nogle der ved, om det konverteringsgebyr som banker ( herunder Danske Bank ) hæver på ens aldersopsparing ved konvertering af en privat kapitalpension til en aldersopsparing skal indgå i beregningsgrundlaget for PAL-skat

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #204970
    Mr RForfatter

    Gebyrer er ikke fradragsberettiget.

    #204972
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    Svar til Mr. R

    Det kommer vist an på hvilke gebyrer det er.

    Depotgebyrer har i mange år været fradragsberettiget når det gælder PAL-skat.

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #205018
    HalliHalloForfatter

    Ja, depotgebyrer er fradragsberettigede, så det er konverteringsgebyret sikkert også, men spørg dog i banken, der helt sikkert kan oplyse dig det.

    Fra politisk side ville man for et par år siden ændre reglerne, så man ikke skulle have lov til at fratrække disse omkostninger, men så valgte man at hæve PAL-skatten til 15,3% for en 2-årig periode, ligesom fradrag for indbetaling til ratepension blev sat til 50.000 kr. i stedet for 55.000 kr.

    Nu har man valgt at gøre denne midlertidige løsning permanent, da der ikke er flertal for at afskaffe fradrag for investeringsomkostninger ved beregningen af PAL-skatten. Og livsforsikringsselskaberne er som bekendt særlig glade for denne løsning.

    #205024
    Niels Rasmussen (3)Forfatter

    Hej HalliHallo

    Jeg er meget enig med dig – også i dine historiske betragtninger.

    Jeg ved hvad Danske Bank har gjort, for jeg har rekvireret en beregningsjournal vedrørende PAL-skatten, og her har banken ikke ladet konverteringsgebyret indgå i beregningsgrundlaget for PAL-skatten. Det betragter jeg som værende forkert.

    Jeg skal have fat i banken i anden anledning, for ifølge mine personlige skatteoplysninger på SKATs hjemmeside og den ovenfor nævnte beregningsjournal ser det ud til at banken har indberettet forkert til SKAT, idet nogle af de afkast fra min aldersopsparing der indgår i beregningsgrundlaget for PAL-skatten dem lader SKAT også indgå i beregningen af min kapitalindkomst, og det er jo helt hen i vejret. Ja, det kan selvfølgelig også være SKAT der er nogle rodehoveder.

    med venlig hilsen
    Niels Rasmussen

    #205028
    Mr RForfatter

    Jeg kan godt uddybe .

    Hvad er beregningsgrundlaget for PAL-skat?
    PAL-skat beregnes på baggrund af alt afkast, renter udbytter og kursgevinster også kursgevinster, der ikke er realiseret. Betalte omkostninger til formueforvaltning, f.eks. depotgebyr, bliver fratrukket beregningsgrundlaget.

    Har du en ordning, der er oprettet før 1982, hvor afgiften blev indført, betaler du kun forholdsmæssig PAL-skat.

    #205030
    Mr RForfatter

    Med andre ord.

    Depotgebyrer har sin egen bestemmelse i ligningslovens § 17 C. Denne bestemmer, at der ikke er fradrag for depotgebyrer, boksleje, kontooversiger samt administration i øvrigt vedrørende værdipapirer og bankindeståender, der er afholdt for at sikre kapitalindkomst eller aktieindkomst. Så der er ikke fradrag for depotgebyr for private aktieejere.

    #205212
    HalliHalloForfatter

    Kære Niels Rasmussen:

    Er der noget nyt i sagen? Altså om konverteringsgebyret til en alderspension er fradragsberettiget på lige fod med andre administrationsomkostninger ved opgørelse af PAL-skat.

    Du skrev nemlig, at du skulle have fat i Danske Bank i anden anledning.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.