Gæld til bank

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94096
    AnonymForfatter

    Skylder en del penge til bank. Om 5 år får jeg min kapitalpension indsat på min nemkonto. Kan banken gøre udlæg i min e penge hvis jeg ikke betaler til den tid?

    #204068
    HalliHalloForfatter

    Kære Niels Clausen, hvis det er samme bank, så snupper de selvfølgelig deres tilgodehavende, hvis gælden er misligholdt, ellers ikke.

    Jeg ved ikke hvad epenge er….

    Går pengene ind på en konto i anden bank sker der ikke noget umiddelbart, men du bliver fmt. løbende kaldt i fogedretten for at gøre rede for dine øko. forhold.

    #204074
    testForfatter

    Kun hvis gælden er misligehokdt

    #204080
    AnonymForfatter

    Det er ikke samme bank jeg skylder penge som jeg har konto hos. Som jeg forstår Jeres svar, så kan banken ikke gøre udlæg i min “kassebeholdning" som er i en anden bank?

    #204088
    testForfatter

    Jo det kan de hvis du misligeholder din gæld.

    #204090
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror det er lidt af et teoretisk spørgsmål, da der, som næsten altid, mangler flere oplysninger for at besvare det korrekt.

    Det virker mere på mig som om du vil forsøge ikke betale din gæld til din forrige bank, og det kan du sikkert godt slippe afsted med, som så mange andre.

    For hvis du bliver slæbt i fogedretten og pengene ikke mere står på din konto, så er der jo ikke noget at gøre udover at du måske har begået en strafbar handling, hvis du f.eks kunne finde på at læggepengene under hovedpuden og ikke oplyser dette.

    Den gamle bank kan jo ikke følge med i hvornår du får pengene udbetalt og til hvilken bank og mens du har pensionsordningen kan der jo ikke gøres udlæg i den.(kreditrobeskyttet).

    #204094
    NultopskatForfatter

    Nææ, den gamle bank ved helt sikkert ikke, hvornår du fylder 60, og at du har en kapital pension er de sikkert også uvidende om efter et besøg i fogedretten hvor du har redegjort for dine økonomiske forhold.
    Hvis du virkelig vil forsøge at misligeholde en gæld, så sørg for ikke at have penge og aldrig at få penge eller andet værdifuldt igen.

    #204098
    HalliHalloForfatter

    Som altid er Nultop useriøs. Han minder mig mere og mere om skribenterne Jet45 og CarlsJul.

    En kapitalpension kan som bekendt også udbetales i flere rater, dog skal kontoen ophæves senest med det fyldte 75. år.

    Kontoen kan også ændres til f.eks. en rigtig ratepension, hvis man måtte ønske dette.

    Mit råd:

    Betal gammel gæld ud, hvis ikke den er for stor. Er den i forhold til kapitalpensionen, så ansøg om en gældssanering, hvor der er lempeligere regler for pensionister, idet man er gældfri allerede efter kun 3 år mod 5 år.

    #204102
    AnonymForfatter

    Afdragsperioden for offentlig gældssanering er typisk 5 år, men kun 3 ved gældssanering under konkurs. Der findes IKKE lempeligere regler for pensionister hvad angår afdragsperioden, men alene lempeligere krav til gældens størrelse.

    Uanset om spørgerens pension står på en kapital- eller en ratepension skal en forholdsmæssig del af sumudbetalingen efter skat medregnes under indkomsten hvis han søger gældssanering og pensions-ordningen kan komme til udbetaling inden afdragsperiodens udløb.

    Så hvis spørgeren har en større gæld som han ikke betaler på, er det ved at være sidste frist for ansøgning om gældssanering, såfremt en del af nettobeløbet på kapitalpensionen ikke skal medregnes som indkomst i en kommende gældssanering.

    #204116
    HalliHalloForfatter

    Jeg er næsten sikker på at pensionister, der er berettiget til en gældssanering, er gældfri efter
    3 år, men jeg kan da undersøge det ved lejlighed.

    Det er da logisk at pensionsordningen, om det er en kapitalpension eller ratepension, indgår ved beregningen af det rådighedsbeløb man skal have at leve for.

    Igen en spørger her, der giver så få oplysninger, at det er helt umuligt at give en ordentigt svar.

    Han snakker om “epenge" og “kassebeholdning" i banken, og giver ligesom ingen mening overhovedet.

    #204150
    HalliHalloForfatter

    Hej, jeg har ikke tid til i øjeblikket at undersøge om en folkepensionist kan blive gældfri med gældssanering efter 3 år, som jeg mener han kan.

    N Metais har nemlig skrevet at der ikke er særregler for denne gruppe.

    Hvem kan hjælpe herinde?

    #204152
    AnonymForfatter

    Kære HalliHallo, du kan roligt tro på hvad jeg skriver, jeg har i embedsmedfør deltaget i mange retsmøder vedrørende offentlig gældssanering.

    Fra Gældssaneringsbekendtgørelsen

    § 2. Afdragsperioden i gældssaneringer efter konkurslovens kapitel 25-28 udgør 5 år og påbegyndes den første i måneden, efter at gældssaneringskendelsen er blevet endelig, medmindre retten fastsætter et senere begyndelsestidspunkt. Afdragsperioden i gældssaneringer efter konkurslovens kapitel 29 udgør 3 år, jf. dog konkurslovens § 231 b, og påbegyndes den første i måneden, efter at gældssaneringskendelsen er blevet endelig, medmindre retten fastsætter et senere begyndelsestidspunkt. Når særlige forhold taler for det, kan afdragsperioden være kortere eller længere.

    Konkurslovens Kap. 29 er om Gældssanering under konkurs

    #204154
    thsvForfatter

    Halli Hallo koncentrer dig hellere om at få vekslet dine udenlandske mønter og få et nyt Dankort istedet for det du har slidt op!

    #204158
    testForfatter

    Thsv, det var nok skrevet i spøg. Halihalo har sikkert hverken dankort eller.mønter

    #204232
    HalliHalloForfatter

    N Metais, jeg har bare læst flere steder, at det er 3 år, når man er folkepenionist, men de kan jo også tage fejl. Men må jo stå i konkursloven et eller andet sted eller fremgå af retspraksis.

    General Prier, som ikke skriver herinde mere, han ville have vidst det, selvom han også mange gange gav forkerte svar og aldrig nogensinde ville indrømme det.

    Men sådan en type tror jeg ikke du er?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.