Driftskonto til Holding og ApS

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94083
    AnonymForfatter

    Jeg har kontaktet snart alle banker for at få en driftskonto uden kredit men med netbank. Alle steder får jeg nej. Jeg ejer holdingselskabet som så ejer aps’et som er en igangværende restaurant. Jeg er i rki pga. personlig konkurs i anden branxhe i 12 og der er indsat direktør som er kreditværdig.
    Loven siger at alle firmaer skal ha en konto, men alle banker siger prøv på den anden side af vejen. Hvad gør man så?

    #203968
    AnonymForfatter

    Mig bekendt er der kun krav om, at alle med cpr- eller cvr-nummer skal have oprettet en nem-konto af hensyn til modtagelse af betalinger fra det offentlige.

    Andre grunde til at en virksomhed bør have en konto er hvidvaskningslovens forbud mod at modtage kontante betalinger på over 50.000 kr. samt lov om digital betalings regler om, at den der IKKE betaler en faktura på over 10.000 kr. inkl. moms via et pengeinstitut eller på anden digital måde, kommer til at hæfte solidarisk sammen med leverandøren, for den skat og moms som leverandøren evt. unddrager Staten. Er betaleren en virksomhed, mister man også retten til skattemæssige fradrag for leverancen. Hensynet til ikke at have store kontante beløb liggende, taler også for at virksom-heden bør have en konto.

    At du oplyser, at direktøren i det ApS som dit holdingselskab ejer er kreditværdig, er uden nogen som helst betydning, da ingen hæfter personligt for et ApS – medmindre de selv har påtaget sig at hæfte, f.eks. som kautionist eller meddebitor.

    Finanstilsynet har en hotline, hvortil man kan rette henvendelse hvis man ikke kan få oprettet en konto i et pengeinstitut. Men den er kun for forbrugere. Det samme gælder for klager til Pengein-stitutankenævnet, hvor der dog er en mulighed for, at en erhvervsdrivende kan få behandlet en klage, hvis denne omfatter et forhold der også vil kunne være aktuelt for en forbruger. Så du kan sandsynligvis få behandlet en klage over nægtelse af oprettelse af en indlånskonto hos nævnet.

    Under alle omstændigheder bør du få pengeinstituttets nægtelse af at oprette kontoen på tryk, idet dette bl.a. er en betingelse for, at du kan klage til Pengeinstitutnævnet, idet nægtelsen ellers vil være påstand mod påstand.

    På baggrund af den skriftlige nægtelse, kan du evt. prøve at indbringe sagen for det pågældende pengeinstituts klageansvarlig. Sådan en skal ethvert pengeinstitut have. Til hvem og hvor du skal klage, skal fremgå af instituttets hjemmeside.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.