Bankers tavshedspligt

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94075
    AnonymForfatter

    Har min bank overtrådt nogle love ved at oplyse et familiemedlem om kontoudtog på trods af, at jeg er den eneste, der har fuldmagt og udtrykkeligt har gjort det klart for banken, at jeg vil være den eneste med fuldmagt? Jeg er 18 år.

    #203844
    AnonymForfatter

    Det drejer sig om en udbetaling på 10.000 kr. af mine egne penge. Familiemedlemmet var tilmed klar over, hvad pengene skulle bruges til, hvilket også var videregivet fra bankrådgiveren.

    #203850
    MichaelForfatter

    Hvis du står som kontoejer så er svaret klart: Banken må aldrig oplyse hverken saldo eller kontobevægelser til andre.

    #203982
    AnonymForfatter

    Når kontoen står i dit navn og du er fyldt 18 år, er det kun dig der kan disponere over kontoens indestående, få oplyst indestående og få oplysninger om betalinger. Som kontohaver skal du IKKE have fuldmagt til din egen konto, men du kan evt. give fuldmagt til andre.

    Banker har tavshedspligt, og må derfor IKKE videregive fortrolige oplysninger om dig eller dit mellemværende med banken uden dit samtykke. Og man bryder derfor tavshedspligten, når man oplyser andre end dig om hvad du har stående på kontoen og hvilke beløb du har hævet eller overført til 3. mand.

    Brud på tavshedspligten er strafbart, og straframmen er bøde eller fængsel i indtil 4 måneder – men så vidt kommer det næppe. Hvis du indbringer sagen for finanstilsynet, og hvis du kan bevise, at banken uden din tilladelse har videregivet oplysninger om dig og din konto til andre, vil banken sandsynligvis få en påtale.

    Da sagen ikke vedrører et spørgsmål af økonomisk betydning, men overtrædelse af reglerne i Lov om finansielle virksomheder, skal du klage til Finanstilsynet og ikke til Pengeinstitutankenævnet. Men spørgsmålet er også, om du kan bevise, at banken har overtrådt tavshedspligten.

    Hvis du i det hele taget vil gå videre med sagen, kan du prøve at klage til bankens Klageansvar-lige. Du kan finde mere herom på bankens hjemmeside.

    #204000
    HalliHalloForfatter

    Jeg vil vædde på at der ikke er een eneste bankansat, der videregiver oplysninger om kundeforhold til andre og da slet ikke til et familiemedlem, så det spørgsmål skal spørgeren – efter min opfattelse – længere ud på landet med.

    Mange bankansatte – som andre – frygter endvidere for deres job nu om dage, så mon ikke de er meget forsigtige med den slags elemæntere regler, som man jo også har skrevet under på allerede ved ansættelsen.

    Det mærkelige er at det samme spørgsmål dukker op herinde 3-4 gange årligt, hvor der spørges: Må banken det? Er det lovligt? og så videre………….

    #204012
    AnonymForfatter

    HalliHallo, du er fuldstændig galt afmarcheret og vil derfor have tabt et væddemål.

    Jeg er i besiddelse af en 3. måneder gammel skriftlig undskyldning fra en landsdækkende bank, der beklager og undskylder, at en ansat i banken har udvekslet fortrolige oplysninger med 3. mand uden kontohavernes tilladelse, hvilket er en juridisk omskrivning af, at tavshedspligten er blevet overtrådt.

    For at komme yderligere bemærkninger i forkøbet kan jeg oplyse, at jeg bl.a. har været ansat i pengeinstitutbranchen i mere end 25 år – endda i den pågældende landsdækkende bank, så jeg er ikke uden kendskab til bankers tavshedspligt eller mangel på samme.

    Jeg kan ikke være uenig i, at fortrolige oplysninger naturligvis ikke må videregives, men dette sker desværre, så du har absolut INTET belæg for at antyde, at den aktuelle spørger er utroværdig.

    #204482
    AnonymForfatter

    Well, det er desværre sandt.. Faktisk er jeg ret langt ude på landet, det er en lille lokalbank og mine forældre kender bankrådgiveren.. Det er måske en del af forklaringen..

    #204484
    AnonymForfatter

    Og tak for svarene, Michael og N Metais!

    #204488
    Mr RForfatter

    Der er ikke tvivl om at banken ikke må give oplysninger, men den pågældende bankansatte har jo ikke været i ond tro, men har haft til hensigt at hjælpe.

    Jeg synes du skal starte med at klage til banken og se hvad de svarer.

    #204492
    HalliHalloForfatter

    Tak for svarene Michael og Metais……………Det var noget jeg kunne bruge…

    Sagen har øjensynligt ikke været særlig vigtig for spørgeren siden han først efter 14 dage giver sit besyv med.

    Men selv om ens forældre kender ens bankrådgiver giver det selvfølgelig ham ikke ret til at videregive oplysninger til nogen. Det ved enhver!

    Lad dog være med at klage over sådan en bagatel i et så lille et samfund, men er op til spørgeren selv.

    Det undrer mig bare at Mybankers brugere kan finde på at spørge om noget så selvfølgeligt hele tiden, der er nemlig flere hundrede, er har spurgt om det samme: Må banken det? Er det lovligt? osv.

    #204526
    HalliHalloForfatter

    Alesha, jeg kunne godt tænke mig hvis du kunne beskrive hændelsesforløbet lidt mere uddybende.

    F.eks.

    Hvordan fandt du ud af at dine forældre have fået følsomme oplysninger om din konto og transaktionerne?

    Har dine forældre direkte forespurgt hos din bankrådgiver? Eller han denne helt uopfordret videregivet oplysningerne til dine forældre?

    Har du spurgt bankrådgiveren direkte om han har diskuteret dine forhold med dine forældre? Hvis ja, hvad siger han eksakt til beskyldningen?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.