Mindre pensionsopsparing – hvad er bedst?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • hartin58Forfatter
    Indlæg
  • #94072
    hartin58Forfatter

    Jeg har en pensionsopsparing i Jyske Bank pulje, på 200.00 kr. Nu foreslår banken at jeg i stedet går ind i produktet pengepleje. Jeg er dog noget på vagt, da jeg har læst om andre og langt billigere ordninger der er passivt forvaltet. Spørgsmålet er, om det med min lille sum penge overhovedet kan betale sig at skifte til en billigere ordning et andet sted. Jeg er 58 år, og indbetaler cirka 20.000 kr om året. Findes der nogle kloge hoveder, der kan give mig et godt råd ? Og er der nogle der har erfaringer med Jysk pengepleje pension?

    #203764
    AnonymForfatter

    Jeg har erfaring med jysk pengepleje, dog ikke pension, og det er vist hverken værre eller bedre end så meget andet. De tager sig betalt med 5 % af et overskud for at forvalte nogle aktier aktivt. Det giver dem et vist incitament til at skabe overskud, og det har de da også gjort i de fleste år. Jeg vurderer det til at være OK uden at være prangende.

    #203772
    Den interesseredeForfatter

    Prøv at stille dit spørgsmål på Miranovabloggen, f.eks. nederst på følgende site

    http://www.miranova.dk/verdens-storste-fond-leverer-varen.html

    Her ved de noget om passive investeringsfonde (ETFere).

    Du kan også overveje Sparinvest eller OptimalInvest, men prøv først at stille dit spørgsmål på ovennævnte blog. Det er gratis.

    #203784
    hartin58Forfatter

    Tak for svarene. Jeg vil undersøge de nævnte muligheder, men er stadig i tvivl om det kan betale sig at rykke rundt på et så lille beløb, og med kun 6,5 år til udbetaling. Er der nogen, der har en mening om det?

    #203816
    MR/AForfatter

    Problemet med de fleste bankers produkter er, at de deler gerne gevinsten men ikke tabet. Mao, du tager risikoen. De kræver del af afkastet, hvis det går godt. Hvis det ikke går godt, så må de “nøjes" med de penge, du giver dem i form af diverse omkostninger Det er jo en forretning. Hvis du synes godt om modellen, så burde du måske overveje at være ejer af forretningen. Dette er ikke en anbefaling. Du kan også vælge at efterligne banken. Du kan kopiere deres fremgangsmåde. Du er 58 år. Du har mindst 7 år, du kan “arbejde" med din opsparing. Men husk! hvor der handles, der spildes. Har du tid? Har du lyst? Har du det, der skal til? Så har du valgmuligheden. Rammer du et opgående marked, så vil du opnå positivt afkast. Rammer du et nedgående trend, så taber du. Risiko og afkast hænger unægteligt sammen. Det gælder også bankernes rådgivere. Kig blot på 2008 som et eksempel. Det bør være en øjenåbner.
    vh

    #203828
    hartin58Forfatter

    Til MR/A Tak for dit indlæg, og jeg ville også helst gøre som du foreslår – men jeg har ikke forstand nok på det, selvom jeg prøver lidt. Jeg har da også handlet aktier for mine frie midler, med vekslende held – over årene tror jeg såmænd det er blevet til et samlet tab. Så jeg tør ikke gamble med min lille pension. Problemet med de passive EFTAer er, så vidt jeg kan læse mig til, at de ikke må ligge i en pensionsopsparing-depot? Jyske bank siger, at pengepleje-produktet, har færre omkostninger end den pulje jeg er i nu, men er det rigtigt? Svært at gennemskue det hele!
    Nogen oplyser også, at Nordea har et meget omkostningslavt pensionsprodukt, er der nogen der kender noget til det?

    #203830
    Den interesseredeForfatter

    Gør det du er mest tryg ved og bed om dokumentation for bankens påstande.
    Ellers er jeg nu ikke enig med dig.

    Jeg mener:
    1) Flyt private pensionsopsparinger VÆK fra banken. Flyt dem til en internetbank (f.eks. Nordnet eller SaxoBank der ofte er billige). Jo før, jo bedre.
    2) DROP altså puljeløsninger i bankerne. De er ofte alt for dyre.
    3) Hovedparten af pensionsmidlerne bør/kan med fordel placeres i passive investeringsforeninger eller lignende.
    4) Overvej altid at investere i omkostningslave indeksstyrede ETFere gennem Vanguard, Ishares, DB x-trackers eller lignende. (Og husk: Køb og opbevar gennem f.eks. Nordnet eller SaxoBank).
    5) Husk at ETFere for pensionsmidler SKAL være UCITS godkendte.
    6) Du kan finde glimrende, billige indeksfonde hos f.eks. Danske Bank, Sparindex, Majinvest, Vanguard, Ishares, DB x-trackers eller lignende. Men som nævnt: køb og opbevar gennem Nordnet eller lign. Jo før, jo bedre.
    7) Hvis du vil have en relativt billig pensionløsning baseret på ETFere, er OptimalPension (Optimal Invest) en alvorlig overvejelse værd. Her er ÅOP højst ca. 0,6-0,7% for en veldiversificeret aktie- og obligationsportefølje. Altså klart lavere end bankernes puljeordninger.
    8) Har du mange pensionsmidler (gerne mere end 2-3 mio) kan du overveje Miranova der også tilbyder ETF-løsninger.
    9) Anvend ratepension og eller aldersopsparing gennem Nordnet eller lign. Jo før, jo bedre.

    NB! Flere af ovenstående råd forudsætter en vis indsats fra en selv. Men det er pengene værd.

    Har du flere ideer? Kom gerne med flere seriøse og konkrete ideer!

    #203840
    MR/AForfatter

    hartin 58
    Bankerne fremhæver det, der kan fremme deres indtjening. Sådan er det. Kunden skal også sine forholdsregler. Tit hører man dem sige, det er jo en win-win situation. Allerede her burde man spørge dem om lose-lose situationen;-) Jeg er stort set enig med Den håbefulde og “hans" betragtninger.
    vh

    #203858
    hartin58Forfatter

    Tak for alle indlægene. Jeg er også i princippet enig med ovenstående, og vil undersøge mine muligheder hos f.eks. Optimal pension. Og så har jeg talt med en rådgiver fra Bedst pension, der var så flink gratis at lave en hurtig udregning for mig – der viser, at der er en lille gevinst (25-40000) ved at skifte til pengepleje, og sikkert endnu mere ved at gå til passivt forvaltede indeksfonde, men som han nævnte er så nye endnu, og at erfaringerne med dem er begrænsede. MVH

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.