Bedste opsparing til pension???

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Ferrari7aForfatter
    Indlæg
  • #94031
    Ferrari7aForfatter

    Jeg skal have lavet en ekstra pensionsopsparing til min hustru som er førtidspensionist, hvor vi smider 2000kr. af hver måned. Ordningen skal være fri for nogen form for forsikringer og med lave omkostninger. Jeg har selv skøjtet lidt rundt og har fundet ud af at det skal være en med fradragsret, men har indtil nu ikke fundet en med en ordentlig rente. De renter jeg har set er jo nærmest fornærmende små.

    Er der nogen gode forslag?

    #203168
    MichaelForfatter

    En pensionsopsparing til en pensionist? Det forstår jeg ikke idéen i…

    #203178
    Ferrari7aForfatter

    En førtidspensionist har jo kun førtidspensionen indtil den alder hvor folkepensionen er en realitet, og så går indtægten væsentlig ned. Derfor er der brug for noget økonomisk polstring til den tid.

    #203180
    MichaelForfatter

    Jeg ville nok tage en grundig beregning på den her. For det første er der ikke længere fradrag for kapitalpensioner og så er der kun ratepension eller livrente tilbage, men eftersom din kones skatteprocent må være beskeden så er fradraget for indbetalinger ligeledes beskedent. Og ja: Renterne er meget små så skal afkastet være højere skal risikoen også være det i form af aktieinvesteringer, men når indbetalingerne kun er 24K om året så æder omkostningerne en god del også og så begynder det at se noget tvivlsomt ud. Derudover er der forhold omkring folkepensionens tillæg og ældrechecken der nedsættes hvis man har anden formue ud over et vist beløb.

    Uden ellers at have regnet på det tvivler jeg på at der er nogen idé i manøvren.

    #203182
    Ferrari7aForfatter

    Jo Michael, jeg kan sagtens se dine betragtninger, men der er andre ting her. Som det er nu, så har hun en præmiefri pensionsopsparing ved Danica, men så vidt jeg kan se er der ikke meget ekstra på den tid hvor hun pensioneres, men muligvis nok til at den æder ældrecheck og tillæg.

    Dernæst får hun ikke nu fuld førtidspension, da min indtægt modregnes over et vist beløb, dette kan gås i møde med fradrag for indbetaling for pension for hendes vedkommende. Hun vil få udbetalt det hun nu kan og samtidig med at den trækkes fra i skat, så kan vi finansiere den indbetaling hver måned, således at den kun koster os ca. 450kr. netto (bankens beregning).

    #203190
    HalliHalloForfatter

    Ferrari7a, den beregning, din bank har lavet, kunne jeg da godt tænke mig at se.

    Eller er der oplysninger som du “glemmer" at oplyse om. For hun kan nu engang, efter min opfattelse, ikke få mere i pension ved selv at oprette en privat pensinsordning, hvis ikke hun har andre indtægter end førtidspensionen.

    Men hvis du opretter en prisvat pensionsordning, så har det selvfølgelig indflydelse på hendes førtidspension.

    I øvrig kan du jo selv taste beløbene ind på borger.dk og se hvilken indflydelse en given indbetaling har. Jeg har nemlig egentlig ikke indtrykket af, at det er noget bankerne begiver sig af med.

    #203194
    Ferrari7aForfatter

    Hun har månedlig udbetaling for tabt erhvervsevne. Vores lønninger regnes sammen og overstiger den beløbsgrænse man må have før de sætter hendes førtidspension ned med 30kr for hver tjent 100kr over 177000. Derfor kan det betale sig at lave en opsparing.

    #203220
    HalliHalloForfatter

    Nå nå, så hun har en indtægt, men hvordan kommer din bank så frem til et nettoresultat på kun 450 kr. månedligt.

    Jeg kan ikke få det til at passe: En indbetaling på 2000 kr. månedlig % 30% større pensionstillæg giver 1400 kr. % skat f.eks. 38% = giver en besparelse om måneden på 868 kr.

    Det kan være der er noget jeg umiddelbart ikke kan gennemskue, så måske du kan kaste lys over det?

    Jeg håber du har fundet ud af hvor pengene skal placeres!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.